رونمایی از کتاب و آلبوم صوتی «دخترک ژولیده» در نصف‌جهان

وحید صادقی

آلبوم صوتی و کتاب دخترک ژولیده اثر آرش مشتاقی بر اساس دونوازی‌های تار نوشته‌های علی‌نقی وزیری در کنسرت گروه ساربانگ در هنرسرای خورشید رونمایی شد.

دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، میزبان گروه ساربانگ بود، این گروه که از دو نوازنده حرفه‌ای تار تشکیل شده است به سرپرستی و آهنگ‌سازی آرش مشتاقی سعی نموده تا دونوازی در موسیقی ایرانی را به مرحله تکامل برساند.

آلبوم دخترک ژولیده کاری است از آرش مشتاقی که در آن آهنگ‌های استاد پیشگام موسیقی ایرانی در دوران جدید علی‌نقی وزیری باز نویسی و اجرا شده است، رونمایی از این آلبوم در شب اجرای کنسرت گروه ساربانگ بسیار قابل توجه بود.

مهرشاد متین‌فر پژوهشگر و نویسنده، سخنران جلسه رونمایی از آلبوم دختر ژولیده در مورد دونوازی در موسیقی ایرانی، اظهار داشت: تحقیق در مقوله دونوازی در موسیقی ایرانی کاری دشوار است زیرا منابع و مطالبی در دسترس نیست که به وضوح گویای تاریخ آن در ایران باشد، اما می‌توان گفت دوئت (دونوازی) به معنای امروزی آن از اروپا وارد ایران شده است.

وی به تحولات در صد سال اخیر موسیقی ایرانی اشاره کرد و بیان داشت: دونوازی‌ها به سه مدل تنظیم شده، بداهه و ترکیبی بداهه و تنظیمی قابل پیگیری هستند، کارهای علی‌نقی وزیری کاملاً از نوع تنظیم شده است، او یک تار را در نقش اصلی و دیگری را به‌عنوان همراه در نظر می‌گرفت.

وی به آلبوم دخترک ژولیده اشاره کرد و اذعان داشت: آرش مشتاقی در نگارش دخترک ژولیده سعی کرده است تا ساختار علی‌نقی وزیری را تا حد ممکن حفظ کند، او خود دارای نوشته‌ها و ابداعات زیادی است که شبیه به کارهای علیزاده است. دیگر آثار مشتاقی برای ساز تار نوشته شده و زیبایی آن با دونوازی معنی پیدا کند.

در بخش اول اجرای ساربانگ قطعاتی از آلبوم دخترک ژولیده از آثار علی‌نقی وزیری به نام‌های «دزدی بوسه»، «حاضرباش»، «تمرین دشتی» و «ژیمناستیک موزیکال» توسط آرش مشتاقی و کیانوش عشیق نواخته شد.

بخش دوم کنسرت ساربانگ قطعات «دیدار» و «سووشون» بود که از ساخته‌های آرش مشتاقی بود و بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

استاد آواز ملک مسعودی در مورد این اثر گفت: ایران دارای موسیقی چند هزارساله است، این بد نیست که سازهای غربی نواخته شود، اما این‌که ما خودمان را باخته‌ایم و قدر موسیقی خود را نمی‌دانیم جای افسوس دارد، باید از کسانی که برای موسیقی کشور خود زحمت می‌کشند تقدیر کرد.

آرش مشتاقی نویسنده دخترک ژولیده در مورد این اثر گفت: ما در تهیه این اثر با مشکلاتی روبرو بودیم و مهم‌ترین آن نداشت منبع بود، امیدواریم این اثر برای تار یک سرآغاز باشد، تار را ساز ملی ایرانیان می‌شناسند و نیاز دارد تا بیشتر به این ساز توجه شود.

رونمایی از آلبوم صوتی و کتاب دخترک ژولیده با حضور اساتید و پیشکسوتان موسیقی اصفهان، بر صحنه هنرسرای خورشید صورت گرفت و با امضای پوستر دخترک ژولیده شب ساربانگ به پایان رسید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *