شناسایی چاه های غیر مجاز بخش کشاورزی

حدیث بابایی

سوتیتر: سرپرست استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: چاه های غیر مجاز بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شوند.

گودرز امیری در جلسه نشست بهره وری آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: افزایش تولید بهره وری و مدیریت مطلوب محصولات کشاورزی بر تولید بهتر و رشد اقتصاد در استان تاثیر بسزایی دارد و همچنین باید به منظور استفاده درست از فناوری های به روز، کشاورزان آموزش داده شوند. وی افزود: به سبب مصرف زیاد آب در کشت برنج، این محصول تا حد چشمگیری در چهارمحال و بختیاری کاهش یافته و باید در این حوزه تغییر الگوی کشت انجام و محصولاتی که نیاز آبی کمتر و سود بیشتری برای کشاورز دارد کشت شود.

در ادامه گزارشی از این نشست آمده است:

از برداشت های غیرقانونی و حفر چاه های غیرمجاز جلوگیری شود

امیری با اشاره به این که توسعه محصولات دیم در این استان ضروری است، تصریح کرد: کشاورزان در اراضی خود انگور دیم کشت کنند. برای ارتقای بهره وری آب کشاورزی در استان استفاده از بذرهای اصلاح شده، تغییر الگوی کشت و توجه به زمان کاشت محصول باید در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: آشنایی کشاورزان برای هدایت به سمت کشت گیاهان، درختان و محصولات کم آب بر مانند سیب درختی، انگور و انواع درختان دیم باید در اولویت باشد.

سرپرست استانداری چهار محال و بختیاری و معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: باید برداشت های غیرقانونی و حفر چاه های غیرمجاز جلوگیری شود و در چهارچوب قانون و مقرارت خاص برخورد های لازم صورت بگیرد و همچنین به منظور ارتقای آگاهی مردم در این زمینه آموزش های تاثیرگذار و مطلوب ارائه شود.

توسعه کشت های گلخانه ای در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان این که کشت های گلخانه ای برای مناطقی که دچار کم آبی شدید و خشکسالی بیشتر شده است، تصریح کرد: این کشت های گلخانه ای باید از سوی جهادکشاورزی رونق و توسعه یابد و همچنین در خصوص جلوگیری از گرد و خاک باید گیاهان خاص کشت شود.

سرپرست استانداری چهار محال و بختیاری ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است، باید از ظرفیت های بخش کشاورزی برای توسعه این استان بهره گرفت.

کاهش ۳۲ درصدی منابع آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از کاهش ۳۲ درصدی منابع آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

ذبیح الله غریب نیز در این جلسه با بیان این که پتانسیل قابل کشت اراضی استان ۲۴۸ هزار هکتار است، اظهار کرد: در حال حاضر میزان سطح اراضی باغی و زراعی استان ۱۱۸ هزار هکتار و اراضی کشاورزی ۱۸۰ هزار هکتار است.

وی افزود: حفظ باغات قدیمی در چهارمحال و بختیاری در مقایسه با احداث باغ های جدید در اولویت است و در این راستا، ۲۰ درصد اعتبارات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح حفظ باغات قدیمی در استان اختصاص یافته است که شناسایی باغات قدیمی و اختصاص اعتبار برای احیای آن در دستورکار مسئولان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیشترین میزان اراضی قابل کشت در شهرستان سامان با ۹۸ درصد است و کوهرنگ با ۵۶ درصد کمترین سطح قابل کشت را دارد.

غریب با بیان این که آب بخش کشاورزی از منابع آب های زیرزمینی استان مصرف می شود، گفت: این مقدار در مقایسه با ۱۰ سال گذشته منابع آبی استان ۳۲ درصد کاهش داشته که سالانه ۴۶ میلیون متر مکعب منبع آبی استان کاهش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۶ هزار و ۲۲۷ هکتار در قالب ۴۷.۵ درصد از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که جایگاه دوم کشور کسب کردیم.

۶۲ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سامانه نوین آبیاری

وی با اشاره به این که امسال ۶۲ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز اراضی زارعی استان به سامانه نوین آبیاری تخصیص داده شده است، تصریح کرد: برنامه مشخص شده در خصوص تجهیز سامانه نوین آبیاری در سال جاری از سوی وزارتخانه، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که پیش بینی شده این میزان به هشت هزار هکتار برسد.

غریب با اشاره به سامانه نوین آبیاری اذعان داشت: انجام آبیاری در اراضی شیب دار، ۱۵ هزار هکتار توسعه باغات و اراضی شیب دار، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزان به میزان ۲۴۰ میلیون متر مکعب و یکپارچه سازی اراضی در پروژه های عمومی در سطح ۳۵ هزار هکتار از نتایج حاصل از اجرای سامانه نوین آبیاری تا مهر ماه سال جاری در استان است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: ۱۸ هزار و ۳۵۳ هکتار از اراضی شهرستان بروجن به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است، همچنین سه هزار هکتار از اراضی استان در حال تجهیز به سیستم آبیاری نوین است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید و همچنین راندمان آبیاری در استان از ۳۵ درصد به ۵۴.۳ درصد افزایش یافته است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *