ضرورت بازسازی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

محبوبه یقینی

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور گفت: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با اعتباری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان باید بازسازی و نوسازی شود که امیدواریم این برنامه با بازآفرینی شهرها هم‌راستا شود؛ در حال حاضر شهرداری‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردند که باید هم‌افزایی صورت گیرد.
به گزارش کیمیای وطن، عباس آخوندی پنجشنبه گذشته در هفتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد بنیادین در نگاه به شهرهای ایران اظهار کرد: تمدن ایران، تحول بزرگ و ورود اسلام را تجربه و با حفظ هویت خود از ورود اسلام استقبال کرده است.
وی افزود: پیوستگی تمدنی در کشور ایران به خوبی حفظ شده؛ ولی چالش ما در رویارویی با دنیای مدرن است؛ تاب مقاومت چندانی در این رویارویی نداشته و نتوانسته‌ایم یک ایران مدرن ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییرات شهری در خیابان چهارباغ بالا، بنیان شهری اصفهان را زیر و رو کرد و کارخانه ریسباف تنها اثر بازمانده از اصفهان قدیم در خیابان چهارباغ بالاست.
وی با اشاره به پدیده بی‌توجهی به اقلیم بیان داشت: طی سال‌های گذشته، بارگذاری صنعتی چندین برابر ظرفیت اقلیم شهر اصفهان به این شهر تحمیل شد و این امر، اغواگری دنیای مدرن بود؛ زیرا برای دنیای مدرن اقلیم اهمیتی نداشته است.
آخوندی تأکید کرد: دریاچه‌ها و رودهای ایران، یکی پس از دیگری در حال خشک‌شدن است؛ شرق اصفهان که نقش بسیار بزرگی در فرهنگ و اندیشه ایران دارد و علمای بزرگی در این منطقه رشد یافته‌اند، در حال حاضر مرگ تمدن را تجربه می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدوارم گامی که برای کارخانه ریسباف برداشته شده، فقط به مفهوم یک پروژه نباشد؛ بلکه اصفهان‌بودگی و ایران‌بودگی همه ما را یادآور شود.آخوندی تأکید کرد: ۱۹ میلیون بدمسکن و ۱۴۰ هزار هکتار مساحت شهری زیست‌ناپذیر در کشور داریم؛ همچنین ۹ میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند. راهکار آن، پاک‌کردن صورت مسئله نیست و رفتن به بیرون شهر و اجرای پروژه‌های بزرگ فرار از واقعیت است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری ایران توسط وزارت راه و شهرسازی با کمک شهرداری‌های شهرهای دارای بافت فرسوده شناسایی و تبدیل به پروژه‌های عملیاتی شده است.
وی اذعان داشت: در این بافت‌های فرسوده، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با اعتباری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان باید بازسازی و نوسازی شود که امیدواریم این برنامه با بازآفرینی شهرها هم‌راستا شود؛ در حال حاضر شهرداری‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردند که باید هم‌افزایی صورت گیرد.
طراحی شهرها باید در قالب برنامه‌های درازمدت صورت گیرد
استاندار اصفهان نیز که یکی از سخنرانان کنفرانس بود، با بیان اینکه رشد نامتوازن شهری می‌تواند مشکلات زندگی شهری را افزون‌تر کند، گفت: تنها راه برون‌رفت از این مشکلات طراحی شهرها و عمران شهری در قالب برنامه‌های درازمدت و توسعه پایدار است.
وی افزود: امروزه در شهرهای ما زندگی روزمره به گونه‌ای شده که از آثار بزرگی‌ای که برای شهر و شهروندی در تاریخ دیده و شنیده‌ایم یا کم شده یا به دست خود ما به فراموشی سپرده شده است.
استاندار با بیان اینکه رشد نامتوازن شهری و نپرداختنن به این مسائل به تدریج می‌تواند مشکلات زندگی شهری را افزون‌تر کند، بیان کرد: تنها راه برون‌رفت از این مشکل، طراحی شهرها و عمران شهری در قالب برنامه‌های درازمدت و راهبردی و توسعه پایدار است.
مهرعلیزاده تصریح کرد: کارخانه‌هایی همچون ریسباف در مجاورت این استان بوده که در راستای مسیر ساخت‌وساز شهری از بین رفته است. ویژگی‌های مجموعه ریسباف بسیار زیاد است که از جمله آن‌ها اهداف بلندمدت و مشارکت مردمی است.
وی خاطرنشان کرد: قطعا کارخانه ریسباف در آینده‌ای نه‌چندان دور به مکانی مناسب برای جذب گرشگران خارجی با نشان‌دادن فعالیت‌های صنعتی خود و نیز نمایشگاه‌های دائمی تبدیل خواهد شد.
بهره‌مندی از حقوق شهروندی بستر توسعه پایدار
شهردار اصفهان در کنفرانس توسعه شهری اظهار داشت: اگر به تشخیص وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل راه و شهرسازی استان کارخانه ریسباف به مدیریت شهری سپرده شود، شهرداری می‌تواند براساس طرحی مناسب، متناسب با نوع ساخت کارخانه، این مکان را به مرکز خدمت‌رسانی به شهروندان تبدیل کند.
شهردار اصفهان ادامه داد: اگر این تصمیم اتخاذ شود، می‌توانیم شاهد خدمت‌رسانی به عموم شهروندان به‌ویژه دانشجویان هنر و معماری و دوستداران موزه باشیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توسعه پایدار شهری، حقوق شهروندی و آموزش گفت: در دنیای مدرن رشد سریع و بی‌رویه شهرها پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی دارد؛ به همین دلیل شهرها به عامل اصلی ناپایداری‌ها تبدیل شده‌اند؛ بنابراین همه صاحب‌نظران تلاش می‌کنند شهرها به پایداری برسند؛ اگر این‌چنین نشود آینده پرخطر و ناامن بشر را تهدید می‌کند.
نوروزی با تأکید بر اینکه توسعه پایدار می‌خواهد این نابسامانی را رونق ببخشد، گفت: برخی توسعه پایدار را تأمین نیازهای نسل فعلی و نسل آینده تعریف کرده‌اند؛ درواقع توسعه پایدار نباید مانع تأمین نیازهای آیندگان شود.
وی تأکید کرد: توسعه پایدار باید باعث ارتقای زندگی شهروندان شود. این توسعه باید ضمن حفظ حقوق شهروندان در همه زمینه‌ها از جمله محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی تحقق پیدا کند.
نوروزی با تأکید بر اینکه داشتن جامعه آرام، ایمن و سالم به همراه تأمین آسایش و امنیت بدون توسعه اجتماعی ممکن نیست، تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید با توجه به توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی، ایجاد تعامل بین همه دستگاه‌های مربوطه را مدنظر قرار داد و با رعایت سود همه‌جانبه افراد و جامعه و با تأکید بر توسعه پایداری که موضوعات فرهنگی را هدف و انسان را کانون توجه قرار دهد، در این راستا گام برداشت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *