روزه از نگاه امام رضا (ع)
روزه به عنوان یکی از واجبات الهی و عبادات مهم که خدای متعال نتیجه آنرا تقوا و پرهیزکاری معرفی می کند عبادتی است که انسان را با سختی هایی که ممکن است در حالت عادی از آن دور باشد و به آن توجهی نداشته باشد آشنا می کند و تمرین سختی و ها و کمبودهاست و تمرین قدر عافیت را دانستن و به یاد محرومان و گرسنگان افتادن است امام رضا(علیه السلام) در فلسفه و دلائل وجوب روزه مى فرماید:
«انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش،… وقتى از حضرت درباره فلسفه روزه مى پرسند، مى فرماید: همانا (مردم) مامور به روزه شدند تا بشناسند درد و ناگواریهاى گرسنگى و تشنگى را، و آنگاه استدلال کنند بر سختیهاى گرسنگى و تشنگى و فقر آخرت، (که پیامبر صلى الله علیه و آله در خطبه شعبانیه مى فرمود: و اذکروا بجوعکم و عطشکم جوع یوم القیمه و عطشه، یاد آورید از گرسنگى و تشنگى روزه داریتان گرسنگیها و تشنگیهاى روز قیامت را، که این یادآورى انسان را به فکر تدارک قیامت مى اندازد که تا سعى کند، جد و جهد بیشترى در کسب رضاى خداوند و کمک به مخلوق ضعیفش بنماید و آنان را از امکانات مادى و غیر مادى خویش بهرهمند سازد).
(آنگاه امام علیه السلام خصوصیات روزه دار واقعی را این چنین توصیف مى فرماید) و هر آینه روزه دار باید (به پیشگاه خداوند) بندهاى خاشع و ذلیل و داراى استکانت و وقار باشد، (و خود و عمل خویش را) ماجور و مثاب دانسته، (و بداند که اعمال و زحماتش) به حساب مى آید، (و نادیده گرفته نمى شود) و در همه حال به آنچه که انجام مى دهد از عبادات عارف باشد، و بر آنچه که از گرسنگى و تشنگى به او مى رسد صبر کند، و در آن هنگام با امساک از شهوات (و پیروى نکردن از نفس اماره بسوء) مستوجب ثواب فراوانى مى شود، (و خداوند اجر و ثواب عبادت روزهداریش را به او مرحمتخواهد فرمود) و این اوصاف حمیده (که براى صائم ذکر شد) واعظ خوبى براى روزه داران در دنیا خواهد شد، (که اثرات وضعى این اوصاف کاملا در چهره و اعمال و رفتار آنان مشهود خواهد گشت) و رائض و راغب استبر روزه داران بر اداء آنچه که مکلف به آنند و اهنماى خوبى براى آنان است در عالم عقبى، و آنان باید بشناسند شدت و اهمیت مشکلات فقرا و بیچارگان را که تا رحمت آورند بر فقراء و مساکین در دنیا، سپس اداء نمایند حقوق آنان را که خداوند در اموالشان مقرر فرموده است. (یعنى اینطور نباشد که خود خوب بخورند و بپوشند و دیگران گرسنه باشند.