زخم‌هایی از جامعه

هامون رشیدیان

در ادامه سلسله گزارش‌های جشنواره فیلم فجر این بار به سراغ فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش مسابقه این جشنواره رفتیم.
جشنواره امسال فیلم‌های متنوعی را در خود جای داده است. با این حال حضور فیلم‌هایی با ژانر دفاع مقدس در جشنواره امسال، پررنگ‌تر از دیگر آثار است. آثار با موضوعات اجتماعی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند و بسیاری از فیلم‌ها براساس رسم جشنواره‌ای به این موضوعات پرداخته‌اند. البته در این بین هستند فیلم‌هایی که در سکوت کامل خبری ساخته شده‌اند و هیچ اطلاع دقیقی از موضوع آنها وجود ندارد. این فیلم‌ها البته می‌توانند یک غافلگیری تمام‌عیار برای داوران و بینندگان باشند؛ اما این خطر هم وجود دارد که ندانستن موضوع بر استقبال تماشاگران اثر بگذارد و فیلم‌ها دست‌کم از نظر دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شانس کمتری داشته باشند.
در هر صورت در این گزارش سعی کردیم نگاهی داشته باشیم به همه فیلم‌های بلند بخش مسابقه جشنواره امسال. با ما همراه باشید.
چهارراه استانبول
مصطفی کیایی امسال با فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» راهی جشنواره شده است. ششمین اثر این کارگردان با حادثه ساختمان پلاسکو که منجر به شهیدشدن تعدادی از آتش‌نشان‌های فداکار کشورمان شد، مرتبط است.
بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و مسعود کرامتی، گروه بازیگران «چهارراه استانبول» را تشکیل می‌دهند.
کار کثیف
خسرو معصومی در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر با «کار کثیف» به بخش مسابقه راه یافته است. این اثر سینمایی مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع کار و مهاجرت می‌پردازد.
پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم‌نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن و …، بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
عرق سرد
سهیل بیرقی امسال با دومین اثر سینمایی خود با نام «عرق سرد» به تهیه‌کنندگی مهدی داوری در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.
در این فیلم، باران کوثری با کاهش وزن جالب توجه در نقش یک بازیکن فوتسال ظاهر شده است. در این پروژه سینمایی بازیگرانی چون امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی نیز حضور دارند.
اتاق تاریک
«اتاق تاریک»، پنجمین فیلم بلند سینمایی روح‌الله حجازی است که تهیه‌کنندگی آن را نیز بر عهده دارد.
این اثر سینمایی، داستان زوج جوانی است که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد. در این فیلم بازیگرانی چون ساره بیات، ساعد سهیلی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، محمد امامی، رضا احمدی، ژیلا دایی با معرفی سید علیرضا میرسالاری حضور دارند.
دارکوب
«دارکوب»، چهارمین اثر بلند سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن را حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی نوشته‌اند و سید محمود رضوی، تهیه‌کنندگی این پروژه را بر عهده دارد. «دارکوب»، موضوعی اجتماعی دارد.
مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید‌ هاشم‌پور،‌ هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی، بازیگران فیلم هستند که هرکدام نقش‌های متفاوتی را در «دارکوب» ایفا کرده‌اند.
سرو زیر آب
محمدعلی باشه‌آهنگر با ششمین کار سینمایی خود با نام «سرو زیر آب» به تهیه‌کنندگی حامد حسینی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.
قصه این فیلم درباره شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است.
در این فیلم رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه‌آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق‌نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی و مینا ساداتی به ایفای نقش می‌پردازند.
شعله‌ور
حمید نعمت‌الله «شعله‌ور» را در سال ۱۳۹۵ ساخت که این اثر به دلیل طولانی‌شدن مراحل تولید برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آماده نشد.
محمدرضا شریفی، تهیه‌کننده این اثر سینمایی، «شعله‌ور» را به سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ارسال کرد که فیلم به بخش مسابقه این جشنواره راه یافت. البته منتقدان می‌گویند حضور این فیلم در جشنواره تخلف آیین‌نامه‌ای است؛ زیرا این فیلم سال گذشته توسط هیئت انتخاب دیده شده است. این فیلم هم مانند بسیاری از فیلم‌های این دوره، مضمونی اجتماعی دارد.
فیلم، روایتگر زندگی مردی است که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس همه زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
امین حیایی برای اولین بار در این فیلم با پسرش هم‌بازی شده است. زری خوش‌کام، پانته‌آ مهدی‌نیا، مژگان صابری و بهمن پرورش، دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
کامیون
«کامیون»، نهمین فیلم بلند سینمایی کامبوزیا پرتوی است که در این دوره از جشنواره حضور دارد.
در این فیلم بازیگرانی چون سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی حضور دارند. از داستان این فیلم مطلبی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.
فیل‌شاه
در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر، تنها یک اثر انیمیشن برای رقابت با دیگر آثار رئال سینمایی حضور دارد.‌ هادی محمدیان که پیش از این انیمیشن «شاهزاده روم» را در سینماهای کشور اکران کرده بود، امسال با «فیل‌شاه» در جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.
«فیل‌شاه» به کارگردانی ‌هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر ساخته شده است.
داستان «فیل‌شاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد؛ اما برخلاف تصور همه، «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب خرابکاری می‌شود.
«فیل‌شاه» به عنوان محصول جدید گروه «هنرپویا» با سرمایه‌گذاری این گروه به عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه تصویر شهر تولید شده است.
لاتاری
محمدحسین مهدویان این بار با فیلم «لاتاری» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی را سید محمود رضوی بر عهده دارد.
در این فیلم بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، جواد عزتی، ساعد سهیلی و زیبا کرمعلی حضور دارند.
به گفته خود مهدویان سوژه این فیلم او با دیگر آثارش بسیار متفاوت است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *