حضورآبفا استان اصفهان در نمایشگاه پژوهش و فناوری وزارت نیرو

نمایشگاه پژوهش و فناوری وزارت نیرو که با مدیریت اجرایی و کارگذاری آبفااستان اصفهان در تاریخ‌های ۵ و ۶ بهمن ماه سال جاری در محل پژوهشگاه نیرو، برگزار گردید. دراین نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی طرح پژوهشی”بررسی و ارائه راهکارهای اجرائی کاهش حجم لجن مازاد بیولوژیکی در تصفیه خانه‌های فاضلاب (مطالعه موردی: تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان)”. به صورت ماکت دینامیک و با حضور محققین مربوطه ارائه شد. هدف از انجام این مطالعه بررسی و ارائه راهکارهای اجرائی کاهش حجم لجن مازاد بیولوژیکی در تصفیه خانه‌های فاضلاب: مطالعه موردی تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان می‌باشد. در این مطالعه، ۴ دستگاه پایلوت بطور موازی برای فرایندهای مورد مطالعه ساخته شده و فرآیندهای مورد استفاده شامل فرایند AB به همراه اولتراسونیک، فرایند تصفیه هوازی/بی هوازی و فرایند تصفیه هوازی/بی هوازی به همراه اولتراسونیک می‌باشد. علاوه براین، یک فرایند AB مشابه فرایند تصفیه موجود فاضلاب تصفیه خانه اصفهان (شاهد) بصورت موازی در تصفیه خانه‌های فاضلاب شمال اصفهان نصب شد.

مکانسیم های کاهش نرخ تولید لجن مازاد بیولوژیکی

با توجه به مشکلات زیاد و هزینه سنگین عملیات و فرایندهای تصفیه لجن، مکانسیم های کاهش نرخ تولید لجن مازاد بیولوژیکی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. کاهش ۱% لجن منجر به نصف شدن حجم لجن آبگیری شده می‌گردد که می‌تواند تأثیر بسیار بالای هزینه‌های آمایش، حمل و نقل و به دنبال آن مشکلات زیست محیطی آن گردد. با توجه با مطالعات انجام شده در این زمینه، طرح‌های پیشنهادی منجر به کاهش حجم لجن بیش ۱۰ تا ۲۰% از میزان طراحی شده می‌گردد. لذا دستیابی به چنین کارایی در کاهش حجم لجن، منجر به صرفه جویی در هزینه‌های بهره برداری و راهبری تصفیه خانه شده و این موضوع می‌تواند به بهینه سازی فرایند نیز کمک نماید.

تصفیه بیوگاز

همچنین دستاوردهای حاصل از انجام طرح پژوهشی «طراحی و بهبود عملکرد فرآیند بیو اسکرابر با استفاده از نانو تکنولوژی برای تصفیه بیوگاز» به صورت ماکت دینامیک و باحضور محقق مربوطه. ارائه گردیدمهمترین دستاوردهای این تحقیق عبارتند از:

– دستیابی به تأثیر حضور نانو ذره برفرآیند جذب، تعیین غلظت بهینه نانو ذره در سیال پایه، بدست آوردن ضریب انتقال جرم سولفید هیدروژن در نانو سیال، ساخت بیواسکرابر در مقیاس نیمه صنعتی، بررسی پارامترهای هیدرودینامیکی در عملکرد بیواسکرابر، بررسی اثر شدت جریان ورودی بیوگاز بر عملکرد بیواسکرابر، تعیین بازده حذف و بکارگیری تکنیک‌هایی برای افزایش آنو دستاوردهای حاصل از طرح پژوهشی «آنالیز هیدرودینامیکی رفتار جریان فاضلاب در مخازن هوادهی به منظور بررسی اثر شکل پره هواده بر مشخصات عملکردی سیستم به روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)» به صورت ماکت دینامیک ارائه شد. نتایج این پژوهش: بررسی، دسته‌بندی و ارائه راهنمایی جامع از هواده‌های مورد استفاده در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در سراسر دنیا، اجرای مهندسی معکوس بر روی یک نمونه هواده موجود و در حال استفاده در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور، ارائه پژوهشی مبتنی بر آنالیز هیدرودینامیکی دقیق بر روی سیستم هوادهی فاضلاب برای اولین بار در ایران ارائه روشی برای مطالعه و آنالیز هر نوع هواده دلخواه، و محاسبه پارامترهای عملکردی آن بدون نیاز به ساخت مدل فیزیکی، فراهم نمودن امکان تست انواع تجهیزات تانک تصفیه فاضلاب (میکسر، دیفیوزر و …) در محیط شبیه‌سازی، فراهم نمودن امکان طراحی بهینه هندسی تانک تصفیه با بررسی نتایج آنالیز تک‌فازی و دوفازی، امکان بررسی ویژگی‌های اظهاری از سوی سازندگان هواده سطحی، توسط شرکت‌های آب و فاضلاب به عنوان خریدار، محاسبه دقیق میزان هوای اختلاطی در مخلوط فاضلاب، به عنوان پارامتر تعیین‌کننده در میزان بهره‌وری سیستم تصفیه ماکت اختراع طرح «پمپ انتقال فاضلاب اسانسوری» با حضور مخترع مربوطه ارائه شد.

– نحوه کارکرد دستگاه: مخزن یا اتاقک اصلی دستگاه مانند اتاقک اسانسور در مسیر عمودی در حوضچه فاضلاب غوطه ور می‌شود وفاضلاب از دریچه کف اتاقک وارد شده وتا سطح حوضچه بالا میاید –هنگامی که کلید بالا بر اتاقک موتور بالا بر را روشن می‌کند دریچه کف بسته می‌شود و اتاقل بسمت بالا حرکت می‌کند –در حین حرکت بسمت بالا –بالشتک هوا که در زمان پایین رفتن اتاقک از هوا پر شده بوسیله شیلنگ‌های رابط بین بالشتک و اتاقک –هوایان در اتاقک دمیده می‌شود –پس از رسیدن اتاقک به ارتفاع مورد نظ ر (سطح زمین ویا سطح حوضچه اشغالگیری) دریچه خروجی که در پهلوی اتاقک تعبیه شده باز می‌شود وفاضلاب تخلیه می‌گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *