سالانه باید ۱۰ درصد بافت فرسوده شهری نوسازی شود

پروانه شریفی

امروزه بافت‌های فرسوده شهری از جمله مهم‌ترین معضلاتی هستند که گریبان گیر شهرها شده‌اند, این بافت‌ها به طور عمده بخش‌هایی از شهر هستند که از چرخه تکاملی حیات آن جدا گشته و به شکل کانون مشکلات و نارسایی‌ها درآمده‌اند. فرسودگی واقعیتی است که تاکنون بیشتر شهرهای با سابقه و تاریخی ایران، تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند، آنچـه مسلم است، این مسئله، رشد بافت شهری را مختل کرده و بر بافت پیرامـون نیز تسری می‌یابد و بنابراین افزون بر نابودی بافت‌های درونی و با سابقه شهری، هزینه‌های هنگفتی را با ایجاد بافت‌های نو ظهور بـر گردن شهر تحمیل می‌کند.

نوسازی سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده

حسین جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در ارتباط با این موضوع گفت: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه پنجم کشور باید سالانه حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری نوسازی شود که تحقق این مهم بستگی به فعالیت و تعامل دستگاه‌های ذیربط شهر همچون شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی دارد و در نظر گرفتن مشارکت ساکنین از مهم‌ترین عوامل تحقق این امر می‌باشد. جعفری با اشاره به این که بالغ بر ۲۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان وجود دارد، افزود: تاکنون تلاش‌های زیادی برای احیاء بافت‌های فرسوده انجام شده است و نباید فراموش کنیم که در اصفهان ساختمان‌های فرسوده زیادی وجود دارد که با بافت فرسوده شهری متفاوت است و مالکان آن باید در این زمینه اقدام کنند.

پرداخت تسهیلات بافت فرسوده

وی به پرداخت تسهیلات بافت فرسوده از سوی دولت اشاره و تصریح کرد: دولت به ازای هر واحدی که احیا می‌شود ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات وام با نرخ بهره ۱۸% پرداخت می‌کند و شهرداری هم تا ۷۰ درصد بخشودگی عوارض برای همه نقاط بافت فرسوده شهر اعمال می‌کند و همچنین ۲۰۰ میلیون ریال در قالب ودیعه مسکن در نظر گرفته شده که امیدواریم این تسهیلات، تشویقی برای همراهی بیشتر مردم در نوسازی بافت فرسوده باشد. جعفری ادامه داد: ساکنان در محدوده‌های مصوب بافت فرسوده در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان می‌توانند به شهرداری منطقه محل سکونت خود مراجعه و با دریافت پروانه ضمن برخورداری از ۷۰ درصد تخفیف، با معرفی نامه شهرداری به اداره راه و شهرسازی و بانک مسکن مراجعه و برای دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی بافت فرسوده اقدام کنند. حسین جعفری با اشاره به این که در اصفهان بالغ بر ۱۷۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد، بیان نمود: این مناطق ارزش حفظ و نگهداری دارد که در برخی موارد باید مرمت و احیاء شوند، جمعیت پذیری در این بافت‌ها به نسبت اقتصادی و یا گردشگری بودن آن‌ها به طور متوسط ۲ برابر میزان موجود است ولی متأسفانه به دلیل کم توجهی به این بافت‌ها میزان سکونت در آن بسیار پایین است که ساماندهی و احیای بافت‌های تاریخی می‌تواند جمعیت پذیری این بافت‌ها را افزایش دهد.

وجود بیش از ۱۰۰۰ خانه تاریخی

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به این که اصفهان بیش از ۱۰۰۰ خانه تاریخی دارد که تنها بخشی از آن‌ها شناسایی شده‌اند، افزود: امروزه بهترین فضا برای سکونت، بافت‌های تاریخی به شمار می‌روند که با احیا و نوسازی می‌توان شرایط را برای جمعیت پذیری آن فراهم کرد. جعفری به گسترش قابلیت گردشگری در بافت تاریخی هسته مرکزی شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: به منظور تحقق این مهم قصد داریم تردد وسایل نقلیه در خیابان‌های سپه و چهارباغ عباسی را حذف و این خیابان‌ها را به محلی برای تردد عابران پیاده تبدیل کنیم. جعفری با اشاره به اینکه بر اساس آمار و ارقام استقبال خوبی از این طرح‌ها صورت گرفته بیان کرد: مدیریت شهری نیز در تلاش است حمایت‌های قانونی بیشتری از شهروندان اصفهانی ساکن در این نقاط داشته باشد. وی بازسازی و نوسازی بافت فرسوده را یک فعالیت اجتماعی و بین دستگاهی دانست و خاطر نشان کرد: ۳۵ دستگاه و نهاد اجرایی و شهری به طور مستقیم و غیر مستقیم با این مسأله در ارتباط هستند که ستاد بازآفرینی شهری می‌تواند هماهنگی‌های بیشتری بین این دستگاه‌ها ایجاد کند.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *