روزه سکوت دردی از اقتصاد دوا نمی‌کند

حدیث بابایی

شصت و یکمین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت استان اصفهان با حضور محسن مهرعلیزاده استاندار، مدیران سازمان و نهادهای دولتی و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی برگزار شد.

سید عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: دولت این تصمیم را گرفت که ارز را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تک نرخی کند که به نظر می‌رسد ناچار بوده این تصمیم را بگیرد. چرا که اگر روند خروج ارز و سرمایه‌ها از کشور به بانک‌ها هم کشیده می‌شد، قطعاً دیگر نمی‌شد جلوی این روند را گرفت؛ بنابراین اگرچه تک نرخی کردن ارز با این قیمت تصمیم درستی نیست و اشکالات زیادی دارد اما به هر حال باید محدودیت‌های دولت را هم در نظر گرفت.

سهل آبادی تاکید کرد: قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار قطعاً واقعی نیست ولی باید شرایط دولت را هم درک کرد چراکه اکنون این تصمیم اقتصادی امنیتی شده است و همه باید به اجرای آن کمک کنند.

وی با بیان مشکلات فعالان اقتصادی در این خصوص و انتقاد از عدم پاسخگویی مناسب مسولان، تاکید کرد: دولت باید هر چه زودتر تکلیف وضعیت ارز را روشن کند و روزه سکوت مسولان دردی از اقتصاد دوا نمی‌کند، سامانه نیما هنوز کارایی لازم را نداشته و باعث سرگردانی تولید کنندگان و حتی وارد کنندگان شده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: ورود ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع با مشکلات جدی رو به رو است و خسارت بلاتکلیفی و تردید در اراده و توان دولت برای حل مشکلات از تحریم‌های احتمالی جدی‌تر است و این بسیار دردناک است که گاهی می‌شنویم مدیران بانک مرکزی از جهش بی سابقه نرخ غیر رسمی ارز و یا قیمت طلا و سکه ابراز بی اطلاعی می‌کنند.

سهل آبادی افزود: از سال ۱۳۹۰ تاکنون ارزش رشد سرمایه منفی شده است، ضمن اینکه روز به روز دارایی‌های کشور تنزل پیدا کرده و رشد سرمایه‌گذاری منفی شد و در عین حال خروج سرمایه نیز صورت گرفته که خود را در اتفاقات اخیر ارزی نشان داد.

دکتر حمیدرضا فولادگر در این جلسه با بیان اینکه پیش از این عنوان شده بود، ممکن است ۲۰ درصد صادرکنندگان در سامانه نیما ثبت نام نکنند، تصریح کرد: برای ساماندهی این ۲۰ درصد نیز راه حل داریم. یکی از برنامه‌ها این است که بازگرداندن صدردصد منابع الزامی نباشد و ۵ درصد در اختیار تجار قرار گیرد. همچنین صادرات به کشورهای همسایه، صادرات در قبال واردات از دیگر برنامه‌هایی پیشنهادی بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: موارد و مشکلاتی وجود دارد که سخنگوی دولت از آنان به عنوان مسائل جزئی‌تر یاد کردند؛ مانند مشکلات ارزی برای کسانی‌که می‌خواهند به مسافرت بروند و امثالهم که دسترسی آنان به بازار آزاد سخت شده است، ما می‌دانیم نرخ‌های بازار، واقعی نیستند و نرخ ۴۲۰۰ تومان هم نمی‌تواند نرخ رسمی باشد و باید نرخ ارز شناور باشد. بنابراین باید پاسخگو باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *