دعوت از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در اصفهان

زهرا نصیری

مهم‌ترین هدف مدیران شهری جدید برای اداره امور شهر این است که پیش از هر اقدامی یا واردشدن به طرح‌های جدید با تلاش جدی بتوانند پروژه‌های نیمه‌تمام در اصفهان را به پایان برسانند.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن به این مسئله گریزی زد که برخلاف شایعه و بار روانی مبنی بر تعطیلی امور شهرداری، سرعت حرکت انجام پروژه‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمتر نشده و تعداد قراردادهای منعقدشده گواه این قضیه است.
در گفت‌وگوی کیمیای وطن با ایرج مظفر پرسش‌های مختلفی ازجمله اجرای پروژه‌های جدید در شهر اصفهان، رینگ چهارم، آخرین وضعیت قطار شهری، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و … مطرح شد که در ادامه می‌خوانید.
با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جامعه، شهرداری اصفهان از زمان انتصاب مدیران جدید تاکنون چه طرح‌هایی را در مناطق مختلف شهری اجرا کرده است؟
امسال ۵۶۰ میلیارد تومان بودجه خالص عمرانی شهرداری اصفهان است که از این مقدار ۵۶ درصد آن جذب شده است؛ یعنی ۳۸۰ میلیارد تومان پروژه در شهر بدون توقف در حال اجراست که امیدواریم تا پایان سال میزان جذب این بودجه به ۷۶ درصد تحقق پیدا کند. البته با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تمامی این میزان بودجه در خدمت پروژه‌های نیمه‌تمام (سالن اجلاس، نمایشگاه بین‌المللی، میدان امام علی(ع)، آسفالت معابر و …) خواهد بود تا بتوانیم با اتمام این طرح‌ها به شهر و مردم رفاه و آسایش را هدیه دهیم؛ اما باید بگویم با وجود رکود شدید اقتصادی حاکم بر جامعه، شهرداری اصفهان در بیشتر مناطق اقدام به تعریف پروژه‌های جدید کرده است؛ ازجمله در منطقه ۱۲ و ۶٫
رایزنی‌هایی نیز با رئیس بنیاد مستضعفان کشور درباره تبدیل کارخانه قند اصفهان، که در رینگ چهارم قرار گرفته، به یک مجتمع تجاری صورت گرفته است. همچنین درباره کارخانه زمزم واقع در چهارباغ بالا و تأمین مالی خط سه قطار شهری اصفهان نیز با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده است. مذاکراتی نیز با سازمان انرژی اتمی برای حمایت‌های مالی این سازمان جهت احداث جاده روشن‌دشت و توسعه میدان شهدای هسته‌ای اصفهان انجام شده است که امیدواریم با اعلام توافق نهایی، این طرح‌ها هرچه سریع‌تر در اصفهان اجرایی شود.
باید بگویم هم‌اکنون تعداد ۱۶۱ پروژه فعال کوچک مقیاس داریم که از این تعداد ۳۵ پروژه در بخش آسفالت، ۷ پروژه ورزشی، ۷ پروژه در بافت تاریخی، ۹ پروژه احداث پارک و فضای سبز، ۴ پروژه احداث پارکینگ و ۲۳ پروژه احداث ساختمان تجاری و اداری است.
همچنین ۷۷ قرارداد طی صد روز اخیر منعقد شده است که ۱۳۴پروژه به مناطق محول شده، ۵۸ پروژه در دستورکار معاونت عمران قرار گرفته، همچنین ۱۰۳ پروژه در مناطق و ۵۲ پروژه در معاونت قطعی تحویل داده شده است.
رینگ چهارم ترافیکی در چه مرحله‌ای قرار دارد و به طور کلی مزایای ایجاد هرچه سریع‌تر این رینگ برای اصفهان چه خواهد بود؟
رینگ سوم ترافیکی به حد اشباع رسیده است؛ به طوری که در بیشتر ساعات با ترافیک در این رینگ روبه‌رو هستیم؛ از این رو اجرای رینگ چهارم که به رینگ حفاظتی شهر اصفهان معروف است، ضرورت بیش از پیش دارد و باید این رینگ هرچه سریع‌تر اجرایی و تکمیل شود تا بتواند پاسخگوی مسائل ترافیکی شهر اصفهان باشد.
۷٫۶ کیلومتر از رینگ چهارم در منطقه ۱۲ قرار دارد که همزمان با اجرای پروژه میدان استقلال در منطقه ۱۲ بخشی از آن اجرایی شد. ما قصد داریم امسال در منطقه ۱۴ این طرح را در راستای اجرای دیگر پروژه‌های عمرانی اجرایی کنیم. هم‌اکنون منتظر پاسخ مصوبات وزارت راه و شهرسازی در این زمینه هستیم.
ادامه رینگ چهارم در منطقه ۱۴ به طول ۶ کیلومتر خواهد بود که ۱٫۵ کیلومتر آن از تقاطع شهید اردستانی تا پایان سال اجرایی می‌شود. بودجه رینگ چهارم ۱۵ میلیارد تومان است که امیدواریم با اجرای پروژه‌های شاخص (قطار شهری، رینگ چهارم) بتوانیم بخشی از معضلات ترافیکی را کاهش دهیم. البته ادامه پروژه رینگ چهارم نیز با توجه به تورم‌های حاصل‌شده نیاز به اعتبارات بیشتر دارد که باید این میزان بودجه تأمین شود.
حائز اهمیت است رینگ چهارم ترافیکی ۸۰ کیلومتر طول و ۲۰ تقاطع غیرهمسطح دارد و اجرای آن پاسخگوی ترافیک ۲۰ سال آینده اصفهان خواهد بود.
کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی شهر، توزیع ترافیک در ورودی‌ها پیش از رسیدن به هسته شهر، حذف ترافیک بین شهری، سهولت تردد برای عبور از اصفهان، کاهش آلودگی‌ها از منطقه، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت و ساز ، گسترش کمربند سبز اصفهان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر که موجب سلب آسایش شهروندان می‌شود، از اهداف اجرای طرح رینگ چهارم شهر اصفهان است. همچنین این طرح باعث کاهش ۷ درصدی زمان سفر، صرفه‌جویی ۴٫۲ درصدی مصرف سوخت و کاهش ۶٫۱ درصد آلایندگی‌ها در این کلان‌شهر خواهد شد.
براساس پیش‌بینی‌ها با اجرای هرچه سریع‌تر این طرح، ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان درآمد عاید اصفهان می‌شود. مناطق ۲، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ شهرداری اصفهان درگیر اجرای رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان خواهند شد؛ همچنین در مرحله اول، این طرح از خیابان عاشق اصفهانی و محدوده اتوبان شهید اردستانی تا میدان استقلال اجرایی خواهد شد. با اجرای این مرحله، آسایش ساکنان مناطق ۷، ۱۴ و ۱۲ و همچنین مردم شهرهای دولت‌آباد و حبیب‌آباد فراهم می‌شود.
پیش‌بینی ما این است که با اختصاص اعتبارات مورد نیاز ظرف ۵ تا ۶ سال آینده این رینگ به طور کامل اجرایی شود.
شما ازجمله مدیران باسابقه شهرداری اصفهان در زمینه بحث‌های عمرانی هستید؛ بفرمایید برای اتمام خط یک قطار شهری که به پروژه تاریخی برای اصفهان تبدیل شده است، چه اقداماتی انجام خواهد شد؟
بودجه قطار شهری جزئی از بودجه عمرانی شهر محسوب می‌شود و ۴۰ درصد بودجه را به خود اختصاص می‌دهد؛ البته این بودجه بیشتر از اوراق مشارکت تأمین می‌شود؛ زیرا حمل و نقل و به‌ویژه قطار شهری برای شهرداری در اولویت قرار دارد.
تکمیل خط اول مترو از قدس تا صفه و حلقه‌های اتصال این خط از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری است که سعی می‌کنیم ایستگاه‌های مورد نیاز را تا سال آینده به اتمام برسانیم. البته اجرای خطوط ۲ و ۳ قطار شهری نیز برای ما مهم و اقدامات اجرایی آن نیز در دست اقدام است.
برای فاینانس مترو جلساتی با معاون وزیر اقتصاد برگزار شده و قرار است در این زمینه تسهیلاتی ارائه شود. با وزیر صنایع نیز برای ترخیص چهار رام قطار شهری اصفهان از گمرک در حال مذاکره هستیم.
سرمایه زیادی در پروژه قطار شهری اصفهان صرف شده است؛ به طور مثال برای ایجاد هر ایستگاه این قطار ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. درمجموع در اصفهان ۹۹۵ پروژه عمرانی وجود دارد که از این تعداد عملیات اجرایی، ۲۸۷ پروژه شروع نشده و ۱۳۸ مورد آن در مرحله اجراست.
آیا شهرداری اصفهان از دولت و دیگر ارگان‌ها مطالبات مالی دارد؟ برای پیگیری این مطالبات چه اقداماتی انجام شده است؟
بله. مطالبات شهرداری از دولت و دستگاه‌های اجرایی استان زیاد است؛ ازجمله اینکه شهرداری اصفهان براساس تبصره هفت ماده ۱۷ قانون ارزش افزوده از سال ۸۷ تاکنون، ۱۹۰ میلیارد تومان از سازمان امور مالیاتی طلبکار است که این موضوع در حال پیگیری است.
شهرداری اصفهان همچنین از دولت در بحث قطار شهری و سالن اجلاس مطالباتی دارد که به صورت اسناد خزانه‌ای پرداخت می‌شود. البته دولت متعهد شد که ۱۰۰ میلیارد تومان برای سالن اجلاس به شهرداری اصفهان بپردازد که تاکنون فقط ۲۰ میلیارد تومان آن را پرداخته و قرار است بقیه به صورت اسناد خزانه پرداخت شود که کل مبلغ یادشده برای سالن اجلاس هزینه خواهد شد.
دولت همچنین ۲۰ میلیارد تومان به پسماند بدهی دارد که فقط یک میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.
شهرداری اصفهان همچنین از بعضی سازمان‌ها ازجمله انتقال خون، برنامه و بودجه و آب و برق نیز درمجموع ۶ میلیارد تومان طلبکار است. ۵۳ میلیارد تومان نیز از کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده ۷۷ طلب داریم.
در زمینه عوارض پالایشگاه اصفهان نیز با سازمان محیط زیست و سازمان امور مالیاتی اختلاف داریم؛ زیرا از نظر ما باید این عوارض از سال ۹۰ پرداخت شود؛ اما سازمان محیط زیست مبدأ را سال ۹۴ و امور مالیاتی سال ۹۵ در نظر گرفته است که این اختلاف حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است و ما از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیر این موضوع هستیم.
برای دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام شهر چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؟
برای پروژه میدان امام علی(ع) که ۱۴ سال است به درازا کشیده و مردم در این پروژه گرفتار هستند، قصد داریم فاز سوم را به طور کامل به اتمام برسانیم. همچنین بخش اول قسمت شرقی بدنه چهارباغ را از میدان انقلاب تا آمادگاه شروع و در مناطق محروم اقدام به ایجاد زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی کنیم.
برای جذب سرمایه‌گذارهای جدید در اصفهان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
جذب سرمایه‌گذاری ایرانی‌های مقیم خارج از کشور، مهم‌ترین هدفی است که در مدیریت جدید شهرداری اصفهان بر آن تأکید شده است. اقدامات لازم برای دعوت و فراهم‌کردن امکانات مورد نیاز برای مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج به منظور مشارکت در طرح‌های اصفهان انجام شده است. همچنین استفاده از توانایی و ظرفیت پزشکان اصفهانی مقیم خارج از کشور نیز در دستورکار شهرداری قرار دارد.
سخن آخر…
خوشبختانه با مدیریت شهردار جدید در حوزه عمران شهری نیز برای کاهش هزینه‌ها تلاش‌های زیادی صورت گرفت و از بعضی پروژه‌های غیرضروری جلوگیری شد. قصد داریم با توسعه مشارکت‌‌های مردمی زمینه حضور مردم را در بخش‌های مختلف مدیریت شهری فراهم
کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *