حجاب و تقویت ارزش‌‎های دینی، آرامش در جامعه و تعالی عقلی و فرهنگی را تضمین می‌کند

فرزانه افسرطه

به همت دستگاه پلیس اصفهان و میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اولین جشنواره چادرهای آسمانی و تجلیل از جلوه‌های برتر حجاب و عفاف با حضور فرمانده نیروی انتظامی استان، نمایندگان ولی فقیه و مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی تأثیر عوامل فرهنگی در ترویج عفاف و حجاب در جامعه برگزار شد.
لزوم شناخت شیوه‌های لازم برای ترویج حجاب
در اولین جشنواره چادرهای آسمانی که همزمان با اصفهان در چندین استان دیگر برگزار شد، حجت‌الاسلام جوادی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه اصفهان، با اشاره به بعضی موفقیت‌های اجتماعی، بعضی از مسائل فرهنگی را مبتلا به ناکامی‌های فرهنگی و اجتماعی توصیف کرد
و یکی از آنها را چهره حجاب و پوشش در سطح شهر دانست و گفت: وضعیتی که اکنون مشاهده می‌شود، می‌توان نتیجه ناکامی فرهنگی دانست که ناشی از شیوه‌های ناکارآمد، ابزار و روش‌های نادرستی است که در اجرای عوامل فرهنگی به کار رفته‌اند.
وی با تأکید بر اینکه کار فرهنگی مستلزم ابزار و شیوه‌های فرهنگی و سنجیده شده است، تضعیف پدیده حجاب و نابسامانی پوشش در جامعه را به دلیل کم‌کاری و عدم سرمایه‌گذاری مناسب برای حجاب و عفاف اعلام کرد.
وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها، مراکز علمی و هنری، خاطرنشان کرد: ابزارهای زیادی در این زمینه وجود دارند؛ ولی تا زمانی که عزم ملی برای آن نباشد، از اهمیت موضوع غافل می‌مانیم.
وی با ابراز گلایه از اینکه به آیین‌نامه‌ها و دستورکارهای ابلاغی در این زمینه در ادارات عمل نمی‌شود، تصریح کرد: اگر عمل می‌شد، وضعیت بسیار متفاوت بود.
حجت‌الاسلام جوادی با تأکید بر اینکه باید به این عامل اعتقادی توجه شود، برگزاری جشنواره چادرهای آسمانی را منشائی برای تحقق اقدامی مدبرانه در وضعیت حجاب عنوان کرد.
تهاجم دشمن به ارزش‌های فرهنگی
سردار معصوم‌بیگی، فرمانده انتظامی استان اصفهان، برگزاری این مراسم ارزشمند را پیرو پیام مقام معظم رهبری که فرمودند «برای کار فرهنگی به سمت دانشگاه‌ها بروید»، اعلام کرد و گفت: سنگربندی دشمن و تهاجم به ارزش‌های فرهنگی با هدف تضعیف ارزش‌های دینی و فرهنگی است.
وی ارزش‌ها و اعتقادات دینی را نماد و جبهه‌ای خواند که باید برای حفظ آن اصرار کرد.
وی مردم ایران را نجیب و معتقد به عفاف و حجاب حتی در سال‌های قبل از ورود اسلام توصیف کرد و با اشاره به آمارهای نگران‌کننده فضای مجازی افزود: جرم به‌شدت در فضای مجازی رو به افزایش است.از طرفی دشمن ابزار این موضوع را فراهم کرده است؛
اما نجابت و طینت واقعی مردم می‌تواند سدی در مقابل توطئه‌های دشمن باشد.
وی به نقل از یک محقق آمریکایی توطئه‌های دشمن را تمرکز بر تضعیف عفاف و حجاب در ایران بیان کرد و یادآور شد: نیروی انتظامی در حوزه سلبی و ایجابی انجام وظیفه می‌کند. سردار معصوم‌بیگی با اظهار اینکه مأموریت بالعرض نیروی انتظامی از مأموریت ذاتی آن بیشتر شده است، از مسئولیت ۲۶ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب و مسئولیت اهل قلم و محققان سخن راند و وجود مشوق‌هایی برای شرایط بهتر در این زمینه را ضروری خواند.
تقویت ارتباط مسئولان با علما و مرجعیت
آیت‌الله مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت حجاب در آیات قرآن، دستور آیات برای حجاب را همراه با مصلحت عقلی توصیف کرد و با عنایت به سابقه تاریخی چادر در بین زنان ایرانی و حتی حجاب سخت زنان در سیبری گفت: دشمن از نفوذ سخت خود علیه حجاب در زمان رضاخان به دلیل مقاومت زنان سودی نبرد؛ اما امروز که از نظام ما سیلی خورده است
انتقام ضعف و ناتوانی خود را با تشدید تحریم‌ها اعمال و از ابزار نرم بی‌حجابی استفاده می‌کند.
آیت‌الله مهدوی با ابراز تأسف از اینکه فرهنگ عفاف و حجاب، روزبه‌روز در کشور ما تضعیف شده است، بخشی از این مسئولیت را بر عهده روحانیون و سپس آموزش و پرورش و دانشگاه دانست.
وی با نهی زمینه گناه و فساد در جامعه به‌عنوان پیامد تضعیف اعتقادات دینی، تقویت دینداری جامعه را مایه آرامش دانست.
نماینده خبرگان به مسئولان متذکر شد برای برگزاری مراسم و جشن‌ها با علما ارتباط برقرار و تأیید مرجعیت را کسب کنند.
وی با انتقاد از اتفاقاتی که در پارک کوهستانی صفه و موارد دیگر رخ داده است، خواستار برخورد جدی مسئولان با جنایات فراوانی که در سطح شهر رخ می‌دهد، شد و توصیه کرد: آرامش و شادی عقلانی به جامعه بدهید.
آیت‌الله مهدوی با استناد به فیلم اتفاقات پارک صفه، آن را باعث برهم‌زدن نظم و آرامش اجتماعی و کمک به ترویج فساد دانست.
وی تأکید کرد: حجاب به رشد عقلی و تعالی فرهنگی جامعه کمک می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *