رهایی از تجربه تلخ غذای سوخته

فرزانه افسرطه

توانایی و خلاقیت ذهنی انسان‌ها، به اختراع و تولید تجهیزاتی در زندگی بشر رهنمون شده است که قطعاً گاهی نمی‌توان لحظه‌ای را بدون وجود این ابزار و سیستم‌ها تصور کرد. دانشمندان زیادی در جهان با مطالعه و تحقیقات فراوان به نیاز سنجی در زندگی بشر پرداخته‌اند و شگفتی‌هایی را در قالب اختراعات خلق کرده‌اند. مهم نیست که اختراعی کوچک یا بزرگ باشد، بلکه مهم، تأثیر کاربردی هر اختراع در زندگی بشر است. گفتگوی خبرنگار روزنامه کیمیای وطن با مخترع جوان، متین کرباسیان، معرفی یکی دیگر از اختراعاتی است که بر اساس نیاز سنجی این جوان خلاق ساخته شده است.

متین کرباسیان که متولد ۱۳۷۳ در شهر اصفهان است، بعد از مقطع دبیرستان در رشته کارشناسی مکانیک دانشگاه آزاد خمینی شهر به تحصیل ادامه داد. وی بعنوان مدیرعامل واحد فناوری آلا تکنیک در مرکز رشد دانشگاه آزاد خمینی شهر و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش طراحی کاربردی، موفق به اختراع یک سیستم کنترل از راه دور اجاق گاز خانگی شده است که این سیستم به ساخت اولین سری از دیجیتال‌های اجاق گاز با قابلیت کنترل از راه دور، منجر گردید. وی به خبرنگار کیمیای وطن گفت: در این سیستم، محدودیت بعد مسافت وجود ندارد و حتی شما می‌توانید در خارج از اصفهان، شعله اجاق گاز خود را مدیریت نمایید. وی در پاسخ به این پرسش که چگونه این ایده به ذهنش رسید، گفت: شاید برای هر کس این مشکل پیش آمده که از خانه خارج شده و فراموش کرده که اجاق گاز را خاموش کند. چون مادر اینجانب شاغل بودند، بارها سوختن غذا و مشکلات آن را تجربه کرده‌ایم. لذا، این اتفاق عاملی برای این ایده شد. متین در تشریح اختراع خود بیان داشت: در ابتدا سیستمی را ساختیم که مستقل از تمامی سیستم‌های اجاق گاز بود و قابلیت نصب بر روی هر نوع اجاق گاز را دارد. در فاز دوم، با توجه به سیستم اجاق گازهای امروزی که دارای بوردهای دیجیتال مثل جوجه گردان، لامپ، فن، درجه حرارت و شعله زمان دار هستند، تنظیم ساعت از طریق دیجیتال انجام می‌شود. این دیجیتال را مهندسی معکوس کردیم و سیستم کنترل از راه دور را روی این دیجیتال، سوار کردیم. این سیستم بنحوی طراحی و ساخته شده که از لحاظ هزینه‌های تمام شده و دانش فنی- مهندسی دارای ویژگی‌های اختصاصی است و در بازار قابل مشاهده نیست. وی در مورد تجاری سازی این محصول گفت: با یکی از واحدهای صنعتی فعال استان در زمینه ساخت اجاق گاز به توافقاتی برای ساخت انبوه رسیده‌ایم و از طریق عاملیت پخش کارخانه اسپادانا گاز، این سیستم قابل عرضه خواهد بود. وی افزود: این سیستم قابل نصب بر روی اجاق گازهای بدون سبستم دیجیتال می‌باشد.

مدیرعامل واحد فناوری آلا تکنیک در مورد مراحل تحقیق و توسعه (R&D) اظهار داشت: می‌خواهیم این سیستم را به تمام تجهیزات اجاق گاز بسط دهیم. بعبارتی، از راه دور بتوانیم تمامی تجهیزات گاز را کنترل کنیم. یکی از اهداف ما، برنامه تنظیم شدت شعله است که از اینطریق می‌توان تمامی خروجی‌های گاز را کنترل کرد و علاوه بر باز و بسته کردن جریان سیالات، بتوان خروجی آنها را تنظیم نمود.

متین کرباسیان در مورد استانداردها با اشاره به اینکه در ایران استانداردی مستقیماً در این زمینه وجود ندارد، بیان کرد: استانداردهای مربوط به اتصالات و شیر گاز را رعایت کرده‌ایم. البته در متن استاندارد ایران، مشکلی برای فطع جریان گاز وجود ندارد ولی با توجه به تجربه‌های بین المللی، بویزه در ژاپن، سیستمی که جریان گاز را باز کند و بصورت اتوماتیک، شعله بزند، بدلیل خطرات از پیش تعیین نشده و محدودیت‌هایی که در پیشرفت تکنولوژی در این زمینه وجود دارد، بطور فراگیر استفاده نشده و توسط چند برند خاص در صنایع پتروشیمی از این سیستم استفاده می‌شود ولی هنوز قابلیت تجاری سازی به شکل انبوه را پیدا نکرده است.

مخترع جوان از ارائه این سیستم به متقاضیان با بیمه آتش سوزی خبر داد وافزود: با توجه به اختراع محصولات، می‌توانیم برای اخذ مجوزهای شرکت دانش بنیان اقدام نماییم.

وی دیگر اختراع خود را یک سیستم اعلام تصادف شدید خودرو اعلام کرد که در هنگام وقوع تصادف منجربه جراحت شدید برای سرنشینان خودرو، با فعال شدن سیستم، موقعیت مکانی و وضعیت مصدوم به اورژانس اعلام می‌گردد. این سیستم دارای قابلیت نصب بر روی هر خودرو را دارد. وی در مورد انگیزه خود از این اختراع بیان داشت: این هم نوعی احساس نیاز برای تصادفاتی است که گاهی در نقاطی رخ می‌دهند و امکان شناسایی نیست یا کسی مطلع نمی‌شود. قطعاً در بسیاری موارد، زودتر رساندن مصدوم می‌تواند به نجات جان او کمک کند. البته مشابه چنین سیستمی بطور اختصاصی بر روی خودروهای بنز نصب شده است و فقط در اروپا و امریکا فعال می‌شود. چون نیاز به اپراتور خاص دارد. اما چون در ایران چنین امکاناتی نیست، این سیستم، بگونه ای طراحی شده که نیازی به اپراتور ندارد و قابل نصب بر روی هر خودرو ایرانی می‌باشد. وی یادآور شد: طبق اعلام رسمی اورژانس، سالانه ۳۰ درصد از اتفاقاتی که در جاده‌های کشور رخ می‌دهند و منجر به مصدومیت‌های شدید یا فوت می‌شوند، بدلیل موقعیت‌های گنگ جاده‌ها، محل تصادف و دیر خبردار شدن است. متین با بیان آنکه این سیستم فقط باید در خط مونتاژ خودرو در کارخانه در مرکز ثقل خودرو نصب شود و امکان نصب در خارج از کارخانه وجود ندارد، از رایزنی‌های فراوان با شرکت‌های خودروسازی و زیرمجموعه‌های آنها از طریق دانشگاه و مراکز دیگر خبر داد و گفت: متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. وی با تاکید بر اهمیت این موضوع بیان داشت: برای هر فرد معلول، دولت سالانه باید ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند. ضمن آنکه، هر خانواده‌ای که سرپرست خود را از دست دهد، هزینه‌های سنگین‌تری به جامعه تحمیل می‌شود. ولی با این سیستم می‌توان تا حد زیادی این موارد را کنترل کرد. متین کرباسیان، قابلیت برقراری مکالمه تلفنی از طریق این سیستم و اعلام وضعیت سرنشینان را از عمده مزایای آن برشمرد و در پاسخ به این پرسش که آیا تصادف شدید، منجربه از کار افتادن سیستم نمی‌شود، گفت: سیستم‌هایی مشابه در دنیا وجود دارد که سنسورهایی در اتومبیل نصب می‌شود و با هر اتفاقی این سیستم فعال می‌گردد. سیستم‌ها بر اساس ضربه‌ای مشخص، فعال می‌شوند که تعداد ضربه در هر خودرویی متفاوت است. وی با اشاره به باز شدن ایربگ، بعنوان یکی از نشانه‌های تصادف شدید، گفت: ایربگ از دقت و عملکرد فوق العاده بالایی برخوردار است و متناسب با پلاتفرم خودرو نصب شده است. هرگاه ایربگ فعال شود، سیستم ما نیز فعال می‌گردد و آنجه شایان ذکر است، صحت عملکرد سیستم است که بسیار دقیق‌تر و کاربردی‌تر از سیستم‌های مشابه عمل می‌کند. وی با اشاره به تعاملاتی که در این راستا با مراکز اورژانس داشته است از اخذ تأییدیه برای این سیستم از مرکز اورژانس اصفهان خبر داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *