سیاست در هفته‌ای که گذشت

نفیسه اله دادی

در این بخش مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته در ایران و جهان:
قدرت دفاعی کشور به هیچ‎وجه قابل مذاکره و معامله نیست
رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش تأکید کردند: قدرت دفاعی کشور به هیچ‎وجه قابل مذاکره و معامله نیست.ایشان فرمودند: درخصوص ابزارهای دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد.
دیدار رهبر و رئیس‌جمهور با العبادی
العبادی پیش از دیدار با روحانی، با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای به نخست‌وزیر عراق گفت: هرگز به آمریکا اعتماد نکنید؛ زیرا آمریکا با کارنامه خود نشان داده است که قابل اعتماد نیست و به انحای مختلف به ملت‌های مستقل صدمه می‌زنند.
معرفی وزرای نیرو و علوم به مجلس
رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، آقایان دکتر رضا اردکانیان و منصور غلامی را برای اخذ رأی اعتماد به ‌ترتیب برای وزارتخانه‌های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: شرایط مجلس نسبت به دو وزیر پیشنهادی مثبت بوده است.
تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد سپنتا نیکنام چند ماه پس از انتخاب شدن در دوره پنجم شورای شهر یزد در تاریخ ١٣ شهریورماه در پی شکایت یکی از رقبای ناکام انتخاباتی‌اش بنا بر حکم دیوان عدالت اداری از فعالیت در شورای شهر منع شد.
در بررسی این مشکل آیت‌الله یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، اعلام کرد که این شورا به اتفاق آرا فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد را از نظر شرعی تأیید نمی‌کند و آن را دچار اشکال شرعی می‌داند.
حمید بقایی با زنبیل قرمز در دادگاه
حمید بقایی با زنبیل قرمز حاوی دفاعیات خود و همراه با جوانفکر به دادگاه رفت.
وکیل مدافع وی اظهار داشت: کیفرخواست صادرشده ۳۰ صفحه است و به موارد مالی اشاره دارد و ما اعتقاد داریم این موارد جرم نیستند.
رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: پرونده بقایی صددرصد مالی است و بُعد سیاسی ندارد.
انهدام یک تیم تروریستی در چالدران
روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در درگیری با یک تیم تروریستی در چالدران و انهدام کامل تیم یادشده، چهار تروریست به هلاکت رسیدند و سلاح، تجهیزات ارتباطی و مهمات آنان به دست رزمندگان اسلام افتاد.
دیدار سه‌جانبه آمریکا عربستان و عراق
وزیر خارجه آمریکا شنبه گذشته نشست مشترکی را با ملک سلمان پادشاه سعودی و حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در ریاض برگزار کرد. هدف از راه‌اندازی این شورا به تعادل رساندن قدرت ایران در عراق است.
بارزانی باید استعفا دهد یکی از رهبران جماعت اسلامی کردستان پیش‌بینی کرد که کشورهای بزرگ مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق را به دلیل برگزاری همه‌پرسی مجبور به استعفا می‌کنند.
طرح جدید سنا علیه برجام طرح جدید سنا در پاسخ به تایید نشدن پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ، محدودیت‌های شدید را بر توافق هسته‌ای اعمال خواهد کرد؛ از جمله اینکه اگر ایران موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک آزمایش کند یا اینکه به بازرسان برای بازدید از هر مکانی اجازه بازدید ندهد، تحریم‌ها بازگردانده خواهد شد.
میل استقلال‌طلبی به کشورهای دیگر سرایت کرد پس از اسکاتلند و کاتالونیا نوبت به «ونتو» و «لومباردی» رسیده است.
میلان، قطب اقتصادی شمال ایتالیا، مرکز لمباردی است.
ونیز و ورونا هم قطب‌های گردشگری و مستره (بخشی از ونیز) از جمله بخش‌های صنعتی قدرتمند ونتو هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *