دیواری بی‌اعتمادی مردم نسبت به شهرداری‌ها بسیار بلند است

حدیث بابایی

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در همایش شهرداران استان یزد با اشاره به اقتدار و عزت ایران در برابر برخی از ناآرامی‌های اخیر در کشور، گفت: پیشامدهای اخیر در برابر اقتدار نظام و انقلاب اسلامی ایران بسیار ناچیز است؛ چراکه مردم ایران با وحدت، همدلی و بصیرت توطئه بزرگ دشمنان قسم‌خورده ایران را نقشه بر آب کردند.

وی جامعه امروزی را نیازمند افزایش فرهنگ اعتقادی و توجیه فرهنگی دانست و افزود: در این راستا با توجه به اهمیت داشتن این موضوع باید تمامی آحاد جامعه نسبت به این مهم آگاهی داشته باشند و همچنین باید نسبت به حفظ فرهنگ اعتقادی و اسلامی حساس‌تر شوند.

امام‌جمعه یزد با تأکید بر اینکه باید الگو گیری از فرهنگ دینی و اعتقادی در بین آحاد جامعه تبیین و نهادینه شود، اظهار داشت: امروزه در کشورهای درحال‌توسعه همچون ایران، اندیشه دینی و انگیزه‌های اعتقادی و مذهبی با توجه به آیات صریح قرآنی و احادیث فراوان نقش مهمی را در توجه به جنبه‌های بشردوستانه مسئولیت اجتماعی کسب‌وکارها ایفا می‌کند.

دولتی‌ها نباید خود را رقیب شوراها بدانند

استاندار یزد محمود زمانی قمی با اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد راهبرد مدیریت جهان شهر یزد، گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که طبیعتا این اصل مورد غفلت قانون اساسی واقع شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این‌چنین جلساتی برای رسیدگی به مشکلات شهری و روستایی و شنیدن مسائل و مشکلات توسط اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و شهرداران بسیار کم است، افزود: در این راستا باید جلسات بیشتری  برگزار شود تا در این صورت بتوانیم به‌صورت دقیقتر مشکلات را برطرف کنیم؛ چنانچه به نظر بنده این جلسه ناقصی است و باید زمان مفصل تری را در این راستا به این موضوعات اختصاص دهیم.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: دولتی ها نباید خود را رقیب شوراها بدانند؛ چرا که شوراها منتخب مردم هستند و از بازوان پرتوان دولت و مردم هستند و این مسئولیت را باید به خوبی انجام دهند.

شهرداری و شوراهای شهر، اولین خاکریز مطالبات مردمی هستند

شهردار یزد مهدی جمالی نژاد با اشاره به ضرورت هم افزایی و همدلی هر چه بیشتر شوراها با خانواده شهرداری، گفت: با عنایت استاندار استان یزد و همچنین دستگاه‌های مربوطه طی چندین جلسه مشکلات شهر یزد بررسی شده است؛ همچنین با توجه به اتفاقات اخیر در کشور، نقش شهرداران، نهادهای عمومی غیردولتی و امنیتی از اهمیت خاصی برخوردار هستند چرا که نقش بسیار مهمی در واکسینه کردن کشور دارند.

وی شوراها و شهرداران را اولین خاکریز مطالبات مردم دانست و افزود: مردم بسیاری از مطالبات و چالش‌های مربوطه به دستگاه‌های مختلفی که مربوط به شهرداری نیست را برای اولین بار به شهرداری گزارش می‌دهند و به همین دلیل اهمیت شهرداری برای مردم دوچندان شده است؛ چرا که شهرداری اولین خاکریز مردم برای گزارش مطالباتشان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در کشور شهری سالم داشته باشیم و همچنین توزیع متوازن شهری را نیز داشته باشیم، باید در همین راستا حس تعلق ساکنین و مالکین شهرها را نسبت به شهرها و روستاها افزایش دهیم تا بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع شود.

شهردار یزد در پایان با اشاره به ضرورت شفافیت و و انعطاف پذیری شهرداری نسبت به چالش‌های مردم، اضافه کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در شهرها وجود دارد، عدم اطمینان مردم نسبت به شهرداری‌هاست؛ چنانچه دیواری بی‌اعتمادی مردم نسبت به شهرداری‌ها بسیار بلند است که باید فاصله این دیوار کوتاه شود تا رضایت مردم را در پی داشته باشد و باید در این راستا از تمام تلاش استفاده کرد.

باید برای جذب و نگه‌داشتن نخبگان در استان یزد فکر اساسی شود

رئیس شورای شهر یزد با تأکید بر ضرورت فکر اساسی در راستای جذب و نگه‌داشتن نخبگان در استان یزد، گفت: برای نگه داشت نیروهای ارزشمند یزدی باید برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد.

غلامعلی سفید گفت: از اصول باقیمانده قانون اساسی که اجرایی نشده بود، تشکیل شوراها و مشارکت مردم در امور شهر و روستا بود که در دولت هشتم به این مهم توجه شد و این حرکت شروع و الحمدالله هر چه پیش می‌رویم می‌بینیم که حرکت‌ها مناسب‌تر و آموزش‌های بیشتر و تجارب بیشتری کسب می‌کنند و آماده‌تر می‌شوند برای اینکه بتوانند بهتر مردم را اداره کنند.

وی افزود: تصورم این است که ما باید خیلی همت کنیم که این شأنیت و جایگاه را حفظ کنیم و نگذاریم هر اتفاقی در شهر بیفتد و شهر را کنترل و برای شهر برنامه داشته باشیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *