خداحافظی مدیری با دورهمی یا تلویزیون؟!

دامون رشیدزاده

برنامه دورهمی جمعه شب با پخش آخرین قسمت پس از ۱۵۶ برنامه به پایان راه خود رسید. با توجه به گفته‌های مدیری و حواشی برنامه بعید به نظر می‌رسد که این برنامه ادامه‌ای داشته باشد. به همین دلیل هم باید دورهمی را یکی دیگر از آثار به تاریخ پیوسته مهران مدیری بدانیم. به بهانه پایان برنامه دورهمی در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به یکی از برنامه‌های موفق شبکه نسیم در سال‌های اخیر.

شروع

برنامه دورهمی از ۲۷ اسفند ۹۴ پخش رسمی خود را از شبکه نسیم آغاز کرد. این برنامه ابتدا با کارگردانی مهراب قاسم خانی کار خود را آغاز کرد اما به دلایل نامعلوم کارگردانی کار پس از تنها ۱۳ قسمت به مهران مدیری واگذار شد. حواشی این تغییر تا مدت‌ها در صدر اخبار بود و در نهایت هم هیچگاه مشخص نشد مهراب قاسم خانی واقعاً به چه دلیلی از کار کنار گذاشته شده است. برخی اختلاف نظر او با مهران مدیری را دلیل این تغییر می‌دانستند و برخی دیگر دستور تلویزیون را عامل جدایی قاسم خانی از این برنامه عنوان کردند. در هر حال دورهمی اگر چه در شروع چندان جذاب نبود اما به مرور توانست به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در سال ۹۵ تبدیل شود. این برنامه در پایان سال ۹۵ به با آرای مردمی به عنوان بهترین برنامه تلویزیون انتخاب شد همچنین مهران مدیری نیز برای اجرای این برنامه به عنوان بهترین مجری برنامه‌های تلویزیونی انتخاب شد.

خندوانه و دورهمی

هر چند در ابتدا همه این برنامه را رقیب خندوانه می‌دانستند و سعی می‌کردند این دو برنامه را روبروی هم قرار دهند اما در نهایت اصرار رامبد جوان و مهران مدیری بر متفاوت بودن این دو برنامه باعث شد کمک کم مخاطبان دست از مقایسه این برنامه‌ها بردارند. با این حال هیچگاه رامبد جوان و مهران مدیری علیرغم خواست بسیاری از مخاطبان میهمان برنامه همدیگر نشدند.

برنامه مهران مدیری در ۳ فصل اجرا بازیگران مختلفی را در کنار خود دید. سیامک انصاری، شقایق دهقان، محمد نادری، الیکا عبدالرزاقی، مهران رنجبر و امیرمهدی ژوله در فصل اول نمایش‌های جذابی را به اجرا گذاشتند اما تغییر نقش و شخصیت‌ها باعث شد بعضی از بازیگران در فصل دوم حضور پیدا نکنند. در فصل دوم سیامک انصاری، سروش جمشیدی، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، رامین ناصرنصیر، مهران رنجبر، امیر جنانی و لیلا ایرانی در فصل دوم حضور داشتند. در فصل سوم برنامه اما مهران مدیری تصمیم گرفت تعداد بازیگران و آیتم‌های نمایشی را کوتاه‌تر کند و بیشتر با تکیه بر استندآپ های خود برنامه را جلو ببرد که اتفاقاً در این کار هم موفق بود و برنامه بینندگان بیشتری پیدا کرد. در فصل سوم به جز سیامک انصاری که در تمام فصل‌ها ثابت بود تنها سروش جمشیدی و مه لقا باقری به عنوان بازیگر حضور داشتند. کارکتر قیمت با بازی سروش جمشیدی یکی از موفق‌ترین کارکترهای کل برنامه بود که با اقبال بسیاری مواجه شد و سروش جمشیدی پس سال‌ها بازی در تئاتر و البته گمنامی در میان بازیگران به یک باره به عنوان یکی از استعدادهای ناب بازیگری مطرح شد.

پایان برنامه دورهمی

دورهمی در تمام سه فصل خود به خصوص فصل دوم و سوم با انتقادهای بسیاری مواجه شد. استندآپ های اجتماعی مهران مدیری و شوخی‌هایش با صاحبان برخی مشاغل و برخی مدیران باعث شد هجمه‌های بسیاری به او وارد شود که البته تاثیری در روند کاری او نداشت و برنامه با همان سبک و سیاق به کارش ادامه داد. البته این موضع گیری‌ها گویا چندان هم بی تأثیر نبود به گونه‌ای که بعید به نظر می‌رسد فصل چهارمی برای دورهمی ساخته شود. به گفته خود مهران مدیری او از این پس قصد دارد بیشتر در سینما فعالیت کند و شاید هرگز دیگر سریالی نسازد. اگر دورهمی را آخرین کار مدیری برای تلویزیون بدانیم باید گفت تلویزیون یکی از بهترین‌های خود در سه دهه اخیر را از دست داده و شاید تا سال‌های سال نتواند کسی را جایگزین این نابغه کمدی ایران کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *