داش آکل دسته دوم

دامون رشیدزاده

فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» ششمین ساخته منوچهر هادی به تازگی به جرگه فیلم‌های در حال اکران پیوسته است. در کارنامه فیلمسازی منوچهر هادی فیلم‌هایی چون: «من سالوادور نیستم»، «زندگی جای دیگریست»، «دنیای پر امید»، «یکی میخواد باهات حرف بزنه» و «قرنطینه» به چشم می‌خورد. هادی اگر چه فیلم‌های پرفروشی مانند «من سالوادور نیستم» را در کارنامه دارد اما پرونده کاری او در سینما آنچنان قابل دفاع نیست. و از نظر فیلمسازی او را باید به قشر وسیع جامعه فیلمفارسی سازان نسبت داد.

خلاصه داستان:

قدم در مغازه رحمت شاگردی می‌کند و عاشق مونس دختر رحمت است. پس از مرگ رحمت جهان از موقعیت استفاده می‌کند و دختر ۱۶ ساله رحمت در ازای طلبش از مادرش خواستگاری می‌کند، قدم از این بابت عصبانی می‌شود و …

داش آکل دسته دوم

آخرین فیلم منوچهر هادی اگر چه در اتمسفری نسبتاً متفاوت با دیگر فیلم‌هایش روایت می‌شود اما این فیلم نیز به دلایل ضعف‌های متعددی که در ادامه عنوان خواهد شد اثر قابل دفاعی در کارنامه هنری این کارگردان نیست. داستان فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» در نگاه اول بی شباهت به داستان معروف داش آکل نیست اما داستان این فیلم در نهایت آنقدر آبکی و بی منطق و البته قابل پیش بینی است که در بهترین حالت آن را می‌توان یک کپی ضعیف و دسته دوم از داستان و فیلم معروف داش آکل دانست. فقر و فاصله طبقاتی، حرکات قیصر وار و دیالوگ‌های دهه پنجاهی فیلم نه می‌تواند بینندگان عام سینما را جذب کند و نه در نظز بینندگان حرفه‌ای‌تر سینما جذاب است. حتی نام شخصیت‌های فیلم نیز به شدت کلیشه‌ای و دم دستی است. جهان نماینده قدرت و ثروت، رحمت که از نامش مشخص است قرار است چگونه باشد. قدم که قرار است قدمی بردارد و یا قدمی بر ندارد و مونس که از نامش می‌توان پی برد که تنها قرار است برای خالی نبودن عریضه حضور داشته باشد. متاسفانه فیلم نه تنها در داستان پردازی بلکه حتی در انتخاب نام شخصیت‌ها هم ضعیف و کلیشه‌ای ظاهر شده است.

بازی‌های مصنوعی

آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی، مهران احمدی همگی در این فیلم چندین پله از سطح بازی‌های خود ضعیف‌تر ظاهر شده‌اند. آتیلا پسیانی در این فیلم تنها در حد یک تیپ کلیشه‌ای ظاهر شده است. وضعیت مهران احمدی بازیگر خوب سینما نیز در این فیلم بهتر از پسیانی نیست و به نظر می‌رسد با توجه به گفت و گوی مهران احمدی در برنامه دورهمی این فیلم یکی از آن کارهایی است که احمدی از بازی کردن در آن پشیمان است. بازی سحر قریشی هم در این فیلم چیزی بیشتر و یا کمتر از بازی‌های او در این سال‌ها نیست و بیشتر به نظر می‌رسد تعداد فالوورها در دنیای مجازی بیش از توانایی برای انتخاب او در این فیلم نقش داشته است. یکتا ناصر هم در این سال‌ها نشان داده که در انتخاب نقش‌ها فراز و نشیب زیادی دارد او گاهی نقش‌هایی به شدت متفاوت را ایفا می‌کند و در آن‌ها می‌درخشد و گاهی هم مانند این فیلم چیزی جز نا امیدی برای طرفدارانش به دنبال ندارد. تنها نکته مثبت این فیلم را باید گریم مهران احمدی دانست که به خوبی به چهره او نشسته است.

«کارگر ساده نیازمندیم» در تمام بخش‌ها فیلمی ضعیف است که حرف خاصی برای گفتن ندارد. منطق ساخت چنین فیلم‌هایی یا اصولاً گرفتن پروانه ساخت آنها سوالی است که باید از مسئولان ارشاد پرسیده شود آنهم در حالی که بسیاری از فیلم‌های خوب سینما در این سال‌ها اسیر ممیزی‌های عجیب و غریب و غیر منطقی شده‌اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *