رودررو با منافقین

هامون رشیدیان

فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» دومین ساخته محمدحسین مهدویان در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم هم یکی از معدود فیلم‌هایی است که در اصفهان اکران خواهد شد. مهدویان در دومین فیلم خود بازهم داستانی سیاسی و با ساختار و فرمی شبیه به «ایستاده در غبار» را مطرح می‌کند.

ماجرای نیمروز

این که اسم فیلم دومت را اسم یکی از شاهکارهای معروف وسترن بگذاری جسارت خاصی می‌خواهد که انگار مهدویان بعد از موفقیت‌های «ایستاده در غبار» به آن رسیده. در «ماجرای نیمروز» با یک فضای تاریخی دهه شصتی مواجهیم. مهدویان پیش‌تر با «ایستاده در غبار» و سریال «آخرین روزهای زمستان»، قدرت خود را در کارگردانی و بازسازی واقع نمای سکانس‌های تاریخی شلوغ و پرجزییات به رخ کشیده و اثبات کرده است. اما با توجه به فیلمنامه و روایت غریب هر دو کار (به خصوص «ایستاده در غبار» به عنوان یک فیلم سینمایی)، «ماجرای نیمروز» اولین سنگ محک جدی خواهد بود تا توانش را در تبدیل داستانی بر روی کاغذ به اثری تصویری- نمایشی بسنجیم.

خلاصه داستان

از خلاصه قصه منتشرشده فیلم («در محله‌های پرآشوب تهران، در پیچاپیچ خیابان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها، سرگردان و یحران. آیا این جست و جود را فرجامی هست؟»)، می‌توان حدس زد که با داستانی پرتعلیق و پرفراز و فرود مواجه باشیم، هرچند بعید است ویژگی معروف اثر زینه مان را اینجا ببینیم.

بازیگران

معدود اسامی زنانی در فهرست بازیگران فیلم، نشان می‌دهد که با فیلم «مردانه» نیز طرف خواهیم بود. ضمن این که استفاده از احمد مهران فر و جواد عزتی- که بیشتر به عنوان بازیگران کمدی شناخته می‌شوند- در نقش‌هایی جدی، از ریسک‌هایی است که مهدویان برای ساخت «ماجرای نیمروز» پذیرفته است. جواد عزتی، احمد مهران فر، مهرداد صدیقیان، لیندا کیانی، هادی حجازی فر، حسین مهری، مهدی پاکدل، مهدی زمین پرداز، امیرحسین هاشمی، احمد قزوینی، محیا دهقانی، سپیده مظاهری، اکبر مددی مهر بازیگران این فیلم هستند.

چند نکته

– حبیب خزایی‌فر، آهنگساز فیلم «ماجرای نیمروز» پیش از این در «ایستاده در غبار» با مهدویان با محمدحسین مهدویان همکاری داشته است.

– آخرین سکانس فیلم «ماجرای نیمروز» روز شنبه ۱۱ دی ماه در حوالی جاده مخصوص کرج با حضور مهدی پاکدل، مهدی زمین پرداز و احمد مهران فر فیلمبرداری شد.

– در زمان ساخت فیلم خبرهای غیر رسمی مبنی بر توقف فیلمبرداری فیلم «ماجرای نیمروز» به دلیل مشکلات مالی منتشر شد ولی کارگردان فیلم آن را تکذیب کرد.

– مهدی زمین پرداز در فیلم «ماجرای نیمروز» جایگزین بابک حمیدیان شد.

– به گفته عوامل فیلم فیلمبرداری (هادی بهروز)، طراحی صحنه (بهزاد جعفری) و گریم (محسن دراسنج) این فیلم از شانس‌های دریافت سیمرغ هستند.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *