سریال‌های آبکی و ماه عسل بی مزه

هامون رشیدیان

چند روز بیشتر تا پایان ماه مبارک رمضان باقی نمانده است. علیرغم همه فرصت‌هایی که در این ماه برای برنامه سازان تلویزیونی وجود دارد اما اینگونه به نظر می‌رسد که ماه رمضان سال ۹۷ شکست دیگری برای برنامه سازان تلویزیونی بوده است.

امسال نیز مانند هر سال سریال‌های مناسبتی متعددی برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده شد. با توجه به ناموفق بودن سریال‌های در چند سال گذشته و همچنین رشد قارچ گونه شبکه‌های ماهوارهای به نظر می‌رسید تلویزیون امسال با دست پر به استقبال این ماه برود اما متاسفانه نبود برنامه ریزی دقیق و مدیریت هوشمندانه باعث شد برنامه‌های تلویزیونی به خصوص سریال‌ها یک شکست دیگری در کارنامه تلویزیون باشد.

شبک یک

شبکه یک این شب‌ها سریال «سر دلبران» را به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی پخش می‌کند. «سر دلبران» در قسمت‌های نخست به چالشی می‌پردازد که ابتدا فکر می‌کنید قرار است نکته جدیدی را در تلویزیون ببینید. روحانی جوان داستان (با بازی برزو ارجمند) وارد منزل بیماری می‌شود و زمانیکه بیرون می‌آید او شفا می‌گیرد و از آن پس مردم فکر می‌کنند این روحانی می‌تواند شفا دهد اما در قسمت سوم همان فرد شفا یافته می‌میرد و در پایان داستان هم روحانی جوان به طور ناخواسته به دزدی یک ماشین کلاسیک گران قیمت کمک می‌کند و داستان بیشتر از اینکه بخواهد چالش‌های جدیدی را تعریف کند سراغ دردسرها و بدشانسی‌هایی یک روحانی رفته است. ضمن اینکه این اتفاقات کمی اغراق شده و سطحی رخ می‌دهد و مخاطب کمتر می‌تواند با شخصیت‌های ارائه شده همزاد پنداری کند.

شبکه دو

شبکه دو این شب‌ها سریال «بچه مهندس» ساخته علی غفاری را پخش می‌کند؛ اثری که پیش از این قرار بود از شبکه پنج پخش شود و به یک باره جایگزین سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی شد. سریال «بچه مهندس» در چند فاز و در چند دهه متوالی روایت می‌شود اما دکور، طراحی صحنه و لباس و فضاها کمک چندانی به شناخت مخاطب برای تشخیص این فضاها و سال‌هایی که می‌گذرند، نمی‌کند. مخاطب تنها از طریق روایت‌های صدیقه با بازی ساناز سعیدی به وقوع برخی اتفاقات پی می‌برد و اگر این روایت‌ها نباشد از طریق قصه و فضاسازی نمی‌فهمد که چه سال‌هایی از روایت قصه گذشته است.

شبکه سه

همچنین سریال «رهایم نکن» این شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود که حاج رسول با بازی امین تارخ را به عنوان شخصیت اصلی داستان قرار داده است و حول او داستان‌های دیگری هم برای دیگر شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد. محمدمهدی عسگرپور در سریال قبلی خود «نفس گرم» داستان را از زاویه یک زن روایت می‌کرد و او را مورد آزمایش قرار می‌داد ولی این بار در سریال جدیدش حاج رسول محور داستان است. این سریال نیز علیرغم حضور بازیگران کار کشته به دلیل نداشتن داستان جذاب در جذب مخاطب ناکام مانده است.

ماه عسل و خندوانه

در کنار این سریال‌ها برنامه‌های مختلفی هم در شبکه‌های سیما روی آنتن می‌روند که دو برنامه شاخص مثل «ماه عسل» و «خندوانه» نسبت به بقیه پرمخاطب‌تر است. ماه عسل امسال علیرغم همه حواشی تا اینجای کار نتوانسته سوژه هاییی بکر و دست اول را به مخاطبان عرضه کند. گسترش شبکه‌های اجتماعی و همچنین ساخته شدن ده‌ها برنامه سوژه محور در تلویزیون باعث شده دیگر سوژهای بکر در ماه عسل معرفی نشوند و بیشتر سوژه‌های این برنامه داستان‌های تکراری باشد.

برنامه خندوانه هر چند به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه ماه رمضان شناخته نمی‌شود اما فعلاً پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی است که در ماه رمضان پخش می‌شود. بازگشت جناب خان بزرگترین دستاورد این فصل خندوانه است و باید منتظر بمانیم و ببینیم این برنامه چه اتفاقات جدید را در این فصل رقم خواهد زد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *