شیرین‌تر از شکر

گفت و گوی اختصاص کیمیای وطن با فؤاد صفاریان پور کارگردان شکرستان

شیرین‌تر از شکر

دامون رشیدزاده

بدون تردید شکرستان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی سال‌های اخیر است. در این میان شکرستان عروسکی بعد از موفقیت‌های انیمیشن شکرستان توانست نقش مهمی در افزایش مخاطبان این مجموعه داشته باشد. مجموعه‌ای که حالا نه تنها بچه‌ها بلکه بسیاری از بزرگسالان از طرفداران پر و پا قرص آن هستند. موفقیت‌های شکرستان و محبوبیت روزافزونش بهانه‌ای شد تا با فؤاد صفاریان پور کارگردان شکرستان بهانه‌ای شد تا با او به گفت و گو بنشینیم و نظرش را درباره مسائل مختلف پیرامون شکرستان و کارهای عروسکی جویا شویم.

محمد فؤاد صفاریان پور متولد ۱۳۵۵ در تهران است. او در سال ۱۳۷۲ با ساخت فیلم کوتاه تباه کارگردانی را آغاز کرد و تا سال ۱۳۸۶ فیلم‌های کوتاه دیگری با عناوین آخرین پک، یک شاخه گل، آب آبی آسمان آبی، زندگی و… را ساخت. در سال ۱۳۷۵ در فیلم سینمایی روزی که هوا ایستاد به کارگردانی زنده یاد نادر ابراهیمی فعالیت خود را به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد، در سال ۱۳۷۶ به عنوان دستیار تدوین با خانم هایده صفی یاری در فیلم آژانس شیشه‌ای ساخت ابراهیم حاتمی کیا همکاری نمود. در سال ۱۳۷۷ در فیلم هزاران زن مثل من به عنوان دستیار کارگردان حضور داشت. در سال ۷۶ و ۷۷ در فصل نامه‌های تابستانه و زمستانه تولید گروه کودک شبکه دو سیما با امیر سمراتی همکاری نمود. در سال ۱۳۷۸ به عنوان برنامه ساز در شبکه چهار سیما به اتفاق برادر دوقلوی خود یعنی سیاوش صفاریان پور برنامه سازی تلوزیونی را آغاز کرد. آسمان شب عنوان یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های تلویزیون در حوزه‌ی نجوم است که فؤاد صفاریان‌پور کارگردانی آن را برعهده داشته است. تا امروز در کارنامه‌ی فعالیت‌های او برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطبی همچون خندوانه، تیک‌تاک، کندو، مدار بسته، تصویر زندگی، مردم ایران سلام، صبح بخیر ایران و … به چشم می‌خورد که او به عنوان تهیه‌کننده یا کارگردان در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

– در حال حاضر چند قسمت از شکرستان ظبط شده است؟

۴۵ قسمت از کار ظبط شده و در حال ظبط قسمت‌های بعدی هستیم.

– برنامه ویژه‌ای برای عید دارید؟

هنوز برنامه ریزی‌ای در این زمینه صورت نگرفته اما گروه شکرستان این آمادگی را دارد که در صورت نیاز ویژه برنامه‌ای را برای عید نوروز آماده کند.

– در قسمت‌های آینده شخصیت‌های جدیدی به شکرستان اضافه خواهد شد؟

بله اولین شخصیت کبوتر بود که شب یلدا به جمع شکرستانی‌ها اضافه شد اما بازهم شخصیت‌های جدیدی در طول برنامه به مرور اضافه خواهند شد که اجازه دهید توضیحی درباره آنها ندهم تا برای بینندگان سوپرایز باشد.

– این روزها به خصوص پس از ماجراهای جناب خان و خندوانه صحبت‌های زیادی در رابطه با حق مالکیت عروسک‌ها مطرح شد، نظر شما درباره حق مالکیت عروسک‌ها چیست؟

در خارج از ایران بحث قانون حق مالکیت بسیار شفاف و واضح است و به همین دلیل هم خیلی به ندرت مشکلی در این زمینه پیش می‌آید اما در ایران معمولاً مالکیت از آن کسی است که سرمایه گذاری را انجام داده است، در ایران به این دلیل که سرمایه گذار تقریباً با هزینه کردن خود دست به قمار می زند و در صورت شکست تمام عواقب شکست به او بر خواهد گشت پس هنگام موفقیت هم تمام این موفقیت متعلق به سرمایه گذار است. اما در مورد جناب خان شرایط کمی پیچیده است زیرا نمی‌توان نقش خندوانه، محمد بحرانی و شبکه نسیم را در موفقیت او نادیده گرفت زیرا درست است که جناب خان متعلق به کوچه مروارید است اما موفقیتش را در خندوانه و شبکه نسیم به دست آورد و همین موضوع هم چالش مهم این شخصیت محبوب است.

در مورد مورد شکرستان اوضاع چگونه است؟

در شکرستان تمام حقوق مادی و معنوی عروسک‌ها متعلق به مرکز صبا است.

به عقیده شما شرایط فعلی رعایت حقوق معنوی آثار مناسب است؟

متاسفانه در تلویزیون حقوق معنوی هنرمندان رعایت نمی‌شود و تلویزیون مالکیت تمام حقوق مادی و معنوی برنامه‌ها در اختیار دارد. به عقیده من ما کم کم باید به سمت رعایت حقوق معنوی هنرمندان حرکت کنیم تا یک بازی برد-برد برای هر دو طرف شکل بگیرد.

آیا از کار کردن با مرکز صبا و شبکه نسیم راضی هستید؟

باید بگویم بسیار راضی هستم در مرکز صبا آقای مرتضی شمسی از مدیران باسابقه و کاربلد سیما هستند که شاید اوایل سخت به ما اعتماد کردند اما حالا با اعتماد کامل ایشان کارها با روند بسیار مناسبی در حال ادامه است. در مورد شبکه نسیم و مدیریت دکتر کرمی هم باید بگویم آشنایی من با ایشان به دوران شبکه چهار بر می‌گردد. دکتر کرمی یکی از مدیران لایق و شجاع رسانه ملی است که بدون شک موفقیت‌های این شبکه بدون تلاش و جسارت ایشان به هیچ وجه محقق نمی‌شد.

آیا این رضایت از تیم شکرستان هم وجود دارد؟

بله قطعاً، شکرستان یک محصول فردی نیست و حاصل یک کار گروهی است. تهیه کننده شکرستان آقای فراحانی یکی از کاربلد ترین تهیه کنندگان سیماست. من اهل تعریف و تمجید از افراد نیستم اما سابقه فرحانی و موفقیت‌هایش در برنامه‌های مختلف خود گویای این مطلب است، از سوی دیگر جمع کردن یک گروه حرفه‌ای با تمام احوالات خاص حرفه‌ای‌ها کار سختی است که تا به حال در شکرستان به بهترین نحو صورت گرفته است. شکرستان محصول تفکر و تلاش عده‌ای از بهترین افراد در این حوزه است که امیدوارم مردم از آن رضایت داشته باشند و از دیدنش لذت ببرند.

رضایت مردم؟

شاید در نگاه اول برنامه‌های تلویزیون ما رایگان باشد اما این برنامه‌ها با پول مردم و از جیب مردم ساخته می‌شود بنابراین حق مردم است که خوراک خوب دریافت کنند. تمام برنامه سازان باید این موضوع را مد نظر خود قرار دهند. امیدوارم روزی مردم تصمیم گیرنده برنامه‌های تولیدی باشند و بابت پرداخت هزینه بهترین برنامه‌ها را دریافت کنند. تلاش ما در شکرستان این است که بهترین برنامه را با بهترین کیفیت به مردم ارائه کنیم که امیدوارم توانسته باشیم رضایت مردم را جلب کنیم.

* تشکر ویژه از احسان بشارت برنامه ریز مجموعه شکرستان که این گزارش بدون همکاری و تلاش او به ثمر نمی‌رسید.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *