ستاره های دنباله دار

دامون رشیدزاده

دنباله سازی در سینما قاعده مرسومی است که البته بال و پایین زیادی دارد. گاهی دنباله فیلمی موفق آنچنان ضعیف از کار در می‌آید که سازندگان برای همیشه قید ساختن ادامه‌اش را می‌زنند و گاهی دنباله فیلمی آنچنان موفق می‌شود که می‌تواند حداقل ساخت چندین و چند قسمت بعدی را تضمین کند. نمونه‌های موفق دنباله سازی در جهان کم نیستند به عنوان نمونه فیلم‌های جیمز باند سال‌های سال است که تولید می‌شود و همیشه هم موفق بوده است و شاید بهترین نمونه دنباله سازی در سینمای جهان باشد. دنباله سازی در یک دهه اخیر در سینمای ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. فیلم‌های مانند اخراجی‌ها، مدرسه موش‌ها و چندین و چند نمونه دیگر از روند رو به رشد این گونه فیلم در سینمای ایران حکایت دارد. سال ۹۶ را نیز باید یکی از سال‌های موفق دنباله سازی در سینمای ایران دانست. از سه فیلم نخست جدول اکران امسال دو فیلم بر اساس دنباله‌های موفق خود در سال‌های گذشته ساخته شده‌اند.

گشت ۲

گشت ارشاد یکی از فیلم‌های موفق سال‌های پیش بود. این فیلم طنز در زمان اکران خود موفق شد تماشاگران بسیاری را راهی سینما کند. این فیلم در سال ۹۱-۹۰ موفق شد با تمامی حاشیه‌ها به فروش بیش از یک و نیم میلیارد تومانی دست پیدا کند. هر چند این فروش در مقایسه با فروش فعلی سینما رقم چشمگیری نیست اما همین اندازه فروش در سال‌های کسادی سینما تهیه کنندگان آن را راضی ساخت که به فکر ساخت قسمت دوم باشند. اگر چه استقبال مردم از این فیلم در زمان پخش در شبکه نمایش خانگی تیز از دلایل مهم سازندگان برای ساخت قسمت دوم بود. به هر ترتیب فیلم گشت ۲ با همان تیم قبلی یعنی سعید سهیلی به عنوان کارگردان و حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی به عنوان بازیگر ساخته شد. این فیلم که هنوز هم در نوبت اکران قرار دارد به فروشی خیره کننده یعنی رقمی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان دست پیدا کرده است. این فیلم موفق شد رکود فروش سینمای ایران را که تا قبل از این به فیلم فروشنده اصغر فرهادی تعلق داشت بشکند.

نهنگ عنبر ۲، سلکشن رؤیا

نهنگ عنبر به کارگردانی سامان مقدم نیز یکی از فیلم‌های زانر کمدی بود که در سال ۹۴ با تمام مشکلات موفق شد با فروشی ۷ میلیارد تومانی عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۹۴ را از آن خود کند. حضور چهره‌های شاخص چون رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی و امیرحسین رستمی از دلایل مهم موفقیت این فیلم بود. فروش خوب فیلم و استقبال پرشور مردم از نهنگ عنبر باعث شد خیلی زود تهیه کنندگان فیلم به فکر قسمت دوم بیفتند و نهنگ عنبر ۲ – سلکشن رؤیا در نهایت در سال ۹۶ راهی سینماهای کشور شد. این فیلم علیرغم گلایه سامان مقدم درباره ممیزی فراوان در ۳ روز اول بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان فروخت تا رکورد دار فروش افتتاحیه در سینمای ایران باشد. این فیلم در حال حاضر در حدود ۱۲ میلیارد تومان فروش داشته که در مقایسه با قسمت اول تقریباً به فروشی دو برابری دست یافته است.

این داستان ادامه دارد؟

قطعاً فروش خوب این دو فیلم از همین حالا سازندگان را به ساخت قسمت سوم امیدوار کرده است اما باید منتظر بمانیم و ببینیم این فیلم‌ها به قسمت سوم خواهند رسید یا خیر و مهمتر اینکه قسمت سوم هم می‌تواند موفقیت دو قسمت قبل را تکرار کند یا این دنباله‌ها نیز به پایان راه خود خواهند رسید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *