ضعف مهارت های ارتباطی، مهمترین مشکل خانواده ها است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با کیمیای وطن:

فرزانه افسرطه

گسترده تر شدن دایره ارتباطات اجتماعی، پیچیده تر شدن زندگی و افزایش سطح جابجایی انسان ها به شکل مهاجرت، به بروز پدیده هایی در تعاملات انسانی منجر می شود که پیامد آن همیشه مثبت نیست. مشکلات اقتصادی و اجتماعی عدیده ای که در جهان امروز، گریبانگیر جامعه بشری شده است غالبا ناشی پایین بودن سطح مهارت و آمادگی افراد در برخورد با قضایا و ناتوانانی های مربوط به حل مسئله است که مستلزم مداخلات کارشناسی در ابعاد مختلف است. نکته مهم، استفاده از ظرفیت کارشناسان و مددکارانی است که در این راستا با برنامه ریزی های سازمانی و جامع فعالیت می کنند. اورژانس اچتماعی از جمله نهادهایی است که با هدف ارائه مداخلات بهنگام برای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی مثل کودکان، زنان و افراد در معرض آسیب تلاش می کند.

۲۲۷ مورد کودک آزاری در اصفهان

مجتبی ناجی، کارشناس ارشد روان شناسی و معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به سابقه ۲۰ سال فعالیت اورژانس اجتماعی در سازمان بهزیستی کشور که از طریق مراکز تعریف شده ای، خدمات مورد نیاز را ارائه می دهد، بیان داشت: خط ۱۲۳ در تمام شبانه روز آماده پاسخگویی به موارد مربوطه است و مردم می توانند موارد همسر آزاری، کودک آزاری و دیگر آسیب هایی که از این طریق بتوان پیشگیری، پیگیری و کنترل کرد را اطلاع دهند. وی در تعریف کودک آزاری مطابق با سازمان بهداشت جهانی، بیان داشت: حتی غفلت از نیازهای فرزند و رفتار بد با کودک از سوی کسانی که قرار است حامی اش باشند، کودک آزاری محسوب می شوتد که در هنگام مواجهه با این مورد، با مداخلات قضایی و نیروی انتظامی، کودک از خانواده جدا می شود و پس از آنکه تحت درمان و مداخلات لازم قرار گرفت در صورت صلاحدید و با پیگیری های مورد نیاز به کانون خانواده باز می گردد. معاون اجتماعی بهزیستی گفت: ۲۲۷ مورد کودک آزاری به ما گزارش شده که پیگیر آنها هستیم. همچنین، ۲۱۵ کودک خیابانی زیر ۱۲ سال را ساماندهی کرده ایم. ضمن آنکه علاوه بر بهزیستی، مراکز مردم نهاد دیگری مثل خیریه ها در این زمینه فعالیت هایی را می کنند و کودکان یا افراد آسیب دیده ای را تحت پوشش دارند.

انصراف ۱۰۰۰ زوج از طلاق با مداخلات روان شناختی

وی از تاسیس مراکز مداخله در بحران برای کاهش آسیب های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد و موارد دیگر برای ساماندهی افراد در معرض خطر و آسیب دیده خبر داد و مطرح کرد: مراکز خانه سلامت ویژه بانوان آسیب دیده است که ۶۲ نفر از زنان و دختران در معرض آسیب که جایی نداشتند را پناه داده، علاوه بر این، ۲۷ نفر آسیب دیده بودند که از خدمات مداوا، توانمند سازی، مهارت آموزی و ایجاد اشتغال بهره مند شدند و مواردی نیز ازدواج کردند.ناجی، عمده ترین مراجعه کنندگان به مراکز مداخله در خانواده را زوج های متقاضی طلاق اعلام نمود و افزود: تاکنون حدود ۵۰۰۰ زوج در کل استان به مراکز ما مراجعه کرده اند که با انجام مداخلات روان شناسی و مددکاری، ۱۰۰۰ زوج از اذامه دادخواست طلاق منصرف شدند و به زندگی خود بازگشتند. وی در مورد چگونگی پیگیری مداخلات بعد از آشتی زوج، از مدیریت مورد سخن راند و افزود: تعیین فرآیند مددکاری تا ۲ سال استمرار می یابد و فردی که متقاضی طلاق شده، نتیجه هر چه باشد (آشتی یا جدایی)، پیگیری ادامه می یابد. زیرا سازگاری با وضعیت جدید و احیانا اداره کردن فرزندان، مستلزم توانمندی و مهارت های دیگری است.

مهارت های ارتباطی همسران باید تقویت شود

وی در تشریح اولویت بندی برای مداخلات مورد نیاز بیان داشت: اولین و مهمترین چالش، مشکل مهارت های مربوط به برقراری ارتباط با همسر، مخصوصا ارتباط عاطفی است و عمده مشکلات، از ضعف یا فقر مهارت های ارتباطی با همسر ناشی می شود. رتبه دوم مشکلات را می توان به همسرآزاری نه به معنای ضرب و شتم فیزیکی، بلکه برخورد اهانت آمیز و و پرخاشگری های کلامی به همسر اختصاص داد و مورد سوم، اعتیاد است. معاون امور اجتماعی بهزیستی با تاکید بر نقش مهارت های ارتباطی، مهمترین مداخله را آموزش مهارت و توانمندی های برقراری ارتباط با همسر دانست و خاطرنشان کرد: صرفا افزایش دانش یا سطح سواد کافی نیست بلکه افراد باید تمرین برای انجام رفتار را بیمئزند و انجام دهند و به آنچه می دانند، عمل کنند. ناجی از مراکز اورژانس اجتماعی نام برد که بصورت روزانه به افراد کمک میکنند. ازجمله، مرکز نگهداری دختران بالای ۶ سال که خدمات آموزشی مختلف مثل مهارت های شغلی دریافت می کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *