رونمایی از تازه‌ترین شرح مثنوی مولانا

ناهید عبقری در رونمایی از تازه‌ترین شرح مثنوی گفت: این شرح عظیم مجموعه‌ای از پژوهش‌های علمی و روان‌نویسی‌شده است که شامل جست‌وجویی دقیق در شکل‌گیری اندیشه‌های معرفتی مولاناست.

این مولاناپژوه در نشست رونمایی از تازه‌ترین شرح مثنوی با عنوان «شرح مثنوی معنوی با نگاهی تطبیقی به مبانی عرفان نظری» که در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور برگزار شد، اظهار کرد: این کتاب به بررسی زندگی مولانا، سرزمین آناتولی صغیر، اوضاع فرهنگی عصر مولانا و همچنین ادیبان و بزرگان معاصر وی می‌پردازد.

او افزود: این کتاب محصول اندیشه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی است که ۸۰۰ سال پیش در خراسان بزرگ پا به عرصه هستی نهاد و به حدی از بلوغ فکر و شکوفایی اندیشه رسید که برای دو کتاب بی‌بدیل او، یعنی مثنوی و دیوان کبیر، نمی‌توان از نظر حجم و معانی بلند، نظیری یافت.

وی خاطرنشان کرد: مثنوی، کتاب تعلیمی مکتب عرفانی مولانا و در واقع یک کتاب جامع با نگرش اسلامی دین باور عمیق است که در آن به نقش سازنده آگاهی یعنی تکامل جان آدمی پرداخته است.

این نویسنده ادامه داد: در همین راستا جامعه‌شناسی و همچنین خودشناسی از منظر عرفان مورد بررسی قرار می‌گیرد که در واقع آسیب‌شناسی تعاملات درونی هر شخص با خود و اجتماع اوست و در ارتباط با این امر نیز به ساختار وجود انسان اشاره و علل وجود رذایل و نقایص اخلاقی تبیین شده است.

همچنین با ارائه راهکارهای علمی عوامل لازم برای رشد و تکامل آدمی را برشمرده و با مثال‌های شیرین به فهم آن کمک کرده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *