سطح آگاهی مردم در زمینه گیاهان دارویی پایین است

فاطمه احمدی

رئیس اتحادیه صنف عطاران یزد مهدی شکوری در گفتگویی با اشاره نوسانات موجود در قیمت برخی گیاهان دارویی، گفت: به دلیل خشک‌سالی‌های متعدد و درنتیجه آن کمبود محصول شاهد افزایش قیمت برخی از اقلام بوده‌ایم؛ لیکن به‌طورکلی تغییرات چندانی احساس نمی‌شود.

در ادامه بخشی از این گفتگو آمده است:

بالغ‌بر ۵۰ درصد اقلام در این صنف، وارداتی است، طبیعتاً قیمت اقلام بستگی به نوسانات قیمت دلار داشته و افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت اقلام می‌شود.

سطح آگاهی مردم در زمینه گیاهان دارویی پایین است؛ لذا مسئولینی که دغدغه سلامت مردم را دارند باید تلاش کنند تا بر سطح آگاهی‌های مردم در این زمینه افزوده‌شده و از عواقب آن جلوگیری شود. یک عده سودجو نیز در این حرفه واردشده و از باورهای  مردم سوءاستفاده می‌کنند و براین اساس سود کلانی را به جیب زده و حیثیت و وجهه این صنف را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

رشد قارچی در صنف عطاران

تاکنون حدود ۱۵ واحد بدون پروانه شناخته‌شده است لذا در تلاش هستیم که آن‌ها نیز پروانه دار شده و در صورت عدم رعایت قانون اخطارهایی به آن‌ها ابلاغ‌شده و با برخورد مواجه خواهند شد. در حال حاضر ۲۵۰ واحد پروانه دار در شهرستان‌های یزد و زارچ وجود داشته که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر در این عرصه در حال فعالیت هستند.

مرتکبین جرم؛ مدیون سلامت مردم

به دلیل ارتباط مستقیم این حرفه با سلامتی مردم لیکن با حساسیت زیادی روبرو هستیم و متخلفینی که در این عرصه مرتکب جرم می‌شوند مدیون سلامت مردم هستند.

 نداشتن متولی و تداخل صنفی با حوزه پزشکی از معضلات این عرصه است، مردم هیچ‌چیز را بدون دلیل و منطق نپذیرند و برای استفاده از داروهای گیاهی اطلاعات کافی را کسب نموده و به همه افراد اعتماد نکرده و به سابقه شغلی آن‌ها توجه داشته باشند.

عطاری میراثی است که از گذشتگان به ارث رسیده است

از مسئولین درخواست حمایت بیشتر را داشته و اینکه به واحدهای صنفی بهاء داده و اگر در این امر کوتاهی شود و حفاظت‌های لازم صورت نگیرد خیانت‌درامانت شده است، لیکن باید به معنای واقعی حمایت و پاسداری شده و این میراث گران‌قدر را به آیندگان تحویل دهیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *