در پی ناکامی های اخیر؛ لایحه بودجه، ابزار جدید جمهوری‌ خواهان علیه توافق هسته ای

به گزارش کیمیای کویر به نقل از سرویس سیاسی جام نیوز، تد کروز، سناتور و نامزد درون حزب جمهوری‌ خواهان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری، روز سه‌شنبه خواستار اعمال فشار بیشتر بر دولت باراک اوباما درباره توافق با ایران از طریق اهرم بودجه سالانه دولت آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بودجه دولت آمریکا باید تا روز ۳۰ سپتامبر به تصویب کنگره برسد و در صورتی که این ضرب‌الاجل رعایت نشود، سازمان‌های دولتی ایالات متحده به دلیل عدم امکان پرداخت حقوق کارمندان و نبود بودجه، بسته شده یا فعالیت‌های اصلی آنها تعطیل می‌شود.

تد کروز گفت که کنگره باید از اهرم لایحه بودجه دولت برای اعمال فشار بر باراک اوباما به منظور ارائه اطلاعات بیشتر درباره توافق اتمی با ایران استفاده کند.

این نامزد جمهوری‌خواه در گذشته نیز با ابتکارهای دولت اوباما از جمله لایحه درمانی و سیاست‌های مهاجرتی مخالفت کرده بود و گرچه تلاش‌های وی و سایر جمهوری‌خواهان در این زمینه شکست خورد، ولی باعث تعطیلی سازمان‌های دولتی آمریکا برای مدت کوتاهی شد.

تد کروز به خبرنگاران گفت: «هرگونه مانعی بر سر راه لایحه بودجه (آمریکا) باید با این هدف صورت گیرد که دولت را وادار نماید تا در زمینه توافق‌های جانبی با ایرانی‌ها اطلاعات بدهد.»

وی مقصر تعطیلی دولت آمریکا را باراک اوباما دانست که به گفته او، مانع از ارائه اطلاعات درباره توافق‌های جانبی با ایران می‌شود.

جمهوری‌ خواهان در زمان نشست‌های ماه اوت و سپتامبر کنگره برای بررسی توافق با ایران نیز مقام‌های دولت باراک اوباما را تحت فشار قرار دادند تا توافق ایران با آژانس را که موسوم به “نقشه راه” است، در اختیار آنها قرار دهد.

بر اساس نقشه راه که روز ۲۳ تیرماه امسال میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود. یکی از بندهای اصلی نقشه راه که خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته است، نمونه‌برداری از سایت پارچین از سوی کار‌شناسان ایرانی است و نه بازرسان آژانس.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، بار‌ها تاکید کرده که نقشه راه محرمانه بوده و متن آن در اختیار واشینگتن نیست. هرچند وی گفت که آمریکا در جریان جزئیات آن قرار گرفته و به استانداردهای آژانس در زمینه کار بر روی برنامه هسته ای ایران اعتماد دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *