درخشش نام ایران در اسکار

به بهانه دریافت دومین اسکار اصغر فرهادی

دامون رشیدزاده

سرانجام پس از همه حواشی پیش آمده بار دیگر یکی از مهمترین جوایز سینمایی جهان به ایران رسید و نام کشورمان با زحمات فرهادی و گروهش در جهان طنین انداز شد. اسکار اگر چه از نظر جریان هنری فیلمسازی باارزش‌ترین جایزه دنیای فیلمسازی نیست و نسبت به جشنواره‌هایی همچون کن و برلین در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد اما اگر افکار عمومی، تعداد بیننده و نگاه رسانه‌ها را در نظر بگیریم بدون شک اسکار مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان است. اسکار هشتاد و نهم اما به دلیل رفتارهای عجیب و غریب دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا بیش از همه اسکارهای دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت. انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور و رابطه نه چندان خوب او با هنرمندان آمریکا به اندازه کافی حاشیه ساز بود اما بعد از اعلام قوانین ضد مهاجرتی او و صحبت‌هایش در مورد اقلیت‌های دینی و قومی آمریکا خشم شدید جامعه هنری آمریکا را به دنبال داشت به گونه‌ای که در هر جشنواره‌ای بخش زیادی از صحبت‌های برندگان جوایز به انتقاد از ترامپ اختصاص داشت و زمانی که صحبت از بزرگترین جشنواره هنری آمریکا باشد بدون شک بهترین فضا برای انتقاد از رئیس جمهوری جنجالی آمریکا به دست خواهد آمد و هنرمندان هم نهایت استفاده را از این فضای به وجود آمده کردند.

یکی از مهمترین هنرمندانی که نیامدنش به اسکار مهمترین خبر هفته‌های اخیر بود کسی نبود جز اصغر فرهادی فیلمساز شایسته کشورمان و برنده اسکار سال ۲۰۱۲ (برای فیلم جدایی نادر از سیمین). فرهادی پس از اعلام نامزدی‌اش برای اسکار سال ۲۰۱۷ (برای فیلم فروشنده) اعلام کرد در دفاع از مردم ایران و دیگر مسلمانانی که با قوانین ضد مهاجرتی ترامپ از ورود به خاک آمریکا محروم شده بودند در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد. این اقدام فرهادی نه تنها استقبال مردم ایران و دیگر مسلمانان جهان را به دنبال داشت بلکه به شدت از سوی فیلمسازان و هنرمندان جهان مورد ستایش قرار گرفت. فرهادی اما به همین هم قناعت نکرد و برای مراسم اسکار دو نماینده ویژه را معرفی کرد که پاسخی روشن بود به رفتارهای نژادپرستانه ترامپ. پرفسور نادری یکی دانشمندان مطرح جهان و از مدیران اسبق ناسا و کسی که یک سیارک به نام او ثبت شده است و انوشه انصاری نخستین زن گردشگر فضایی و کارآفرین برتر سال ۲۰۰۰ آمریکا دو نماینده فرهادی برای شرکت در مراسم اسکار بودند. اما در نهایت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای دومین بار به کارگردان شایسته کشورمان تعلق گرفت. پیام فرهادی بعد از دریافت اسکار که توسط انوشه انصاری قرائت شد پر بود پیام صلح و دوستی و نفرت از تفرقه و دشمنی. فرهادی در پیام خود به روشنی پیام مردم ایران را به گوش جهانیان رساند پیامی که می‌گوید ما مردمانی هستیم صلح جو که خواستار جهانی بهتر و امن‌تر برای همه هستیم.

ما نیز به نوبه خود این موفقیت را به فرهادی و همه هنرمندان خوب فیلم فروشنده تبریک می گوییم و امیدواریم موفقیت سینمای ایران در سال‌های آینده ادامه دار باشد و نام ایران همواره با موفیقت آجین باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *