رسانه‌ها بجای تخریب مدیران راه بروز مشکلات را شناسایی کنند

حدیث بابایی

امام جمعه اصفهان در دیدار با اعضای هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان اظهار کرد: وقتی رسانه‌ها صرفاً دنبال این باشند که برای فروش بیشتر، نقاط ضعف و مشکلات مدیران را منتشر کنند، به جامعه این پیام را می‌دهند که مدیران و مسئولان کارایی لازم را ندارند و همین موضوع باعث بی‌اعتمادی و از دست رفتن هویت می‌شود.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد به موضوع انتقادهای پی‌درپی از برخی مسئولان در رده‌های ملی اشاره کرد و افزود: این انتقادات باعث شده تا دشمنان این‌گونه القا کنند که نخبگان مردم ایران که منتخبان خودشان هستند این مشکلات را دارند و برای دور کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنند، در صورتی که این موضوع در تمام کشورها وجود دارد ولی آن‌ها همه‌چیز را نمی‌گویند.

امام جمعه اصفهان گفت: به‌جای این‌که رسانه‌ها به تخریب مدیران بپردازند، سعی کنند راه بروز مشکلات را شناسایی و گوشزد کنند تا جلوی آن گرفته شود و مشکلات افراد را نیز به‌صورت خصوصی به مدیران بگویند تا رفع شود.

وی با تأکید بر این‌که دین مبین اسلام بر حفظ آبروی مسلمان تأکید فراوان دارد، تاکید کرد: بعضاً دیده می‌شود در یک قصوری که یکی از اعضای صنفی انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی می‌شود که تمام آن صنف زیر سؤال می‌رود، در حالی که این طریق پسندیده نیست به‌طور مثال وقتی یک پزشک تخلف یا سهل‌انگاری می‌کند، نباید کار آن را به تمام پزشکان تعمیم داد.

طباطبایی‌نژاد اذعان داشت: صداقت در ارائه اخبار بدون در نظر گرفتن جناح و خط سیاسی بسیار مهم است و اهالی رسانه باید حقیقت را در نظر بگیرند نه جناح‌بندی‌های سیاسی را.

وی تصریح کرد: در اصل اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که بسیاری از روایات و احادیث که از ائمه اطهار (ع) نقل است، توسط راویان که همان خبرنگاران هستند نقل‌شده است، با این تفاوت که در علوم دینی علمی هست به نام «علم‌الرجال» که صداقت و صلاحیت راویان را بررسی می‌کند، صداقت و درستکاری نیز یکی از اصول کاری راویان بوده که به اصل روایت یا حدیث غنا می‌بخشد، بنابراین خبرنگاران نیز در آینده بر اساس صداقت و درستی اشان سنجیده می‌شوند که باید آن را مدنظر داشته باشند.

وی درج مطالب بی‌محتوا در رسانه‌ها را نیز یکی دیگر از آفات کار خبری خواند و اضافه کرد: در بسیاری مواقع وقتی رسانه‌ای را می‌بینیم، مطالبی در آن درج‌شده که شاید درست باشد، ولی دانستن آن سودی برای مردم ندارد، بنابراین باید تلاش کرد در رسانه‌ها مطالبی درج کرد که مفید به‌فایده باشد، نه کاغذ سیاه‌کن.

وی بر لزوم استقلال قلم خبرنگاران تأکید کرد و عنوان داشت: بعضاً دیده می‌شود رسانه‌ها متکی بر آگهی‌هایی هستند که به آن‌ها ارائه می‌شود، در حالی که این موضوع استقلال قلم خبرنگار را از بین می‌برد و دولت باید به‌جای توسعه کمی رسانه‌ها، به کیفیت و حرکت به سمت استقلال آن‌ها فکر کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *