سین، شهری تاریخی‌اسلامی با سابقه تمدنی دیرینه و فرهنگ ایرانی است

فرزانه افسرطه

در سلسله‌مصاحبه‌های روزنامه کیمیای وطن با شهرداران شهرستان‌های مختلف استان اصفهان، این بار گذارمان به شهر سین با قدمتی چند هزار ساله افتاد که در سال ۱۳۹۱ با تصویب وزارت کشور، در تقسیمات کشوری با عنوان «شهر سین» ثبت شده است.
محمد طرمه‌فروشان طهرانی، شهردار سین، در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به نشانه‌های آشکار تمدن و کیفیت معیشت که از هزاران سال پیش در این شهر باقی‌مانده، آثار تاریخی و خانه‌های گلی در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر را گویای فرهنگ عامه غنی این شهر دانست که جذبه نگاه هر بیننده‌ای است.
وی گفت: نام سین برگرفته از مرغ مبارک و میمونی است که در ادبیات فارسی باشکوه بیان شده است و بعدها به «هما» تغییر می‌یابد.
قنادی از مشاغل پررونق سین
شهردار سین مردم شهیدپرور این شهر را سختکوش و پرتلاش معرفی کرد و افزود: شغل بیشتر مردم کشاورزی است و به کشت گندم، جو، ذرت، گل آفتابگردان، چغندر، یونجه و به‌ویژه خربزه می‌پردازند. دامپروری و تولید فرآورده‌های لبنی نیز در بین مردم سین رایج است؛ ضمن آنکه پرورش اسب در بین مردم به‌عنوان یک شغل است.
وی یکی از مشاغل پررونق در این شهر را قنادی و شیرینی‌پزی اعلام کرد و گفت: ۱۲۰ کارگاه قنادی فعال در سین علاوه بر تأمین شیرینی شهرستان آن را به شهرها و استان‌های همجوار نیز ارسال می‌کنند.
۷۰ شهید دفاع مقدس از سین
وی سین را شهری تاریخی‌اسلامی با مردمانی بافرهنگ و باسابقه در ایثار و شهادت خواند و از رشادت‌های مردم سین در دوران دفاع مقدس صحبت کرد و یادآور شد:
این شهر با تقدیم ۷۰ شهید، ۶ آزاده و ۶۰ جانباز، توانسته است گام‌های بلندی را در دفاع از دین و سرزمین خود بردارد.
شهردار سین جمعیت این شهر را براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۵ هزار و ۴۹۵ نفر بیان کرد و موقعیت جغرافیایی شهر سین را در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان در شهرستان برخوار و همجوار با شهرهای دستگرد، گز و گرگاب با وسعت یک هزار و ۸۹ هکتار حریم و ۱۸۷ هکتار محدوده اعلام کرد.
تلاش شهرداری برای حفظ آثار باستانی
طرمه‌فروشان طهرانی در معرفی آثار باستانی شهر سین از مسجد امام حسن مجتبی(ع) با مناری مرتفع نام برد و گفت: این منار از میانه کج شده است و در قدیم الایام همانند مناره‌های محله جویباره اصفهان افزون بر اذان‌گویی، بر فراز آن نیز آتش روشن می‌شد تا نشانه‌ای برای هدایت کاروان‌ها به سوی آبادی و شهر اصفهان باشد. در پایین این منار کج قدیم‌ترین کتیبه منقوش به تاریخ ۵۲۶ هجری قمری قرار دارد و در منابع تاریخی آمده است که یکی از جنگ‌های سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه با سپاهیان مغول در پای همین منار تاریخی رخ داده است.
وی با اشاره به موقعیت سین به لحاظ منزلگاهی گفت: پیش از ساخت جاده اصفهان-گز-مورچه‌خورت در زمان شاه عباس صفوی، سین اولین بارانداز در جاده قدیم اصفهان-ری بود که در فاصله ۳ فرسنگی شمال شهر اصفهان قدیم قرار داشت و برای بازرگانانی که از ری عازم اصفهان بودند، سین آخرین منزلگاه پیش از ورود به اصفهان بود.
شهردار سین از امامزاده سید کمال‌الدین ابن علی ابن جعفر الصادق، نوه امام ششم، به عنوان مزار عاشقان اهل بیت نبوت و امامت یاد کرد و در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای حفاظت از بافت تاریخی سین دارید، بیان داشت: شهرداری با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان درصدد ثبت بناهای قدیمی در آثار میراث فرهنگی کشور است تا بتواند ضمن حفظ این بناها برای تخصیص اعتبار لازم از سوی اداره مربوطه و کمک شهرداری اقدام کند.
وی مرمت مسجد و مناره و همین‌طور احیای حمام قدیمی شهر را اولویت شهرداری عنوان کرد.
شهردار سین درباره بافت فرسوده و بازآفرینی فضای شهری گفت: با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری بناهای قدیمی، بازآفرینی و مرمت ساختمان‌های فرسوده شهر، شهرداری با همکاری شرکت اسپادان مشاور، در حال تعیین خط بدنه و محدوده بافت تاریخی و قدیمی شهر طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ است.
وی در تشریح پروژه‌های عمرانی تکمیل‌شده یا در دست اقدام با اشاره به مشکلات اقتصادی شهرداری و شورای اسلامی شهر سین و مشکلات مردم بیان داشت: شهرداری، مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام از دوره‌های قبل را در دستورکار خود قرار داده است که شامل تهیه طرح اصلاحی و اجرای میدان ورودی شهر، تکمیل بلوار امام خمینی(ره)، تکمیل سالن ورزشی پیامبر اعظم، احداث چمن مصنوعی مجموعه ورزشی شهرداری، آسفالت و لکه‌گیری معابر و کوچه‌ها، پیگیری اخذ مجوزات لازم برای احداث مجموعه صنایع غذایی با رویکرد ساماندهی کارگاه‌های شیرینی‌پزی در سطح شهر، تهیه و تنظیم سند چشم‌انداز شهر سین در افق ۱۴۰۴، ایمن‌سازی جاده سین به گز، توسعه و بهبود فضای سبز شهری، اجرای پروژه دفع آب‌های سطحی و بلوک‌فرش و پیاده‌راه‌سازی است.
وی اعتبارات لازم برای پروژه‌ها را با رعایت نسبت ۶۰ به ۵۰ عمرانی به جاری به صورت اوراق و اعتبارات شهرداری اعلام کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *