شناسایی ۱۸ رشته صنایع‌دستی در استان یزد

حدیث بابایی

سید ابوالفضل رضوی در نشست تخصصی توسعه و سرمایه‌گذاری در روستاهای استان یزد با بیان اینکه مهم ترین مشکلات نظام برنامه‌ریزی کشور این است که شروع آن از کجا باید باشد، اظهار داشت: تا زمانی که نظام برنامه‌ریزی به همین شکل ادامه دهد، دسترسی به توسعه مطلوب ما در کشور محال است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با اشاره به اینکه توسعه باید از لایه‌های کوچک جامعه شروع و سپس به بزرگ‌تر برسد، گفت: اگر در نظام برنامه‌ریزی ابتدا از مناطق کوچک آغاز می‌شد و کم کم به سطح ملی می‌رسید بدون شک در وضعیتی که اکنون قرار داریم نبودیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که اقتصاد را مردمی نکنیم و از دولتی به سمت غیردولتی برویم وضع اشتغال و اقتصاد بهبود نمی‌یابد.

رضوی ادامه داد: مقام معظم رهبری از روزی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بیان کردند بر حضور مردم در اقتصاد کشور تأکید بسیاری داشتند و مطمئن باشید اگر این منویات اجرا می‌شد،وضعیت اقتصاد کشور بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود و ما باید منویات ایشان را جامع عمل بپوشانیم.

رضوی اظهار کرد: مردم  استان یزد در استفاده از فرصت‌ها، تولید ثروت،کاهش هزینه‌ها و بسیاری از مسائل برنامه‌ریزی دقیق و درستی دارند که زبانزد خاص و عام است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور، یزد را استانی معدنی و از نظر تنوع از رتبه‌های برتر کشور دانست و گفت: از ۱۵ نوع عنصر کم یاب در خاک، در استان یزد ۷ عنصر وجود دارد که باید دید سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد در این زمینه چه‌کاری انجام داده است که به نتیجه و سودآوری مطلوب برسد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید برای توجیه پروژه ارائه شده ایمان داشته باشند، خاطرنشان کرد: پول بدون وثیقه بی‌خود است و برای سرمایه‌گذار ارزشی ندارد، پس باید آورده‌ای از سوی سرمایه‌گذار به بانک ارائه و سپس تسهیلات به آن داده شود.

توجه به اشتغال بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند

استاندار یزد با اشاره به اینکه توجه به اشتغال خرد و کوچک بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند، افزود: مسئولان استان یزد در فعالیت‌هایشان باید نگاه وسیعی داشته باشند.

محمود زمانی قمی با بیان اینکه این جلسه می‌تواند گامی مؤثر در حل مشکلات روستاهای استان باشد، اظهار داشت: در این جلسه با توجه به حضور معاون محترم توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری که با سوابق درخشان خود نسبت به مسائل روستاها اشراف دارند، بی‌شک به نتایج بسیار خوبی دست خواهیم یافت.

استاندار یزد با اشاره به اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار از سوی مقام معظم رهبری و دولت به بخش روستایی، گفت: بعد از انقلاب زمانی را به یاد نمی‌آورم که این‌چنین به روستاها توجه شود و اینکه تلاش برای برگرداندن مهاجرت از شهرها به روستاها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان مزیت‌های استان یزد در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه اشتغال خرد و کوچک، گفت: اشتغال خرد و کوچک می‌تواند بسیاری از گرفتاری‌ها را در کشور حل کند و می‌تواند بخش عمده بیکاری را کاهش، ایجاد امید در بین جوانان، رونق در تولید و اثرات مثبت دیگری را نیز در پی داشته باشد.

زمانی قمی خاطر نشان کرد: همه پذیرفته‌اند که اقتصاد مقاومتی در استان یزد باید پویا باشد و مسیر خود را پیدا کند و مدیران و فرمانداران هر شهرستان باید ستاد اقتصاد مقاومتی را در هر جایی که نیازمند است تشکیل دهند.

شناسایی ۱۸ رشته صنایع‌دستی در استان یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد فاطمه دانش یزدی نیزگفت: با بررسی‌های انجام‌شده در استان یزد، روستاهای توانمند در عرصه گردشگری به‌ویژه عرصه بوم‌گردی شناسایی‌شده‌اند که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، طرح‌های پیش رو و تخصیص اعتبارات لازم، بتوان فعالیت این روستاها در صنعت گردشگری را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: روستاهای استان از توانمندی بالایی در عرصه گردشگری و به‌ویژه صنایع‌دستی برخوردارند که توجه به این ظرفیت بدون شک تحولی مناسب را در صنعت گردشگری استان و به طبع آن اشتغال روستایی ایجاد خواهد کرد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد اذعان کرد: طی بررسی‌ها صورت گرفته ۱۸ رشته صنایع‌دستی در استان شناسایی‌شده که مناسب فعالیت در روستاها و عرصه گردشگری و صنایع‌دستی است.

این مقام مسئول افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در نظر دارد تا با آموزش رشته‌های متعدد صنایع‌دستی به روستائیان از سوی مربیان آموزش‌دیده، توسعه گردشگری، رونق صنایع‌دستی و نیز اشتغال‌زایی را برای روستاها به ارمغان آورد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *