سند سلامت اجتماعی کشور سال آینده اجرایی می شود

زهرا نصیری

 معاون اجتماعی وزیر بهداشت,درمان و آموزش پزشکی که به اصفهان سفر کرده بود در نخستین مجمع سلامت استان به این مسئله اشاره داشت که سلامت شامل جسمی,روانی, معنوی و اجتماعی است ، این در حالی است ۱۲ درصد مردان و ۱۶ درصد بانوان کشور افسردگی دارند و این مسئله تأثیر مستقیمی بر روی سلامت اجتماعی دارد.

سیدمحمدهادی ایازی مشارکت سازمان دهی شده همه افراد در بخش سلامت را مفهوم اجتماعی شدن نظام سلامت بیان کرد و افزود: سلامت فقط وابسته به موضوعات ژنتیکی,سن و جنس نیست و باید نقش خانواده و روابط اجتماعی و تعامل نهادهای مرتبط با سلامت به جد دیده شود.

 وی با اشاره به اینکه سند سلامت اجتماعی کشور تا پایان سال تهیه و سال آینده با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی اجرایی می شود تصریح کرد:هم اکنون سطح سواد سلامت مردم در کشور پایین است و یکی از برنامه های مجمع سلامت در استانها باید افزایش این سطح سواد با مشارکت آگاهانه خود مردم باشد.

  مشاجرات خیابانی استرس و بیماری‌های روانی در پی دارد

در ادامه این نشست ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مشاجرات خیابانی علاوه بر صدمات جسمی و فیزیکی برای کسانی که مدام در حال تماشای آن هستند نیز استرس و بیماری‌های روانی در پی دارد.

 طاهره چنگیز ، با اشاره به اینکه ۲۷ درصد از فراخوان‌های اورژانس در کشور ناشی از دعوا و مشاجره بوده است افزود:جلوگیری از مشاجرات نیازمند اصلاح رفتارهای اجتماعی است و چیزی نیست که بگوییم نیاز به مداخله بیمارستان دارد.

 وی ادامه داد: سلامت به معنای بهزیستی کامل در همه ابعاد جسمی، فرهنگی، اجتماعی، رفتاری و روانی است و ما نیز به دنبال این هدف هستیم.

نجات کشاورزی اصفهان با سود صنایع

استاندار اصفهان نیز که درنخستین مجمع سلامت استان اصفهان شرکت کرده بود با اشاره به اینکه  امروز با بخشی از سود میلیاردی صنایع اصفهان، می‌توان کشاورزی و زندگی مردم اصفهان را نجات داد، گفت: برای تأمین منابع آبی نیازی به مراجعه به تهران و اصرار و التماس برای دریافت بودجه نیست.

محسن مهرعلیزاده، با اشاره به مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی متذکر شد: طرح اصفهان نه تنها در کارگروه آب مطرح و بررسی شد بلکه در جلسه هیأت دولت نیز مطرح شد و رئیس‌جمهور نیز با حمایت جدی از این طرح، این ابتکار عمل را به عنوان الگوی دیگر استان‌ها مطرح کرد.

در دهه قبل مدیران آبی در حق اصفهان ظالم بوده اند

وی با انتقاد از شیوه‌های برنامه‌ریزان مدیران آبی طی دهه‌های اخیر تأکید کرد: نسبت به هم ظالم هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد، یک‌سوم آب باقی مانده استان اصفهان نیز طی دو دهه آینده، از بین خواهد رفت.

مهرعلیزاده عنوان داشت: کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد مبارکه امروز هزاران میلیارد تومان سودآوری دارند و در طرح‌های مختلف می‌توانند شرکت کنند، بنابراین مشکل مالی و پولی نداریم چراکه پول در صنعتی است که آب مصرف می‌کند.

وی با اشاره به مصرف چند برابری کشت سنتی نسبت به مصرف آب واحد صنعتی برای تولید یک واحد کالا ادامه داد: باید در کنار تغییر الگوی کشت کشاورزان، آبی که به آن‌ها نیز اختصاص خواهد یافت را در ادامه با احداث حوضچه‌های پرورش ماهی و کشت گیاهان دارویی با یک‌هفتم آبی که برای کشت سنتی لازم بود، چندین کار کشاورزی و شیلاتی انجام داد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *