سیستان بزرگ از مرزها، امنیت، آرامش و فرهنگ ایران اسلامی دفاع کرد

نفیسه الله

حجت‌الاسلام حسن روحانی دور جدید سفرهای استانی دولت را از سیستان و بلوچستان آغاز کرد. مهم‌ترین سخنان ایشان به شرح زیر است:
روحانی در ابتدای سخنانش بیان کرد: سیستان، سرزمین بزرگان و علمایی همچون آیت‌الله سیستانی است که امروز به عنوان ملجا شیعه و سنی و کرد در سرزمین عراق است. آن روز که اهل سنت نیاز به حمایت دارند، از نجف سخن می‌گویند؛ آن روز که جان کردهای شمال عراق در خطر است، از آن دیار سخن می‌گویند و آن روز که داعش استقلال مردم عراق را تهدید می‌کند به فرمان ایشان مردم در برابر داعش قیام می‌کنند. آیت‌الله سیستانی گرچه زاده مشهد هستند، اما نسل ایشان از این دیار است.
وی گفت: شهیدان بزرگوار ما از این دیار بودند. این روزها به نام رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع) است؛ پیامبری که هرچه فخر و شرف ما مسلمانان داریم و هرچه جهان بشری از علم و دانش دارد، در سایه دین متعالی و پیام رسای اوست که اشرف مخلوقات است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امروز در جایگاهی زندگی می‌کنیم که افتخارمان این است که وحدت خود را حفظ کرده‌ایم. سیستان بزرگ از مرزها، امنیت، آرامش و فرهنگ ایران اسلامی دفاع کرد.
وی با اشاره به اوضاع منطقه اظهار داشت: در این روزها در یمن، عراق، سوریه و آفریقا بین اقوام و گروه‌ها اختلاف می‌بینیم؛ اما مشاهده کردیم مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در کنار یکدیگر در مقابل تروریسم‌ها متحد هستند. تروریست‌ها در همه شهرها و کشورهای این منطقه رخنه کرده‌اند جز ایران عزیز؛ آن هم به دلیل ایمان مردم و اسلام معتدلی که در کنار اسلام متعادل قرار دارد. در سرزمین ما هیچ‌گاه برای تروریست‌ها فرصتی ایجاد نشد.
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه امروز خوشحالیم که ملت‌های منطقه در کنار ارتش‌های خودشان و کمک کشورهای دیگر توانستند بر تروریسم پیروز شوند، گفت: نقشه شومی را که آمریکا و اسرائیل برای این کشور کشیده بودند، برملا کردند. بنا ‌نبود داعش ظرف چند سال از بین برود؛ بنا بود منطقه را با داعش و تروریست نابود کنند. آن‌ها می‌خواستند تروریسم و اهداف خود را در آسیا و جهان اسلام توسعه دهند و اسلام را از بین ببرند و اسرائیل را در منطقه جا بیندازند؛ اما مردم بیدار و هوشیار ما توانستند این توطئه‌ها را خنثی کنند. امروز خوشحالیم که پایگاه داعش در منطقه از بین رفته است.
روحانی با بیان اینکه قول من به مردم زابل این بود که بتوانیم ۴۶ هزار هکتار زمین را با کشاورزی مدرن آباد کنیم و در اختیار مردم بگذاریم، گفت: از این ۴۶ هزار هکتار، ۱۰ هزار هکتار از نظر کارهای زیربنایی آماده است و از لحاظ برق‌رسانی در این روزها ۱۵۰۰ هکتار برق‌رسانی می‌شود و کار آغاز شده است.
امیدواریم تا پایان سال جاری، ۱۰ هزار هکتار زمین و بقیه در سال ۹۷ فعال شود و در اوایل سال ۹۸ بتوانیم از تمام ۴۶ هزار هکتاری که قول داده شده بهره‌مند شویم و تحول بزرگی به حول و قوه الهی آغاز شود.
روحانی با اشاره به مطالبه مردم سیستان و بلوچستان در زمینه ایجاد منطقه آزاد گفت:‌ می‌دانم که ایجاد منطقه آزاد سیستان، تحول تجاری در این سرزمین به وجود می‌آورد؛ بنابراین لایحه منطقه آزاد از جمله منطقه آزاد سیستان و بلوچستان را در سال ۹۵ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم و امیدواریم که مجلس در سال جاری منطقه آزاد سیستان را به تصویب برساند.
وی تاکید کرد:‌ وظیفه داشتیم به این خواست شما عمل کنیم و عمل کردیم و لایحه مربوطه را به مجلس ارائه دادیم و بی‌تردید همه نمایندگان شورای اسلامی برای آن اهمیت قائل هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *