حملات به‌روز، اقدامات پدافندی به‌روز می‌طلبد

فاطمه احمدی

علی محمدی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: تعریف پدافند غیرعامل عبارت است از کلیه اقدامات غیرمسلحانه‌ای که باعث کاهش آسیب‌پذیری، افزایش بازدارندگی و تسریع در مدیریت بحران می‌شود که همگی منجر به پایداری ملی می‌شوند.

در ادامه بخشی از صحبت های مدیرکل پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری آمده است:

هدف پدافند غیرعامل

هدف پدافند غیرعامل آسیب‌ناپذیر سازی کشور در برابر تهدیدات و اقدامات دشمن است، ایران به دلیل قرارگیری در جنوب غرب آسیا و منطقه خاورمیانه و همچنین به دلیل استقرار یک نظام ایدئولوژیک اسلامی، دشمنی‌های ضدانقلاب، حمله به عراق، مباحث اقتصادی و تحریم‌ها از ابتدای انقلاب با تهدیدات زیادی روبرو بوده است، دشمنی که کاملاً واقعی بوده و مردم با تمام وجود آن را لمس کرده‌اند.

تشکیل کمیته دائم پدافند غیرعامل

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در تاریخ ۱۳۸۲/۸/۸ فرمان تشکیل کمیته دائم پدافند غیرعامل در کشور را صادر کردند، در شرایط فعلی، کشور با تهدیدات دائماً نظامی مواجه نیست و شاهد چرخشی در رویکرد ابرقدرت‌ها هستیم که با هزینه‌های کمتر خسارت‌های بسیار بزرگ‌تری به ایران وارد کنند.

اقدامات پدافندی کشور هم باید به روز باشد

 با توجه به مطالب ذکر شده می‌طلبد یک تشکیلاتی تحت عنوان پدافند غیرعامل به‌صورت مدام و مستمر تهدیدات دشمنان ایران را که شامل کلیه شئون زندگی مردم اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی می‌شود را رصد کرده و با آن‌ها مقابله می‌کند.

مرکز سایبری ایران اعلام کرد که روزانه دستگاه‌های اجرایی و مراکز اقتصادی و تولیدی مورد حمله‌های سایبری دشمن واقع می‌شوند، وقتی حملات به روز است اقدامات پدافندی کشور هم باید به روز باشد.

شناسایی تهدیدات

مباحث فرهنگی، جنگ نرم و مشکلاتی که در این خصوص ایجاد شده تبعات امنیتی برای کشور فراهم کرده است بنابراین لزوم ایجاد تشکیلاتی همچون سازمان پدافند غیرعامل برای شناسایی این تهدیدات، انجام اقدامات به روز و تدوین یک سناریوی بدل که بتواند مخاطرات را به فرصت تبدیل کند و یا به حداقل آسیب برساند ضروری است.

زمانی که از تهدید سخن به میان می‌آید باید مشخص شود این تهدیدات به سمت چه موضوعی هستند، یقیناً دشمن با شناسایی سرمایه‌های یک کشور همچون فیزیکی، معنوی و سایبری می‌تواند همگی را مورد هجوم قرار دهد.

تمامی زمینه‌های یک کشور می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد

تمامی زمینه‌های یک کشور می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد چون همه آن‌ها سرمایه هستند، در نتیجه علیه همه زمینه‌های سرمایه‌ای کشور اعم از زیرساخت‌ها و سرمایه‌های فیزیکی همچون بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مراکز سیاسی و امنیتی، حاکمیتی و… و سرمایه‌های معنوی یا اعتقادی مردم تهدیداتی مطرح می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *