زنان را به دلیل شایستگی انتخاب کردیم، نه به دلیل زن بودن

حدیث بابایی

اولین نشست بررسی فرصت ها و چالش های نقش و حضور زنان در مدیریت شهری با حضور ‘معصومه ابتکار’ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، استاندار و شهردار اصفهان، رییس و اعضای شورای شهر اصفهان در تالار شهروند برگزار شد.

شهردار اصفهان در این نشست اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ماه‌های ابتدایی سال ۵۸ قانون اساسی به عنوان یک سند سیاسی – حقوقی، میثاقی ملی و یک آرمان به تصویب ملت ایران رسید که در این قانون در قالب چند اصل به امور زنان پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اصل ۱۹ قانون اساسی آرمان ملت ایران بود و زمینه رشد زنان را فراهم می کند، افزود: هر کسی حق دارد بر اساس اصل ۲۸ قانون اساسی هر شغلی که در آن شایستگی دارد را انتخاب کرده و این چیزی است که حق اساسی مردان و زنان در جامعه به حساب می آید؛ آنچه در این میان الزام محسوب می شود، حفظ حریم اسلام، رعایت مصالح عمومی و حقوق دیگران است.

قدرت الله نوروزی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی به دولت و حکومت مأموریت داده شده تا با توجه به نیاز جامعه زمینه اشتغال برابر زنان و مردان را فراهم کند.

لزوم اصل شایسته سالاری بدون خط کشی و سهمیه بندی در جامعه

نوروزی در خصوص حضور زنان در شهرداری اصفهان گفت: اگر در شورای شهر اصفهان دو خانم حضور دارد یا مدیر منطقه یک و مدیرعامل سازمان پارک‌ها یا چند تن از مدیران میانی شهرداری از جامعه زنان انتخاب شده به دلیل زن بودن آنها نبوده بلکه شایستگی و توانمندی ملاک انتخاب آنان بوده است.

بهبود شاخص های اجتماعی با به کارگیری توانایی زنان

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور نیز در این جلسه گفت: شوراها در توسعه پایدار نقشی کلیدی دارند و نقش زنان در این امر بسیار مؤثر است که امیدواریم بتوانیم از توانایی زنان در بهبود شاخص‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنیم.

معصومه ابتکار اظهار داشت: شوراهای اسلامی شهرها و روستاها پارلمان‌های محلی را تشکیل می‌دهند و با اختیاراتی که قانون به آن‌ها داده می‌توانند برکارآمدی مدیریت شهری بیافزایند و در هم افزایی برای پیشرفت جامعه موثر باشند.

وی با اشاره به ارجحیت رسالت‌های ملی بر نقش‌های محلی افزود: در شرایط سخت فعلی، رسالت ملی ما انسجام و همکاری و هماهنگی بیشتر برای مقابله با آسیب‌هایی است که دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است.

محدودیتی در سپردن وظایف و پست‌ها به زنان وجود ندارد

استاندار اصفهان نیز در ادامه این نشست با تأکید بر استفاده ظرفیت زنان و مردان در راستای رشد جامعه گفت: محدودیتی در سپردن وظایف و پست‌ها به زنان وجود ندارد و اگر زنان را شایسته می‌بینیم باید آن‌ها را به کار بگیریم، این امر در استان اصفهان با انتصاب مدیرکل بهزیستی استان آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

محسن مهر علیزاده با اشاره به اینکه اساس نیروی انسانی قدرتمند لازمه توسعه جامعه است، گفت: در جامعه ایران نیروهای ارزشمندی از زن و مرد داریم اما در فرایند تاریخ نقش زنان در مدیریت جامعه کم بوده و خوشبختانه بعد از انقلاب توجه به سمت بالابردن نقش زنان شکل گرفته، در این راستا به دنبال به کار گیری زنان شایسته هستیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *