«رستاخیز» و راه طولانی تا اکران

هامون رشیدیان

سینمای ایران سال‌هاست که از نبود فیلم‌های مناسبتی مناسب در ماه محرم رنج می‌برد. نه اینکه هیچ فیلمی برای این ماه ساخته نشود اما واقعیت این است که فیلم‌ها یا کیفیت مناسب را ندارند و مورد استقبال واقع نمی‌شوند و یا چنان درگیر حواشی می‌شوند که اکرانشان سال‌ها به عقب می افتد به گونه‌ای که اگر هم اکران شوند به دلیل گذشت زمان به عنوان مثال جلوه‌های ویژه‌ای که در زمان خود خارق العاده بوده است آنچنان دم دستی و ساده شده‌اند که تماشاگر را دلزده می‌کند. یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر فیلم رستاخیز است احمدرضا درویش است. این فیلم در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد. اما با وجود این درخشش فیلم تنها چند روز بعد از اکران از پرده سینما پایین کشیده شد و تا امروز با گذشت حدود ۵ سال همچنان رنگ اکران را به خود ندیده است.

توقیف فیلم‌ها پس از اکران ماجرای تازه‌ای نیست اما توقیف فیلمی با موضوع عاشورا یکی از اتفاقات نادر سینمای ماست.

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باعث اکران نشدن این فیلم شده بود نشان دادن چهره حضرت عباس بن علی (ع) در این فیلم است. هر چند بعدها تهیه کننده فیلم عنوان کرد که راهکارهایی برای نورانی کردن چهره بازیگر نقش عباس (ع) وجود دارد اما فضای به وجود آمده درباره فیلم باعث شد در نهایت حتی با اعمال این تکنیک بازهم فیلم مجوز اکران را نگیرد. اینکه واقعاً دلیل اصلی اکران نشدن این فیلم چیست تا کنون به صورت رسمی از سوی وزارت ارشاد و هیچ نهاد دیگری عنوان نشده است. اما با شناختی که از احمدرضا درویش به عنوان کارگردان و نویسنده اثر وجود دارد بعید به نظر می‌رسد که فیلم مشکل محتوایی داشته باشد زیرا هم درویش آگاه به همه حساسیت‌های موجود است و هم بر اساس شواهد برای نوشتن این فیلمنامه از مراجع مختلفی راهنمایی و مشورت گرفته است همچنین فیلمنامه این فیلم قبل از ساخت در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته و اگر مشکلی وجود داشته حتماً در آن زمان دوستان باید تذکرهای لازم را می‌دادند.

اینگونه به نظر می‌رسد که مشکل فیلم باید بیشتر حاصل یک سوء تفاهم باشد که رفع نشده و برخی چهره‌ها علیرغم ندیدن فیلم به دلیل همین سوء تفاهم همچنان بر اکران نشدنش اصرار دارند.

داستان فیلم

به دوران پس از مرگ معاویه بازمی گردد که یزید به عنوانِ خلیفه مسلمین بر خلافت تکیه می زند و به والیِ مدینه نامه می‌نویسد که از حسین (ع) بیعت بگیرد. بُکیر ابن‌ِ حُر که به عنوان پیکِ ویژه دربارِ دمشق انتخاب شده است مأمور رساندنِ نامه یزید به مدینه می‌شود. او که جوانی پُرشور و در جستجوی حقیقت است، در مدینه درمی‌یابد که حاملِ نامه ایست که در آن به قتلِ حسین (ع) فرمان داده شده است. بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین (ع) آشنا می‌شود. مردم کوفه با ارسالِ نامه‌هایی بی‌شمار، حسین (ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید، آن‌ها را یاری کنند. حر اِبن یزید ریاحی به همراهِ بُکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله مأمور می‌شوند به سمت کاروان حسین (ع) که به سمت کوفه در حرکت هستند بروند. کاروان امام حسین (ع) در شماری اندک در کربلا به محاصره هزاران نفر از سپاهیان‌ِ دستگاهِ خلافت درمی‌آیند. در روز عاشورا، نورِ حقیقت بر چشمان‌ِ بُکیر می‌تابد و …

این فیلم نسخه‌هایی با دوبله به زبان‌های مختلف از جمله دوبله‌های عربی و فرانسه همراه با زیرنویس انگلیسی دارد و هفت بازیگر جهان عرب از جمله جمال سلیمان و رضوان عقیلی از سوریه، داوود حسین از کویت، جواد الشکرچی از عراق و فادی ابراهیم از لبنان حضور دارند.

استفان واربک آهنگساز پیش‌تر اُسکار گرفته این فیلم، موسیقی «رستاخیز» را به همراه ارکستر سمفونیک بلژیک ساخته است و جرمی پرایز، دن جانسون، ریچارد کانوی از صداگذاران فیلم هستند. مراحل فنی فیلم رستاخیز در استودیو مولینر لندن کار شده است. تدوین این فیلم را طریق انوار انجام داده که وی نیز نامزد اسکار ۲۰۱۰ برای فیلم «سخنرانی پادشاه» بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *