درخواست در اختیار قرار دادن ۵۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب اصفهان

فاطمه احمدی

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: نه تنها آبی در اختیار شهرداری قرار نگرفته است بلکه مسئولان تقاضای در اختیار قرار دادن ۵۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب اصفهان را دارند.

فروغ مرتضائی نژاد پیرامون مشکل بی آبی در شهر اصفهان و آبیاری فضای سبز گسترده شهر، اظهار کرد: از فضای سبز اصفهان سه هزار و ۷۰۰ هکتار در اختیار شهرداری است و شهرداری مبلغ بسیار سنگینی را در حد چند صد میلیارد تومان برای آبیاری آن هزینه کند.

بخشی از صحبت‌های مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این خبر آمده است:

**اصفهان تنها شهری است که در آن شیخ بهائی، آب زاینده رود را با کمک مادی‌ها در شهر پخش می‌کند، اطراف مادی‌ها درختان چند ساله‌ای وجود دارد که جزئی از هویت شهر است. در اصفهان درخت چنار ۷۰۰ ساله داشتیم که به دلیل بی توجهی کاملاً خشکیده است. در حالی که آن چنار هویت شهر بوده است.

** مسئولان هیچ آبی در اختیارمان قرار ندادند، و درخواست واگذاری ۵۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب را دارند. گزینه دیگرمان برای تأمین آب مورد نیاز، پساب بود، اما پسابی که خریداری کردیم هم به دلیل اینکه در اختیار بخش صنعت و کشاورزی است، به ما تعلق نگرفت.

** برای تأمین آب فضای سبز صفه، منطقه ۵ و ۶ از تصفیه خانه سپاهان شهر و مناطق شمالی شهر از تصفیه خانه شاهین شهر بهره گیری می‌شود. همچنین با کشاورزانی که در ناژوان چاه خصوصی دارند، صحبت‌هایی مبنی بر در اختیار گذاشتن آب چاه‌ها برای حفظ درختان کهن و دریافت درآمد حاصل از کشت، صورت گرفته است.

**در شرق اصفهان به دلیل پتانسیل وزش باد و ایجاد ریزگردها گونه‌های گیاهی خاص مانند بادام وحشی و گونه‌های گیاهی زاگرس که ۳ تا ۵ نوبت آبیاری در سال لازم دارند کاشته شده است.

** درختان کهن در اولویت آبیاری فضای سبز اصفهان هستند و برای چمن‌ها برنامه زمان بندی برای حذف آنها در نظر گرفته شده است. به جای چمن‌ها بوته‌های مقاوم، نسترن‌های سفید، رزماری، بومادران و بذرهای مقاوم جایگزین خواهد شد.

** با وجود رودخانه خشک زاینده رود، اگر فضای سبزی هم در شهر وجود نداشته باشد محیط زیست و زندگی انسان به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، پس فضای سبز شهر را با وجود بی آبی نمی‌خشکانیم و وظیفه داریم تفرجگاه‌ها را برای شهروندان حفظ کنیم.

** آبیاری منازل، مدارس، دانشگاه‌ها و باغ‌های شخصی در اختیار ما نیست. منازل و باغ‌های شخصی به هر شکل ممکن و حتی با آب شرب آبیاری می‌شوند، اما مکانی مانند دانشگاه اصفهان توسط چاه‌های خود دانشگاه آبیاری می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *