روحانی: حقوق هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و تعامل سازنده با جهان را با هم داریم

رئیس‌جمهور گفت: به صراحت می‌گویم غنی‌سازی و همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفاً برای توسعه ایران و علیه هیچ کشوری و جهان نخواهد بود. در این چارچوب، اراک با فن‌آوری مدرن‌تر فعال خواهد بود. در فردو بیش از۱۰۰۰ سانتریفیوژ فعال خواهد بود.

به گزارش اصفهان کیمیا ، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکترروحانی گفت: امروز روزی است که در خاطره تاریخی ملت ایران خواهد ماند و روزی است که از دیدگاه بنده روز تشکر و سپاس از ملت ایران قلمداد می‌شود و مردم با ایستادگی استقامت و مقاومت خودشان گام دیگری در مسیر دستیابی به اهداف بلند ملی‌شان برداشتند و من باید از همه مردم ایران که در طول سالیان گذشته برای حراست از منافع ملی و حقوق ملی خودشان ایستادگی کردند و امروز هم همچنان مقاوم خواهند بود و در آینده نیز این مسیر را ادامه می‌دهند، تشکر کنم.

روحانی ادامه داد: دولت از آغاز وعده‌هایی به مردم داده بود و ما همواره به دنبال اجرای آن وعده‌ها در چارچوب خاص و منافع ملی هستیم. در این راستا یکی از وعده‌های دولت این بود که سانتریفیوژ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد و چرخش سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در چرخش باشد و این کار و این هدف را امروز از ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای قبل نزدیک‌تر می‌بینیم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ۱+۵ پذیرفته است که ایران دارای غنی‌سازی در خاک خود باشد…

وی با بیان این‌که «در این چارچوب اراک فعال خواهد شد» گفت: با فناوری مدرن‌تر فردو که بعضی فکر می‌کردند بسته می‌شود برای همیشه باز می‌ماند. در فردو بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ مستقر خواهد بود و فعالیت و فناوری‌های دیگر هسته‌ای و فیزیکی در آن‌جا انجام خواهد شد.

روحانی ادامه داد: همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی. در همان روز اجرای توافق همه قطعنامه‌های علیه ایران که ۶ قطعنامه است لغو می‌شود و از روز توافق همکاری‌های جدید هم در بخش هسته‌ای و هم دیگر بخش‌ها با دنیا صفحه جدید خود را تجربه خواهد کرد.

رییس‌جمهور گفت: رویکرد ما این بود که در دنیای امروز تهدید و فشار بر دیگران بی‌ارزش است و همه باید دنبال برد- برد باشیم. یک توافقی که به نفع همه باشد. احترام متقابل، منافع مشترک و دستیابی به اهداف مشترک همه مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: آن‌ها تحریم کردند تا ما تسلیم شویم. اما وقتی دیدند که تسلیم امکان‌ناپذیر است و در برابر یک ملت متحد منسجم شجاع قرار دارند آن وقت گفتند تحریم برای مذاکره بوده است.

روحانی گفت: نکته دیگر این است که همین گامی که امروز به آن دست یافته‌ایم در سایه همدلی، همزبانی و انسجام بوده است. ما در تمام مراحل قدم به قدم با دیگر مسئولین مشورت کرده‌ایم. ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری بهره برده‌ایم و ایشان هم سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت و تیم مذاکره کننده قرار داده‌اند.

وی اظهار کرد: من در اینجا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری، روسای قوه مقننه و قضائیه و همه مسئولینی که در این راستا به ما کمک کردند تا این گام را برداریم تشکر کنم و در گام بعدی نیز ما نیازمند همکاری آن‌ها نه تنها در بحث هسته‌ای بلکه در همه مسائل کشور هستیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای هر آن‌چه به دنیا گفته‌ایم، وعده داده یا خواهیم داد پای قول خود ایستاده‌ایم. دنیا بداند ما اهل فریب و دورویی نیستیم و اگر وعده‌ای داده‌ایم به آن عمل خواهیم کرد منتها مشروط بر آن‌که طرف مقابل نیز به وعده‌های خود عمل کند.

وی گفت: هم تا این‌جا و هم در توافق نهایی توافق ما متوازن خواهد بود و اگر آن‌ها روزی بخواهند مسیر دیگری انتخاب کنند راه انتخاب همواره پیش روی ملت ما نیز باز خواهد بود.

روحانی با بیان این‌که «ما باید در همه زمینه‌ها یک گام جدید برداریم»، گفت: امروز روزی است که دولت دستش را به سوی فعالان اقتصادی و همه مردم ایران دراز می‌کند. ما به رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و توسعه صادرات غیرنفتی نیاز داریم تا مردم شاهد بهبود در زندگی مادی و معنوی خود باشند.وی گفت: امروز پیام من به ملت ایران پیام تشکر و درخواست است برای همدلی بیشتر، رونق اقتصادی، روابط نزدیک‌تر اجتماعی و همدلی در رقابت‌های سالم سیاسی؛ چراکه امسال سال انتخابات خواهد بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *