سند مهارت در اصفهان خاک نمی خورد

زهرا نصیری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در دو سال اخیر با محدودیت‌های منابع مواجه بودیم ولی این محدودیت نه تنها سبب کاهش روند توسعه آموزش نشد، بلکه با برنامه‌های جایگزین و مشارکت بخش غیردولتی، سرعت روند افزایش نیز داشته است.

 ابوطالب جلالی، با اشاره به اینکه اداره فنی و حرفه‌ای به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مهارتی بلااستفاده سایر بنگاه‌های آموزشی و غیرآموزشی است افزود: به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز شغلی، نهادهای صنفی، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، شهرک‌های صنعتی و با ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان مانند جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی، شرکت برق، گاز، مخابرات و.. منعقد کرده است.

وی با اشاره به اینکه سند مهارت به عنوان تکلیف در اختیار ادارات شهرستان‌ها قرار گرفته است و بر اساس الزامات و برنامه‌های این سند باید برنامه داشته باشند، کنون خاک نمی خورد  ودر سال ۹۶ که سال پایه اجرای این سند است، ۳۶ درصد تکالیف آن عملیاتی شده و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۸ به طور صد در صد نهادینه شود.

وی با بیان اینکه  وضعیت فعلی بیکاری در کشور نگران کننده است،افزود: برخی منابع و ایجاد ظرفیت‌های سخت افزاری نمی تواند پاسخگوی اشتغال در جامعه باشد و در این بخش توانمندسازی و آموزش جوانان مهم است.

وی یادآور شد: طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی با هدف ایجاد فرصت خدمت یا تولید با شرایط آموزشی منحصر به خود فراهم شده که توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود و نزدیک به ۵۰ هزار نفر از این فرصت آموزشی برخورد خواهند شد که تعهد فنی حرفه‌ای در حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفری است و در ده ماهه اخیر بیش از ۹۵ درصد از این تعهد تحقق پیدا کرد.

پرهیز ازنگاه معلم مداری در بخش اموزش

وی با تاکید بر اینکه نباید در بخش آموزش نگاه معلم مداری و تئوری داشته باشیم، تصریح کرد: زمانی می‌توانیم در این بخش به اشتغال امیدوار باشیم که آموزش را به سطح یادگیری برسانیم .

وی تربیت نیروهای کار با نیاز بازار کار را نیز ضروری خواند و گفت: امروز محیط های اقتصادی نیازمند افرادی است که منجر به تولید پول و ثروت در جامعه شوند.تمرین کار عملی و قرار گرفتن در محیط‌های شبیه ساز بسیار کارساز است و موجب امیدواری جوانان است و رسیدن به اشتغال پایدار را فراهم می‌کند.

به گفته جلالی، در استان اصفهان ۵۴ مرکز آموزش دولتی، ۳۷۳ کارگاه ثابت شهری ، ۱۷۶ کارگاه جوار شهری، ۱۷۹ کارگاه جوار روستایی، ۲۴۰ کارگاه صنایع ضمن کار ، ۳۸ کارگاه صنایع اصناف، ۷۴ کارگاه جوار دانشگاه، ۶۴ کارگاه جوار پادگان و ۵۹ کارگاه جوار زندان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در بخش دولتی به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

مشارکت بخش غیردولتی سرعت درآموزش‌ مهارت‌های فنی را رقم زد

وی گفت: این ظرفیت‌های سخت افزاری باعث شده که  از ابتدای سال جاری ۶۵ هزار نفر و ۱۱ میلیون نفر ساعت از آموزش فرصت‌های مهارتی بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول ، باتاکید بر اینکه مشارکت بخش غیردولتی موجب سرعت آموزش‌ مهارت‌های فنی و حرفه ای شده است، بیان کرد: این برنامه‌ها موجب شده شش هزار متر از فضای آموزشی و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش غیر دولتی قرار گیرد. در این راستا بیش از ۲۰۰  فرصت آموزشی و در بخش‌های بیوتکنولوژی، هوشمندسازی، گردشگری، هنرهای دیجیتال، صنایع دستی، نانو و رشته‌های دیگر ایجاد شده است.

جلالی، همچنین در زمینه آموزش مهارت به زندانیان و ایجاد اشتغال به این گروه گفت: سالانه نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ نفردر زندان‌ها آموزش می‌بینند.همچنین درپادگان های استان اصفهان سالانه نزدیک به سه هزار نفر از این مهارت‌ها برخوردار می شوند که امسال قرار است هفت هزار و ۵۰۰ نفر تا پایان سال از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بیان کرد: تا سال ۱۳۹۴ آزمون‌های ادارات فنی و حرفه‌ای به صورت دستی و به مدل‌های قبلی برگزار می‌شد اما اکنون آزمون‌های الکترونیکی جایگزین شده و افراد هر روز و هر ساعتی که خود راغب باشند، درخواست بررسی تأیید صلاحیت می‌دهند.

وی درزمینه کسب رتبه برتر گروه خود در جشنواره شهید رجائی، تصریح کرد: این اقدامات باعث شده تا فرهنگ مهارت در لایه‌های مختلف نهادینه شود، ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه خانواده قرار بگیرد، مسؤولان دولتی نیز اهمیت خاصی برای آن قائل شوند و آینده مهارت‌آموزی استان روشن‌تر از قبل نشان داده شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *