ساخت و سازدربافت های فرسوده شهری راه حل خروج از رکود مسکن است

به گزارش پایگاه خبری ربیع،زهرا نصیری/اگر چه  بخش مسکن ایران همواره با دوره‌های رونق و رکود مواجه بوده اما به نظر می‌رسد دوره‌ی رکودی حاکم بر بخش مسکن در طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ از عمق بیشتری برخوردار است.به گونه ای که این رکود در سال های ۹۵ و ۸ماهه سال جاری هم دست از سر تولید کنندگان مسکن برنداشته است و همچنان این رکود باعث شده است که شغل ها و صنایع مرتبط با مسکن در نابسمانی به سر برند.

 دراستان اصفهان نیز که به عنوان یک کلانشهرمسلما بحث تقاضای خرید مسکن به دلیل افزایش جمعیت بایستی با رونق بیشتری همراه شود ، اما شاکی بودن شرکت های انبوه سازی مسکن و همچنین تعاونی ها حکایت از آن دارد که هنوز نوش دارویی برای التیام زخم بازاریان و صنایع مرتبط با مسکن پیدا نشده است تا و احدهای تولید شده بفروش رود و کار برای احداث واحد های جدید مسکن هم آغاز شود .

 لزوم استفاده ازتوان کارخانجات سیمان درپروژه های راه سازی

در این میان کارخانجات سیمان که در رونق بازار ساخت و ساز سهم عمده ای در تولید و اشتغال را به خود اختصاص می دهند اما مدعی اند که دردوران رکود مسکن بسیار متحمل ضرر و زیان شده اند، استان اصفهان که سهم ۴۵تا ۵۰درصدی در تولید سیمان کشور را برعهده دارد و چند کارخانه بزرگ سیمان درآن مشغول به فعالیت هستند ، مدیران کارخانجات سیمانش از نبود بحث عرضه و تقاضا و کاهش چشمگیر صادرات گلایه دارند و از مسئولان می خواهند تا دراین زمینه تدایبر ویژه داشته باشند .

به گفته قائم مقام مدیر عامل شرکت سیمان سپاهان یکی از این تدابیررا می توان تغییر الگوی مصرف سیمان( مثلا برای جاده های کشوراز قیر و آسفالت به سمت بتن با مقاومت ۵ برابری)، حرکت به سمت اسکلت های بتنی بجای فلزی، مبلمان شهری بتنی، اتمام پروژه های عمرانی وسیع و شهری دانست.

علی محمد پارسایی درگفتگو با کیمیای وطن تکمیل زنجیره تولید سیمان در کشوررا از زمان انقلاب دانست به گونه ای که ظرفیت تولید داخل رشد چشمگیری داشت و نیاز داخل و کمبودها تامین شد و همزمان نیز صادرات وجود داشت اما هم اکنون کارخانجات سیمان کمبود نقدینگی، کاهش قیمت های محصولات تولیدی، بهره های بانکی بالا، افزایش قیمت های حمل و نقل ، مشکلات زیست محیطی مخصوصاً واحدهای قدیمی که در مجاورت شهرها هستند، عنوان کرد.

ضرورت تشکیل کارگروه منطقه ایی تولیدکنندگان سیمان

وی حمل و نقل داخلی و ریلی، کمبود ماشین آلات داخلی و نبود زیرساخت های لازم در قسمت حمل و نقل خارجی ازبنادر کشور تا مقصد ، همچنیبن کاهش سرانه مصرف سیمان، اشباع منطقه مرکزی کشور از واحدهای سیمان را از جمله مسایل  پیش روی صنعت سیمان برشمرد وافزود: بایستی در این زمینه کارگروه  منطقه ایی تولیدکنندگان سیمان تشکیل شود.

علی حاج حیدری ، معاون بازرگانی شرکت سیمان اردستان نیز در این زمینه گفت: بیشترین توان واحدهای تولیدی در مسایل مالیاتی و ارزش افزوده صرف می شود و اگرمحصولی هم صادر شود با فشارهای سیاسی که وجود دارد مساله  بازگشت پول به داخل کشورنیز با چالش های بسیار همراه است.

 محمدرضا قارائی، معاون تولید و فروش شرکت سیمان اصفهان نیز درپاسخ به مشکلات موجود بر سر راه صنعت سیمان به کیمیای وطن پاسخ داد: در کشورهای دیگر مخصوصا در قاره اروپا و صنعتی دارایی، مالیات و مسایل بیمه را نسبت به شرایط اقتصادی و میزان رونق کشور خود مطابقت می نمایند و با توجه به شرایط برای واحدها تصمیم گیری می نمایند ولی متاسفانه در ایران همیشه شرایط یکسان است و بصورت یکنواخت باید مالیات پرداخت شود .

وی تصریح کرد: سیمان کالای تجاری محسوب نمی شود چرا که در برخی موارد هزینه جابجایی یک کانتینر سیمان از خود محموله بیشترمی شود ولی نگاه ارگان ها و سازمان ها به این محصول تولیدی شبیه به کالای تجاری گران قیمت است.باید در این زمینه پروژه های شهری و صنعتی برای استفاده از سیمان و بتن شد تعریف شود و نباید این پروژه ها به سمت صفر شدن پیش رود.

رکود درمسکن بیکاری را فراتر می برد

اما صحبت های عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن پیرامون وضعیت رکودمسکن و نابسمانی هایی که درصنایع پایین دستی آن وجود دارد حکایت ازآن دارد که اگر هر چه زودتر این وضعیت اصلاح نشود واحد های انبوه سازی دیگر به سمت تولید نخواهند رفت و وضعیت اشتغال با مشکلات جدی تر ی روبه رو خواهد شد.

حمیدرضا فولادگر، با اشاره به اینکه ۵۰۰شغل وابسته به بخش مسکن است و با رکود های پی در پی درمسکن بیکاری هم تشدید  دشه است افزود:باید تحریک تقاضا برای مسکن افزایش پیدا کند تاساخت و سازهم زیاد شود.

وی ادامه داد:انبوه سازان به دلیل اینکه واحد های تولید ی شان هنوز به فروش نرفته است وارد کار جدید نمی شوند.

درشهرهایی مانند اصفهان مسکن مهر جواب نمی دهد

وی تصریح کرد: واقعیت این است که مسکن مهر برای شهرهای کوچک مناسب بود ولی برای شهرهای بزرگ باید شرکت های تعاونی و انبوه سازی وارد ساخت و سازدربافت های فرسوده شهری شوند و با مجتمع سازی در این محلات به رونق مسکن مقاوم کمک کنند.

فولادگرگفت:از سه سال قبل که سیاست انقباضی دولت برای مهار تورم در کشور شکل گرفت متاسفانه رکود مسکن هم رقم خورد.وی به کیمیای وطن پاسخ داد:جدیدا مقرر شده است که بانک مسکن با پرداخت  تسهیلات ۷درصد دربافت های فرسوده و همچنین بخشودگی ۵۰درصدی عوارض از سوی شهرداری رونق مسکن سازی به شکلی فراهم شود .

برخورد ضعیف مسئولان درمبارزه با فساد

وی با اشاره به اینکه درشهرستان هرند مسکن های مهربا رونق فروش بسیار خوبی روبه رو بود افزود:متاسفانه در یک شهر دیگر که درکنار اصفهان هم قرار دارد فروش این مسکن ها با روکود همراه بود گفت:درشهرهایی مانند اصفهان مسکن مهر اصلا جواب نمی دهد و باید دولت دراین زمینه با پرداخت تسهیلات کم بهره ومسکن سازی به رونق این صنعت کمک کند.

رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ و تولید ملی به این مسئله اعتقاد دارد که بخش خصوصی ما هنوز ضعیف است، در دنیا بخش‌های خصوصی‌ موفق توانسته‌اند شرکت‌های بزرگ ایجاد کنند این در حالی است که در ایران  بخش خصوصی بزرگ و موفق تشکیل نشده است و شاید آن هایی هم که وجود دارند شرکت های خصولتی هستند.

وی پیرامون بهبود شرایط کسب و کار نیز گفت: دولت‌های نهم و دهم قانون بهبود کسب و کار را اجرا نکردند، دولت یازدهم هم که شروع کرد بیش از نیمی از احکام آن را هنوز اجرا نکرده است.

وجود فساد و رانت بالا درکشور

 فولادگر، چینی‌ها را نمونه بارزرونق بخشی به فضای کسب و کار برشمرد که توانسته انددر واگذاری ها اول مدیریت‌  برون سپاری کنند و بعدا سهام شرکت ها.همین امر هم باعث شده است که شرکت‌های خصوصی شان حرف اول را دنیا بزند .

 اظهارات فولادگر تا بدان جا حول و حوش انتقاد از عدم خصوصی سازی در کشور ادامه دارد که از برخورد ضعیف مسئولان با فساد سخن می گوید و به این مسئله اشاره دارد “برخی می‌گویند اگر با مفسدان برخورد کنیم امنیت سرمایه‌گذاری به مشکل بر می‌خورد” . همیبن عوامل و حرف ها با عث شده است که نتوانسته‌ایم دو موضوع خصوصی سازی و برخورد با فساد را ازهم تفکیک کنیم.آمارها نشان می دهد که ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است .

 وی به وجود فساد و رانت در سطوح بالای کشورمهر تایید زد وبه این نکته اشاره داشت شخصی را می‌شناسم به عنوان کارآفرین و فعال اقتصادی مورد تقدیر قرار گرفته اما پس از مدتی به زندان افتاده است، جالب‌تر این که همین شخص پس از آزادی دوباره مشمول دریافت جایزه شده است.

 مردم هنوز مالک سهام عدالت نشده اند

فولادگر در ادامه در خصوص طرح سهام عدالت، گفت: سهام عدالت تاحدی اجرا شد اما بخشی هم اجرا نشد، حدود ۵۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند و پس از ۱۰ سال ارزش سهم هر نفر ۵۰۰ هزار تومان شده که ۶ دهک را شامل می‌شد، ۲ دهک پایین را دولت نیمی از هزینه را پرداخت کرده به همین دلیل حدود یک میلیون تومان قیمت سهام شان شده است.

وی افزود: دولت فراخوان داد تا کسانی که می‌خواهند مابقی سهم خود را هم بخرند و از این طریق طی دو مرحله ۲۶ میلیارد تومان سهام خریداری شد، البته به طور کلی خیلی استقبال نشد،

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه ۲۷ هزار میلیارد از این سهام نهایی شده و حدود ۲۲ هزار میلیارد باقی مانده که فعلا به دولت باز می گردد و دولت باید آن را از ابتدا آغاز کند، تصریح کرد: مردم هنوز مالک سهام نشده‌اند، دولت ادعا می‌کند در شرایط فعلی امکان اجرای کامل نیست.

وی با تاکید بر اینکه هدف از اجرایی شدن طرح سهام عدالت گسترش مالکیت عمومی و تمرین سهامداری برای مردم بوده است، گفت: از آنجا که مردم هنوز مالک سهام نشدند این قضیه تحقق نیافته و دولت می گوید با این ساختارها نمی توانیم آن را اجرایی کنیم براین اساس دولت می خواهد هر بخش از سهامداران به صورت واحدهای مجزا تعریف کند و بنا به تعریفی خاص به آن ها سهام تعلق گیرد.

فولادگر با اشاره به اینکه یک محور تحقق سهام عدالت تعاون همگانی است، بیان داشت: اتحادیه های بزرگ تعاونی های چندمنظوره هنوز در کشور تشکیل نشده در حالیکه در کشورهای سرمایه داری تعاونی هایی هستند که چند میلیون سهام دار دارند و بسیار موفق عمل کرده اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *