سیاست‌های ناپخته آمریکا در خاورمیانه

نفیسه الله دادی

خاورمیانه همواره مرکز توجه سیاسیون جهان بوده است. شاید برای همین است که متشنج‌تر از سایر نقاط جهان است. اگر بخواهیم به موقعیت استراتژیک خاورمیانه اشاره کنیم باید گفت گرچه خاورمیانه کانون پیدایش سه کیش بزرگ اسلام، مسیحیت و یهود بوده است، اما فرهنگ مردم در خاورمیانه بر معتقدات اسلام بنیان نهاده شده است.

موقعیت منحصربفرد جغرافیایی، خاورمیانه، را به منطقه‌ای استراتژیک تبدیل کرده است زیرا این قلمرو در مرکز سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته و کوتاهترین راه‌های هوایی و آبی اروپا و آسیا از این منطقه عبور می‌کنند.

همان گونه که اشاره شد فرهنگ مردم خاورمیانه بر اسلام متکی است. اشتباه آمریکا نیز از همین امر ناشی می‌شود چرا که امریکا به دنبال سیاست‌های صهیونیستی است. فرهنگی که برای خاورمیانه ناملموس است و آن را اشغالگر و خارج از قاعده تعریف می‌کند. فرهنگ امری طولانی است و برای تغییر آن زمان بسیاری نیاز است اما فرهنگ خاورمیانه علاوه بر این ویژگی ریشه در دین دارد بنابراین باید گفت تغییرناپذیر است و تلاش آمریکا حاصلی جز دشمنی مضاعف نخواهد داشت.

اشتباه دیگر آمریکا در خاورمیانه طرز بیان تحقیرآمیز است. زبان نیز خود می‌تواند حامل خشونت باشد. ترامپ مروج این خشونت است. با توجه به شواهد تاریخی فروان از نام جعلی خلیج فارس استفاده نمود و موجب خشم ملت‌ها گردید. یا سعی دارند ایران را در محور شرارت معرفی کنند در حالی که ایران در مبارزه با داعش از هیچ تلاشی دریغ نکرد. شاید مفهوم شرارت برای آمریکا متولد کردن و مبارزه نکردن با گروه‌های تروریستی باشد! سیاست خشونت کلامی برای خاورمیانه سیاستی بدون پشتوانه است چرا که کشوری مثل ایران دارای تمدن است و متکی بر جامع‌ترین دین.

اشتباه دیگر آمریکا به خصوص در مقابل ایران، عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی است که نمونه بارز آن، برجام است. رهبر معظم انقلاب حتی بارها قبل از توافق گوشزد کردند که امریکا قابل اعتماد نیست و دقیقاً همان شد. تاریخ بدعهدی‌های آمریکا را به یاد دارد که برای آمریکایی که ادعای جهانی دارد، مایه شرم است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *