خانه‌های علم بهترین گزینه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

زینب دبیری

 باغ غدیر شهر اصفهان، میزبان مردم شهر اصفهان بود، مردمی که به علم و دانش علاقمند هستند و دوست دارند با فعالیت‌های مختلف شهر علم آشنا شوند. جایی که با غرفه‌های مختلف خود، به برنامه‌های متنوعی مجهز است!

مسئول آموزش خانه ریاضیات در یکی از غرفه‌ها قرار دارد، وی به ۱۹ سال پیش و تأسیس نخستین خانه علمی در اصفهان با عنوان خانه ریاضیات اشاره کرد و گفت: کار این خانه یاری و کمک به آموزش و پرورش بوده و هدف آن اشاعه کارگروهی، عمومی کردن ریاضیات و تاریخ ریاضیات با معرفی کاشی‌کاری‌های به کاررفته در مساجد و ارتباط آن با ریاضیات و ارتباط بین ریاضی و سایر علوم است.

فاطمه هانی افزود: در ابتدای تأسیس خانه ریاضیات، کار خود را با بچه‌های گروه متوسطه آغاز کردیم؛ دلیل آن هم آسان بودن فعالیت با این گروه سنی بود اما بعدها گروه سنی ابتدایی نیز در دستور کار قرار گرفت.

آموزش مفاهیم ریاضی با بازی

وی پیرامون چگونگی آموزش مفاهیم ریاضی به گروه سنی ابتدایی، گفت: تلاش شد تا با تشکیل کارگاه‌های بازی بتوانیم مفاهیم ریاضی را انتقال دهیم، علاوه بر اینکه هیچ‌کس در خانه ریاضیات درس نمی‌دهد و چیزی بالاتر از سن‌شان به آنها ارائه نمی‌شود.

مسئول آموزش خانه ریاضیات در پاسخ به چرایی ترس تعداد زیادی از دانش‌آموزان ریاضیات، گفت: مهم‌ترین نقص آموزش و پرورش ارائه این درس در قالب تئوری و در قالب فرمول‌های مختلف است. در حالیکه دانش‌آموزان در خانه ریاضیات می‌آموزند که ریاضیات ترسناک نیست و به صورت روزانه در زندگی کاربرد دارد بنابراین تلاش شد تا با ابزار و کارهای کارگاهی انگیزه و علاقه را در کودکان پرورش دهیم.

وی افزود: در این نمایشگاه بچه‌ها با بعضی وسایل بازی کرده و متوجه می‌شوند که ریاضی آن چیزی نیست که در کتاب‌ها خوانده می‌شود، این کار سبب افزایش علاقه در آنها خواهد شد.

مدیر خانه فیزیک نیز با بیان اینکه این خانه کار خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده، گفت: هدف آن عمومی کردن دانش فیزیک و گرایش مردم به سمت دانش بوده تا مردم برای کسب دانایی و علم تلاش کرده، هزینه کنند و در این زمینه تلاش کنند.

علی عسگریان فعالیت‌های انجام شده در خانه فیزیک را به دو بخش آموزشی و پژوهشی تقسیم کرد و افزود: بخش آموزش شامل کلاس‌های مختلف مانند خانواده فیزیک‌دان، انیشتین کوچولو، انیشین متوسط و بزرگ و کارگاه‌های مختلف مانند ” بیا آپولو هوا کنیم” و آشنایی با مباحث هوا و فضا و کارگاه “پروفسور بالتازار” است که در این کارگاه دانش‌آموزان می‌آموزند با وسایل دورریختی و استفاده از ذهن خلاق خود می‌توانند وسایل قابل استفاده بسازند.

وی به بخش پژوهشی خانه فیزیک اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش روش‌های پژوهش کردن در رده‌های سنی مختلف آموزش داده شده و با دعوت از اساتید و دانشجویان دکتری برای مشاوره دانش‌آموزان علاقه‌مند به شرکت در جشنواره‌های خوارزمی یا جابربن حیان استفاده می‌شود. این افراد می‌توانند با مراجعه به این مکان ایده‌های خود را بیان کرده و از مشاوران ما بهره‌مند شوند.

خانه‌های علم بهترین گزینه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

مدیر خانه فیزیک با اشاره به خانه‌های علم آن را بهترین مکان برای گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان معرفی کرد و گفت: در این خانه‌ها مباحثی غیر از درس آموزش داده شده و تلاش شده ضمن برطرف کردن دغدغه خانواده‌ها برای درس بچه‌ها با ارائه مباحث فیزیکی به صورت جذاب در گرایش بیشتر آنها به این علم نیز مؤثر واقع شویم.

رئیس خانه آمار شهرعلم با اشاره به فعالیت این خانه در سه بخش دانش‌آموزی، دانشجویی و دانش آموختگی، گفت: با وجود اضافه شدن درس آمار به کتاب دانش‌آموزان، تعداد زیادی با علم آمار و کاربرد آن در زندگی ناآشنا هستند. خانه آمار در تلاش است تا با فاصله گرفتن از مباحث تئوری این مباحث را در عالم واقع کاربردی کرده و با افزایش اطلاعات معلمان کاربرد این علم را به آنها آموزش دهد.

یزدان‌پناه با اشاره به کاربرد استفاده از علم آمار در بحث کنکور و نظرات متفاوت در مورد حذف آن بیان کرد: برای بررسی اینکه آیا کنکور را می‌توان برداشت یا خیر، چگونگی کارکردن علمی برای آن و نتیجه‌گیری مطلوب نیازمند استفاده از آمار هستیم؛ که این با بحث نظرسنجی یا تحلیل داده‌های قدیم امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های آماری انجام گرفته، فعلاً جایگزینی برای کنکور نداریم، خواه ناخواه در برخی از رشته‌ها مانند ریاضی با کمبود داوطلب وبرعکس افزایش داوطبان کنکور تجربی مواجه هستیم که با تغییراتی رخ داده افراد رشته تجربی می‌توانند با شرکت در کنکور ریاضی وارد رشته‌های مهندسی شوند.

رئیس خانه آمار شهرعلم با اشاره به نظام آماری کشور و ضعف‌های بسیاری که در آن وجود دارد و با توجه به نقش واسطه‌ای خانه آمار گفت: نگاه این خانه به دانش‌آموزان قبل از ورود به دانشگاه و پرورش استعدادهای آنها است تا در آینده شاهد رشد چشمگیری در بخش آماری کشور باشیم.

مدیر خانه زیست‌شناسی اهداف این خانه را ترویج دانش برای عموم شهروندان و کمک به آموزش و پرورش برای مباحث بنیادین علم عنوان کرد و گفت: مخاطب اصلی ما خانواده‌ها هستند، زمانی‌که فردی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود ارتباط موثری با مراکز علمی ندارد. در مواردی که با یک مبحث علمی روبه‌رو می‌شود می‌تواند با مراجعه به خانه‌های علمی و بهره‌گیری از اساتید پاسخ سؤالات خود را دریافت کنند.

رضا طاهری با اشاره به برنامه‌های محله‌محور خانه زیست‌شناسی، اظهار داشت: در این برنامه‌ها سعی شده با پرداختن به مباحث رایج مانند آنفلوآنزای مرغی یا مباحثی مانند تغییرات اقلیمی و یا محیط زیست با مردم ارتباط برقرار کرد.

وی با بیان اینکه علم نیاز مردم نیست، بیان کرد: با وجود اقتصاد وابسته به نفت مردم نیازی به دانش و استفاده از آن در زندگی احساس نمی‌کنند و نتیجه آن کاهش سرانه مطالعه در کشور است. تلاش ما این است این نیاز را در مردم ایجاد کرده و برای ماندگار شدن آن تلاش کنیم.

مدیر خانه زیست‌شناسی به کانون کارآفرینان اشاره کرد و گفت: در خانه زیست‌شناسی با ایجاد این کانون در تلاش هستیم تا با ارائه مشاوره اقتصادی زمینه را برای تبدیل ایده به ثروت ایجاد کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *