شوراها، حلقه وصل مردم با حاکمیت هستند

فرزانه افسرطه

در همایشی که به مناسبت روز ملی شوراها به میزبانی سازمان همیاری شهرداری‌ها با حضور نمایندگان شوراهای سراسر استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و برخی مدیران اجرایی استان برگزار شد، با تأکید بر فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل شوراها و نقش شورا در پیشبرد اهداف نظام، تضعیف اختیارات شوراها در سال‌های اخیر، مغایر با اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی عنوان شد.
سازمان همیاری شهرداری‌ها
حامی شورا و شهرداری
ناصر نفری، مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان، با گرامیداشت روز ملی شوراها گفت: امکانات و اعتبارات فوق‌العاده سازمان همیاری‌ها عمدتا در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و باید با همدلی و اجتناب از پیش‌داوری‌های غیرمنصفانه نسبت به این سازمان برای خدمت‌رسانی گام برداریم؛ ضمن آنکه در این مجموعه، همه چیز رصد می‌شود.
نفری سازمان همیاری‌ها را حامی شهرداری و شورای شهر نامید و افزود: با خدمات این سازمان، همه استان بیمه است.
حل مشکلات با کاهش تصدی‌گری دولت‌ها و واگذاری امور به مردم
در ادامه رئیس شورای استان، شورا را بزرگ‌ترین نهاد و نماد مردم‌سالاری و از برکات جمهوری اسلامی خواند.
وی واگذاری امور به مردم را راهکار اساسی برای توسعه کشور خواند و گفت: امروزه دولت‌ها از تصدی‌گری خود کاسته‌اند و امور شهرها و روستاها را به بخش خصوصی و انجمن‌های موفق واگذار کرده‌اند.
کیانی با اشاره به دولت‌هایی که در همه امور شهر و روستا، اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت، خرید و فروش ارز و سکه و هزاران کار دیگر وارد می‌شوند، یادآور شد: نه‌تنها موفق نیستند، بلکه مانع فرصت‌های توسعه برای کشور و مردم می‌شوند؛ زیرا دولت‌ها از کارایی لازم برای مدیریت پروژه‌ها و هزینه‌های لازم برخوردار نیستند.
وی تأکید کرد: دولت باید بر نقش نظارتی خود و توانمندسازی نهادهای مردمی و مشارکت اجتماعی بیفزاید؛ انجام امور به مدیریت‌های محلی واگذار شود و شهرداری به عنوان بازوی اجرایی شورا، ایفای نقش کند.
کیانی با اشاره به زمان تصویب قانون شوراها تاکنون از کاهش اختیارات قانونی شوراها انتقاد کرد.
رئیس شورای استان حذف کمک‌های دولت به شهرداری‌ و فروش تراکم توسط شهرداری‌ را اشتباه بزرگ دولت دانست و افزود: حتی سهم متعلق به شهرداری که به خزانه پرداخت می‌شود، در اختیار شهرداری‌ها قرار نمی‌گیرد.
وی خطاب به مسئولان گفت: برای برون‌رفت از مشکلات، راهی جز واگذاری امور به بخش خصوصی و مردم وجود ندارد.
وی در بخش دیگری به بحران آب اشاره کرد و ضعف مدیریت منابع آب را در سال‌های اخیر، علت مشکلات فعلی دانست.
بوروکراسی سنگین اداری
در استان اصفهان
مقدس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، شوراها را بخشی از ساختار قانون اساسی و حلقه وصل مردم با بخش دولتی اعلام کرد و مدیریت واحد شهری را به صلاح شهر و موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه پروژه‌های شهر دانست.
مقدس‌زاده با تأکید بر استفاده از پتانسیل بخش خصوصی، نگاه از بالا به پایین برخی مدیران نسبت به بخش خصوصی را غیرمنطقی خواند و گفت: منابع مالی حاکمیتی پاسخگوی نیازها نیست.
وی نیز بوروکراسی سنگین اداری در اصفهان نسبت به سایر استان‌ها را مانع توسعه استان و علت گریز سرمایه‌گذار عنوان و تصریح کرد: اگر ظرف ۱۵ روز، تکلیف درخواست‌ها مشخص نشود، به معنای تأیید سازمان مربوطه است.
لزوم تقویت اختیارات شوراها برای
حل معضلات
معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در بزرگداشت سالروز تشکیل شوراها، از همکاری استاندار با شوراها قدردانی کرد و نقش شورا را در حفظ اصالت و هویت شهر، ترویج فرهنگ و قانونمداری، گسترش عدالت و اخلاق‌محوری، توجه به سلامت و محیط زیست و نیازهای مختلف شهروندان منوط به اختیارات شوراها دانست.
وی با انتقاد از فاصله زیاد بین اختیارات شوراها، جایگاه شورا و فضایی که نیاز دارند، گفت: اگر شورا نبود، نظام به طور جدی در امور شهرها و روستاها با مشکل مواجه بود.
معین از نمایندگان مجلس خواستار مشورت و نظرخواهی و تحقق سهم شهرداری‌ها از درآمد پایدار شد؛ زیرا شهرداری‌ها به دلیل کاهش هزینه‌های عمرانی، قادر به انجام امور عمرانی نیسـتند.
شوراها باید به جایگاه واقعی خود برسند
در ادامه دکتر مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، در این مراسم، شوراها را نمایندگان مردم، افکار و نگرش‌ها، انتظارات و محور اصلی برنامه‌های شهر نامید و افزود: شوراها باید به جایگاه واقعی خود برسند.
وی با انتقاد از مسامحه برخی مدیران استان تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم وقت مردم بیش از این هدر برود. ما می‌دانیم منافع عده‌ای در کجا به خطر افتاده است که مانع امور می‌شوند و نمی‌توان از ظلمی که به مردم می‌شود، صرف‌نظر کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *