شبی با نمایش موسیقی ایرانی و کلاسیک در صحنه هنرسرای خورشید

سعید امامی ابرقویی

اجرای رسیتال پیانو کلاسیک و ایرانی در هنرسرای خورشید توانست نمایشی از اجرای اصولی و قانونمند در عرصه موسیقی باشد.

موسیقی در ایران قدمتی به درازای تاریخ و فرهنگ و این مرزوبوم دارد، این هنر آن‌چنان با زندگی و آداب و سنن مردم پیوند خورده که جدا کردن آن از زندگی روزمره آن‌ها غیرممکن می‌نماید. همراه با مردم ایران موسیقی آن‌ها رشد و پیشرفت داشته و افق‌های مختلف را پشت سر گذاشته تا از تعصبات دور شده و به منزل مقصود رسیده است.

امروز موسیقی در ایران دیگر درگرو ابزار نیست و روح موسیقی مهم می‌نماید، تفاوتی ندارد کلام و لهجه ایرانی از تار بیرون می‌آید و یا از گیتار، آنچه هست راز زیبای اصوات بوده و روح لطف هنرمند و خالق!

رسیتال پیانو کلاسیک و ایرانی که در هنرسرای خورشید و به همت دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد نمودی از این گذر از مرزهای یاد شده بود. کاوه صالحی هنرمند جوان و بااستعداد هنرمندی تحصیل‌کرده و خوش‌قریحه هنر موسیقی ایرانی را با نواختن ساز پیانو به نمایش گذاشت.

موسیقی جهانی در اروپا رشد کرد و به دروازه‌های تعالی رسید، این موسیقی که در ایران با نام موسیقی کلاسیک نیز شناخته می‌شود دارای طرفداران زیادی است، شیوه آموزش آکادمیک و متدهای آموزشی که در این روال وجود دارد سبب می‌شود که تا کسانی که گام در راه یادگیری آن می‌گذراند نظم را به‌عنوان سرلوحه کار خود قرار داده به رعایت اصول و قوانین موسیقی پایبند باشند.

بخش اول اجرای کاوه صالحی به قطعاتی از سه موسیقیدان بزرگ دوران طلایی موسیقی اروپا، بتهوون، گوتشالک و باخ اختصاص یافت. این قطعات که با گوش مخاطبان این موسیقی آشنا بود و اجرای بی‌نقص کاوه صالحی که نشان از سال‌های متمادی تلاش و مجاهدت او در این راه داشت موجب تحسین حاضران را پدید آورد.

بخش دیگر برنامه کاوه صالحی قطعاتی از همایون خرم استاد بزرگ آهنگسازی و اسطوره موسیقی ایرانی بود، صالحی این قطعات را بازتنظیم کرده بود و این تنظیم حفظ اصالت و به‌روز نمایی قطعات را به نمایش گذاشت. صلابت و قدرت از خصوصیات مهم موسیقی خرم است، کاوه صالحی به‌خوبی این خواست هنرمند را در اجرای خود به نمایش گذاشت.

بخشی از این رسیتال ساخته‌های کاوه صالحی بود، دنیایی که کاوه صالحی در آن به ساخت قطعات موسیقی خود پرداخته بود بسیار شنیدنی می‌نمود، نظم و روابط بین نت‌ها مانند فرمولی زیبا از ترکیب نت‌ها در موسیقی او به گوش می‌رسید. لطافت، عضو جدانشدنی موسیقی او بود، لطافتی که در کلاویای خشک پیانو به حقیقت توانست دنیای او را ترسیم کند.

این هنرمند جوان موفق شد در این اجرا توانایی پیانو را به نمایش بگذارد، وی پیرامون جایگاه این ساز در بین هنردوستان اصفهانی اظهار داشت: امروز علاقه به پیانو در جامعه بسیار است اما هنوز شاهد پیشرفت چشمگیر این ساز نیستیم، یکی از دلایل آنکه در گذشته پیانو همه‌گیر نبود، قیمت بالای این ساز بود و کمتر کسی توانایی خرید آن را داشت، امروز با ارزان شدن این ساز و ارائه پیانوهای برقی رشد این ساز بیشتر شده است.

کاوه صالحی حضور هنرمندان و اساتید بر صحنه اجرای عمومی را ارزشمند و عامل رشد موسیقی معرفی کرد و گفت: امروز نیاز داریم که هنرمندان بر صحنه‌ها حضور پیدا کنند و موسیقی را معرفی کنند، این عامل به حمایت اهل موسیقی و آموزشگاه‌ها نیاز دارد. اگر هنرمندی بخواهد برای تک‌نوازی سالنی برای اجرا کرایه کند بی‌شک از عهده هزینه‌های آن برنمی‌آید، در اصفهان با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری این فرصت برای هنرمندان پدید آمده و باید هنرمندان با حضور خود از این موقعیت استقبال کنند. حضور در این کنسرت‌های موسیقی مانند کلاس درسی بوده که می‌تواند راه را به هنرجویان نشان دهد، فرهنگ‌سازی برای حضور هنرمندان گام بعدی در این زمینه است.

وی در ادامه گفت: امروز افرادی که در اصفهان به آموزش موسیقی می‌پردازند و تحصیلات موسیقی دارند معدود هستند، بیشتر اساتید خودآموخته هستند و به دلیل آنکه با سیستم آموزش آکادمیک آشنایی ندارند. بسیاری افراد امروز به کلاس پیانو می‌روند اما در خانه پیانو گوش نمی‌کنند، موسیقی هنر گوش کردن است، این دوری از دنیای پیانو سبب می‌شود عده زیادی در این راه به موفقیت نرسند.

کنسرت کاوه صالحی در هنرسرای خورشید نمونه‌ای از اجراهای درخشانی بود که در سالی که گذشت شاهد آن بودیم، اجرایی اصولی و بر پایه قوانین موسیقی که بسیار بر دل مخاطبان نشست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *