راز موفقیت شهرزاد

دامون رشیدزاده

امروز بنا بر اعلام قبلی روابط عمومی سریال شهرزاد اولین قسمت از سری دوم این مجموعه پرطرفدار پخش هفتگی خود را آغاز خواهد کرد. این خبر برای بسیاری از طرفداران این سریال که حدود یک سالی بود منتظر رسیدن فصل دوم بودند خبری خوشحال کننده است. به همین بهانه در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به عوامل موفقیت آخرین ساخته حسن فتحی و گروهش.

حسن فتحی

بدون تردید نام حسن فتحی می‌تواند بسیاری از تماشاگران را به دیدن یک فیلم یا سریال ترغیب کند. فتحی از جانب پدر اصالتی خوانساری و از جانب مادر اصالت آذری دارد. او دارای مدرک لیسانس روان‌شناسی از دانشگاه شهیدبهشتی تهران و فوق لیسانس رشته کارگردانی نمایش از دانشگاه آزاد اسلامی است. فتحی با ساخت مجوعه هایی همچون پهلوانان نمی‌میرند، شب دهم، میوه ممنوعه و مدار صفر درجه نشان داده تخصص خاصی در ساخت سریال‌های موفق دارد. اینطور که فتحی روایت کرده، ایده شهرزاد ۱۰ سال پیش به ذهن او خطور کرده؛ زمانی که مشغول تماشای مجدد فیلم «عصیان» ساخته ماساکی کوبایاشی بوده است. عصیان درباره فئودالی است که همسرش را طلاق می‌دهد و از یکی از سامورایی‌های زیردستش می‌خواهد او را به ازدواج پسرش درآورد. پس از این اتفاق فئودال از تصمیم‌اش پشیمان می‌شود و تصمیم می‌گیرد همسرش را پیش خود بازگرداند. این درحالی است که خانواده سامورایی حاضر به پذیرش فرمان ارباب خود نمی‌شوند. تغییرات مکرری که فتحی در طرح شهرزاد به عمل آورد در نهایت باعث شد چیز زیادی از کوبایاشی در متن باقی نماند، جز همان ایده اولیه. جالب اینکه فتحی ابتدا قصد داشت شهرزاد را در تلویزیون بسازد ولی پس از مدت‌ها مذاکره، درنهایت به این نتیجه می‌رسد که شهرزاد را نمی‌تواند آنطور که دوست دارد در تلویزیون بسازد و به همین دلیل هم راهی سینمای خانگی می‌شود. هر چند تجربه‌های ناموفق زیادی در سریال‌های شبکه نمایش خانگی وجود داشت اما فتحی ریسک این کار را قبول کرد و همانگونه که دیدیم رسیک او تا اینجا خوب جواب داده است.

بازیگران

استاد علی نصیریان، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، ترانه علیدوستی، پریناز ایزدیار، مهدی سلطانی، ابوالفضل پور عرب، محمود پاک نیت، فریبا متخصص، گلاره عباسی، جمشید هاشم پور و ده بازیگر خوب دیگر بی شک از مهمترین دلایل موفقیت شهرزاد هستند. حالا به این لیست درخشان نام‌هایی چون رؤیا نونهالی، امیر جعفری، سهیلا رضوی، آتنه فقیه نصیری و رضا کیانیان را هم اضافه کنید تا ببینید فصل دوم تا چه اندازه می‌تواند جذاب و پر بازیگر باشد. مدیریت این تعداد بازیگر سرشناس قطعاً کار آسانی نیست و در این مورد هم نباید نقش فتحی را دست کم گرفت.

محسن چاوشی

نام محسن چاوشی آنهم در تتیراژ یک سریال آنقدر عجیب است که خیلی از طرفداران این خواننده حتی باور نمی‌کردند که این ماجرا صحت داشته باشد. اما محسن چاوشی خواند و این خواندن چنان بر روی این سریال نشست که موسیقی سریال به اندازه خود سریال مطرح شد. صدای خاص و حزون چاوشی در میان تند باد حوادث سریال و قصه‌های عاشقانه یکی از بهترین ترکیب‌های موسیقی و تصویر در سریال سازی ایران بوده که تا کنون ارائه شده است. بدون شک حضور محسن چاوشی در فصل دوم (که البته یک ترانه آن به نام فندک تبدار چندی پیش منتشر شد) ضمانت دیگری بر موفقیت این فصل خواهد بود. زیرا با سلیقه‌ای که از چاوشی سراغ داریم او با هیچ مبلغی حاضر به همکاری به پروژه‌های ضعیف نیست و اولویت برای او همیشه کیفیت بوده است.

داستان

علیرغم اینکه داستان‌های درام همواره در سریال‌های ما وجود داشته است اما شهرزاد از همان ابتدا نشان داد که با داستان‌های آبکی فاصله زیادی دارد. داستان شهرزاد از همان ابتدا با حوادث پیچیده‌ای گره خورد و این گره تا انتهای فصل اول تماشاگر را قسمت به قسمت با خود کشید. روایت خوب فتحی و نغمه ثمینی از یک داستان عاشقانه در سالهای پرتنش سیاسی باعث شد سریال با اقبال بی نظیری از سوی تماشاگران روبرو شود. بر خلاف رسم بسیاری از سریال‌های وطنی شهرزاد از مقدمه چینی‌های بی مورد و اصطلاحاً آب بستن به سریال پرهیز کرد و از همان یکی دو قسمت اول مخاطب با تمام شخصیت‌ها و زیر و بم داستانشان آشنا شد. به همین دلیل تماشاگران خیلی زود با داستان گره خوردند و خود را به دست ماجرا سپردند.

شهرزاد ۲

بر اساس شنیده‌ها با مرگ بزرگ آقا در سری اول دیگر شاهد حضور درخشان استاد نصیریان در این نقش نخواهیم بود که این خبر چندان خوبی نیست اما به نظر می‌رسد با حضور رضا کیانیان و بازی های خوبی که از سراغ داریم قرار است جای استاد اندکی پر شود. در سری دوم داستان حول کشمکش‌های قباد، شهرزاد ، فرهاد و شیرین خواهد بود و احتمالاً با اضافه شدن شخصیت‌های مرموزی همچون امیر جعفری و رؤیا نونهالی داستان دستخوش تغییرات تازه‌ای خواهد شد که ما هم مانند شما بی صبرانه منتظر دیدن آن هستیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *