رشد ۱۰۰ درصدی جرائم فضای مجازی در سال جاری

زهرا نصیری

رئیس پلیس استان اصفهان در نشست خبری تیرماه خود در سال جاری با اشاره به اینکه خطرات فضای مجازی در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰درصد رشد داشته است گفت:متاسفانه بیشترین این خطرات در حوزه حساب های بانکی ،کلاهبرداری اینترنتی،نشراکاذیب،هتک هیثیت بوده است .

سردار مهدی معصوم بیگی، در این نشست از کسب رتبه نخست مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اصفهان در کشور خبر داد و اظهار کرد: در افزایش احساس امنیت اصحاب رسانه عهده‌دار مسؤولیت هستند و وظیفه بزرگی بر دوش دارند که به همراه اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق بسیار مؤثر هستید که جلوی شایعات را بگیرید.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تهدیدات موجود در صدد هستیم تا بازدید های نظارتی و اموزش های تخصصی به صنوف اینترنتی به مردم این خطرات را کاهش دهیم افزود: با توجه به بررسی‌های میدانی علل اصلی وقوع این جرایم عدم آگاهی بوده و در اختیار قرار دادن فرصت‌های ارتکاب جرم توسط خود افراد قربانی بوده است.

وی با بیان این‌که اگر مردم آموزش ببینند و آگاهی پیدا کنند، جرایم فضای مجازی کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: مواجهه با برداشت‌های اینترنتی از حساب‌ها و انتشار تصاویر شخصی و خانوادگی میسر نمی‌شود مگر این که قربانی همکاری کرده باشد؛ فضای مجازی تهدیدی جدی است و جرایم در حال حرکت به سمت فضای مجازی است.

معصوم‌بیگی تأکید کرد: رصد و شناسایی سایت‌های مجرمانه در ۳ ماهه نخست امسال ۲۵ درصد رشد داشته است که بازدید نظارتی از واحدهای صنفی اینترنتی و آموزش تخصصی از جمله اقدامات انجام‌شده در این راستاست.

وی با بیان این‌‌که مردم نباید بی‌جهت به افراد اعتماد کنند، اظهارداشت: به عنوان مثال سایتی در فضای مجازی اعلام کرده بود که برای اعزام به کشورهای اروپایی ویزا صادر می‌کند و سپس مشخص شد این سایت جعلی بوده است؛ گرداننده این سایت دستگیر شد و معلوم شد که مردم فریب خورده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان با بیان این‌که کلاهبرداران شگردها و حربه‌های مختلفی را برای رسیدن به اغراض خود استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: افرادی به بهانه خیرخواهی و کمک از افراد سالمند کلاهبرداری می‌کردند و تعداد زیادی از افراد سالمند مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به مبارزه با ورود و توزیع کالای قاچاق عنوان داشت: این مهم بحث بیکاری جوانان را نیز به دنبال خواهد داشت؛ تمرکز پلیس اصفهان بر روی باندهای بزرگ قاچاق کالاست.

معصوم‌بیگی یادآور شد: پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان قاچاق بیش از ۲۰۰ درصد، پرونده‌های ۱۰۰ میلیون تومانی ۴۰ درصد و برخورد با قاچاق‌چیان نیز ۱۰۰ درصد در استان اصفهان رشد داشته است.

وی با شاره به اینکه در حوزه مبارزه با سارقین ۴ هزار و۴۰۰نفر سارق در این زمینه دستگیر شده اند افزود:در این رابطه ۴۶ باند سرقت نیز شناسایی شده اند .

معصوم بیگی گفت: در سال جاری ۳۲ میلیارد تومان اموال مسروقه به مردم بازگشته است.

وی ادامه داد:در حوزه مواد مخدر که ابر اسیب اجتماعی به شمار میرود ۳۰درصد حضور زندانیان را در زندان ها شامل می شود و بخشی ازطلاق و قتل ها نیز به حوزه مواد مخدر مربوط می شود .با عملیات های پلیسی صورت گرفته در سه ماهه امسال ۱۱ تن مواد مخدر کشف شد که مسبت به سال قبل ۷۵درصد افزایش کشف داشته ایم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه همچنان تریاک با اختصاص ۶۷درصد از حجم ممواد مخدر بیشترین فراوانی در زمینه مواد مخدر را به خود اختصاص داده است افزود: بیش از ۵هزار و ۵۰۰نفر در این زمینه دستگیر شده اند که ۳درصد آن اتباع خارجی و ۲ درصد خانم ها بو ده اند .

وی با ابراز تاسف از افزایش جانباختگان ناشی از تصادف موتورسیکلت ها که با افزایش ۳۰درصدی روبه رو بوده است تاکید کرد: در سال جاری۵ طرح سراسری مرصاد درراستای رضایتمندی و امنیت مردم انجام شده است و ما در تلاش هستیم تا با اجرای طرح تابستانه پلیس راه ظرفیت ها حوزه راه را تقویت کنیم تا شاهد کاهش تصادفات باشیم اما معتقدیم فرهنگ ترافیک باید تقویت شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *