در ادامه کارشکنی‌های واشنگتن در اجرای برجام: جنبش قطع دنباله‌روی از آمریکا در اروپا شکل می‌گیرد

به گزارش کیمیای وطن، به نقل از خبرگزاری دانشجو، کارشناسان بر این باورند که وجود تناقض در موضع‌گیری اروپا و آمریکا در قبال ایران و موضوع توافق هسته‌ای ریشه در جنبش سیاسی تازه‌پایی دارد که در کشورهای اروپایی و با هدف پایان دادن به دنباله‌روی اروپا از سیاست های آمریکا در حال شکل‌گیری است.
جیم دبلیو دین، سردبیر وترنز تودی با اشاره به سفر هیئت بلندپایه اتحادیه اروپایی به ایران به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و امضای توافق‌نامه‌های همکاری بانکی و مالی ، اقدام دولت اوباما را درباره محدود کردن دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا، اشتباهی احمقانه خواند و افزود: «همه دنیا می‌دانند که این توافق برای روان‌سازی همکاری بخش بانکی برقرار شده است. عملکرد آمریکا بار دیگر نشان داد آمریکایی‌ها چیزی را که امضا می‌کنند، لزوما اجرا نخواهند کرد.
بنابراین سخنانی که موگرینی در نشست خبری مشترک با ظریف بیان کرد از اهمیت بسیاری برخوردار است و از عمق اشتباه سیاسی دولت اوباما در قبال ایران حکایت دارد.»
این کارشناس امور سیاسی تاکید کرد: سیاست آمریکا در قبال برجام، تغییرناپذیر است و مقام های آمریکایی درباره دسترسی ایران به نظام مالی این کشور کوتاه نمی‌آیند و موگرینی تلویحا به این موضوع اشاره می‌کند و مردم اروپا نیز از موضع موگرینی حمایت می‌کنند. این شرایط به اعتبار آمریکا در دنیا آسیب جدی وارد می‌کند و این حرکتی احمقانه است که پس از آن همه گفت‌وگو
برای تحقق توافق هسته‌ای، حالا بیایند سر ایران کلاه گذارند. این اشتباهی دیپلماتیک است.
جیم دبلیو دین با اشاره به استفاده آمریکا از نظام بانکی به عنوان سلاح، نه‌تنها ضد ایران، بلکه ضد متحدان خود گفت: این موضوع، اروپایی‌ها را مجبور خواهد کرد به دنبال پیدا کردن جایگزین برای نظام بانکی باشند و این اقدام پیامدهای بدی را در درازمدت متوجه آمریکا می‌کند.

 

تحویل گزارش برجام
از سوی وزارت امور خارجه

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تحویل گزارش برجام از سوی وزارت امور خارجه خبر داد.
حسین سبحانی‌نیا با اشاره به قانون مصوب مجلس در خصوص اقدام متقابل دولت جمهوری اسلامی در برجام اظهار داشت: طبق این قانون، دولت و به عبارتی وزارت امور خارجه موظف است هر سه ماه گزارشی از نحوه اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارایه کند.
وی توضیح داد: برجام از تاریخ ۲۶ دی‌ماه اجرایی شد و بر این اساس، باید وزارت امور خارجه در ۲۶ فروردین اولین گزارش خود را ارایه می کرد.
همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متن گزارش ارایه شده از سوی دستگاه دیپلماسی در اولین جلسه کمیسیون که یکشنبه ۱۲ اردیبهشت است
قرائت می‌شود.
وی با تاکید بر عدم الزام حضور مسئولان وزارت خارجه در کمیسیون اظهار داشت: از مسئولان وزارت خارجه نیز دعوت می‌شود تا در ۱۲ اردیبهشت با حضور در کمیسیون به سوالات احتمالی نمایندگان پاسخ دهند.

شرط ریاض
برای حضور ایران در حج تمتع

به گزارش کیمیای وطن به نقل از میزان
سخنگوی وزارت حج عربستان اعلام کرد که وزیر حج این کشور در دیدار با هیئتی از ایران بر ممنوعیت تجمعات و سر دادن شعار در حین مراسم حج تاکید کرده است.
حاتم قاضی در مصاحبه با روزنامه سعودی الجزیره گفت که وزیر حج عربستان به اطلاع هیئتی از ایران رسانده است که برپایی هرگونه راهپیمایی و تجمعات در اماکن عمومی مربوط به مراسم حج ممنوع است.
وی افزود که در این دیدار، وزیر حج عربستان بر ممنوعیت سر دادن شعار در حین قرائت دعا تاکید کرده است. وزیر حج عربستان ادعا کرده است که سر دادن شعار مزاحم دیگر حجاج می شود.
سخنگوی وزارت حج عربستان با اشاره به اینکه وزیر حج این کشور در دیدار با هیئت ایرانی از آن‌ها خواسته است که حجاج پیش از ورود به عربستان در برنامه‌های توجیهی شرکت کرده و به طرح‌هایی که برای حفاظت از حجاج اجرا می‌شود، پایبند باشند، اظهار داشت: ریاض از تمامی حجاج خارجی از جمله حجاج ایرانی استقبال می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *