دامی برای شکارچی

دامون رشیدزاده

 هشدار: در این متن خطر لو رفتن داستان وجود دارد.

فیلم سینمایی «کوپال» اولین ساخته کاظم ملایی است. فیلم کوپال پس از موفقیت‌های فراوان در جشنواره‌های بین المللی مدتی است در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

سینمای هنر و تجربه بستری را فراهم کرد که فیلمسازان جوان و تمام کسانی که به سینمای تجربی علاقه دارند بتوانند فیلم‌های خود را که گاه هیچ تناسبی با فیلم‌های جدول اکران کشور ندارند به علاقمندان عرضه کنند. البته این به معنی نیست که فیلم‌های هنر و تجربه فیلم‌های ضعیف‌تری نسبت به دیگر فیلم‌های اکران عمومی هستند و در خیلی از موارد باید گفت این فیلم‌ها تنها به دلیل متفاوت بودن مجبور به حذف شدن از بدنه سینما هستند و گرنه اگر متر و معیار ما هنر سینما باشد بسیاری از این فیلم‌ها یک سر و گردن از فیلم‌های اکران عمومی بالاتر هستند. به هر حال سینمای هنر و تجربه سینمایی برای هنرمندانی است که می‌خواهند دست به خلق تجربه‌های تازه بزنند. فیلم سینمایی کوپال کاظم مولایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

داستان

فیلم داستان یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که روز آخر سال با یک چالش جدی در زندگی‌اش مواجه می‌شود. دکتر کوپال شخصیتی خودخواه، که در خود گرفتار شده است. علاقه زیادی به شکار دارد و در این رابطه کارهای بزرگی نیز انجام داده است. اما گیر افتادن او در اتاقش فرصتی است برای دوباره فکر کردن و دوباره مرور کردن اتفاقاتی که افتاده است. اتفاقات و حوادثی که کوپال در آن درگیر می‌شود، همه را خود بوجود آورده است. کوپال متوجه می‌شود که هر کاری با دیگران کرده است، حالا بر سر خود آوار شده است. عشق خود را کنار گذاشته است و مقصر را خودش نمی‌داند. زندگی برای او تنها، جذاب است و در را، رو به تمام کسانی که قصد ارتباط گرفتن با او دارند بسته است. اما حالا در به روی خودش بسته شده است و باید برای نجات پیدا کردن تلاش کند. آنجاست که می‌فهمد باید با بیرون از خود ارتباط برقرار کند. اما تمام راه‌های ارتباطی خراب شده است. در واقع تمام این راه‌ها را خودش خراب کرده است. حالا کوپال تنهایی را درک می‌کند و برای بقا تلاش می‌کند. فرصتی دارد تا با مرور گذشته پی ببرد که چه اشتباهی کرده است و چه گونه می‌تواند یک راه جدید برای خود درست کند تا از آن مخمصه خلاصی یابد.

نقاط ضعف

فیلم کوپال علیرغم ایده جذاب اولیه اما دارای چند نقطعه ضعف عمده است که احتمالاً اگر این نقاط ضعف برطرف می‌شد نه تنها در گزوه هنر و تجربه اکران نمکی شد بلکه ممکن بود به یکی از فیلم‌های پرفروش امسال تبدیل شود. یکی از نقاط ضعف اصلی فیلم کشدار بودن داستان و فقدان فراز و فرود در روند داستان است. فیلم قطعاً لحظات تأثیرگذاری هم دارد، اما این لحظات ناب به اندازه‌ای نیست که بیننده را تا انتها به دنبال قصه بکشاند. شاید اگر اتفاقات با سرعت بیشتری رخ می‌داد و تعلیق فیلم با اتفاقات فرعی بیشتری همراه می‌شد شاهد قصه جذاب‌تری می‌بودیم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

نقاط قوت

فیلم کوپال اما با وجود داستان خسته کننده چند فاکتور مهم برای درخشش در اختیار قرار دارد. حضور مرحوم لوون هفتوان یکی از نقاط قوت بارز این فیلم است. دیدن بازی درخشان لووان در این فیلم مهمترین عامل جذابیت کوپال است. اما افسوس که این بازیگر توانمند سینما دیگر در میان ما نیست تا شاهد هنرنمایی‌هایش در فیلم‌هایی باشیم که تنها خود او توان ایفا کردن نقش‌هایش را داشت.

طراحی صحنه نیز یکی دیگر از عومال جذابیت فیلم کوپال است. جزئیات به کار رفته در طراحی صحنه فیلم همخوانی بسایر نزدیکی با شخصیت دکتر کوپال دارد و تیم طراحی صحنه این فیلم قطعاغ برای فراهم کردن این حد از جزئیات تلاش فراوانی را انجام داده‌اند.

در کنار اینها تصویربرداری خوب مجید گرجیان نماهایی بسیار خیره کننده را در فیلم آفریده است که بر زیبایی‌های این فیلم افزوده است.

در انتها باید گفت فیلم کوپال علیرغم ریتم کند و کشدارش ارزش یکبار دیدن را دارد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *