طلب ۲۰ ساله تامین اجتماعی اصفهان از یک کارگاه تولیدی ۱۵۰میلیارد تومان است

زهرا نصیری

  محمد گورابی ،که بعد از ۶ ماه ریاست خود در تامین اجتماعی اصفهان به مناسبت دهه فجر به جمع خبرنگاران آمده بود، علیرغم مدیران قبلی این سازمان از ارائه نام بدهکاران بزرگ به این اداره کل خودداری کرد و گفت: با بسیاری ازسازمان ها در حال تهاترهستیم و دیگر نامی ازاتوبوس رانی اصفهان به عنوان بدهکار بزرگ در این سازمان مطرح نیست.زیرا با همکاری شهرداری   حل این موضوع در دستورکار قرار گرفته است.

 مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان صحبت های خود را این گونه تکمیل کرد که در استان اصفهان بدهکاران بزرگی به تامین اجتماعی هستند که تاکنون نامی از ان ها برده نشده است و این در حالی است که بدهی میلیاردی به تامین اجتماعی دارند .

وی افزود: یک کارگاه در یکی از شهرستان های اصفهان در طول ۲۰ سال نزدیک به ۱۵۰میلیارد تومان به ما بدهی  داشته  و حق بیمه پرداخت نکرده است ، این مسئله در طی سال های گذشته به دلیل لابی و فشار مقامات محلی مورد پیگیری جدی قرار نگرفته بود و کارفرما نیز از پرداخت دیون خودداری می کرد.ولی امسال این موضوع در دستور کار اداره تامین اجتماعی قرار گرفت و با رایزنی هایی که با فرمانداراین شهرستان و همچنین استانداراصفهان صورت گرفت مقرر گردید که این بدهی ها پرداخت شود و البته مسئولان این کارگاه در حال پیگیری برای پرداخت معوقات  به صورت تهاترهستند .

۱۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات تامین اجتماعی ازدستگاهها

وی با تاکید به اینکه نامین اجتماعی با جدیت نسبت به دریافت مطالبات اقدام می کند ، زیرا هر بازنشسته در روز مقرر منتظر دریافت حقوق از تامین اجتماعی است و ما تنها به دریافت حق بیمه می توانیم به این مطالبات پاسخ دهیم افزود:میزان مطالبات اداره تامین اجتماعی از دستگاههای مختلف ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که بخش هایی ازان در قالب تهاتر در حال حل و فصل شدن است .

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه خدمات صورت گرفته در حوزه توسعه فضا و تجهیزات درمانی تامین اجتماعی استان اصفهان به اندازه خدمات ۴۰ سال گذشته بوده است، گفت:  بیش از ۵۰ هزار و ۵۰۰ متر نوسازی و بهسازی و افزایش فضای فیزیکی در این مراکز طی چهار سال اخیر انجام شده است.

گورابی، با اشاره به اینکه با احتساب منابع درمانی استان اصفهان در حوزه تامین اجتماعی با کاهش ۵۰ درصدی منابع روبه رو هستیم افزود: در سال ۹۵  میزان منابع استان اصفهان سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است،  و در سال جاری در این زمینه  ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش منابع داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین منابع سازمان تامین اجتماعی حق بیمه ۲۰ درصد کارمزد و سه درصد بیمه بیکاری است که توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود، افزود: در واقع بیش از ۹۰ درصد منابع سازمان تامین اجتماعی از طریق کارفرمایان و بیمه‌شدگان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی به شش نفر رسیده است، افزود: به ازای هر شش نفر بیمه پرداز، یک نفر مقرری بگیر وجود دارد.

وضعیت مالی سازمان تأمین اجتماعی بحرانی است

 گورابی در ادامه بیان کرد: نهادینه شدن این نوع تفکر در میان عامه جامعه که سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان خوب در مباحث مالی و نقدینگی است، بسیار خطرناک بوده چراکه نتایج مالی برخلاف این تفکر است و متأسفانه باید اعلام کرد این نوع تفکر در میان برخی از مسئولان کشور هم وجود دارد که باعث اضافه شدن بارهای اضافی مالی بر دوش سازمان تأمین اجتماعی شده است.

وی اضافه کرد: ۱۸ صندوق بازنشستگی از ۱۹ صندوق موجود در کشور وابسته به بودجه دولت شده‌اند و تنها صندوق تأمین اجتماعی است که توانسته است روی پای خود بایستد، ولی باید بدانیم که سازمان تأمین اجتماعی از برخی موارد تحمیلی به خود رنج می‌برد که عمدتاً بارهای مالی است که اجبار بر دوش سازمان گذاشته می‌شود و این امر باعث کُند شدن حرکت سازمان می‌شود.

کاهش درآمد بیمه کارگران ساختمانی در حال بررسی است

وی  در خصوص برخی از قانون‌گریزی‌ها در بیمه کارگران ساختمانی عنوان کرد: تاکنون سه قانون در مورد بیمه کارگران ساختمانی داشته‌ایم و در آخرین قانون مقرر شد که هفت درصد حق بیمه را خود کارگرانی که دارای کارت مهارت هستند،  پرداخت کنند و مابقی از محل ۱۵ درصد مجموع عوارض تامین شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه با اجرای قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی در استان با کاهش ۷۷ میلیارد تومانی منابع تامین اجتماعی رو به رو بوده‌ایم، افزود: استان اصفهان دارای ۵۰ هزار بیمه شده کارگر ساختمانی است و از این رو اجرای قانون جدید بر درآمد بیمه تاثیر زیادی داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چرایی کاهش درآمد از محل بیمه کارگران ساختمانی در حال بررسی است، افزود: اختلاف نظر در خصوص اعلام واقعی و یا غیر واقعی عدد اعلام شده از محل بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد که در دست بررسی است.

وی در ادامه گریزی به بخش درمان زد و تصریح کرد:کار در حوزه درمان بسیار گسترده و کار نکرده نیز بسیار است، باید توجه داشت که مخاطبان سازمان تامین اجتماعی بخش اعظمی از افراد جامعه هستند، وصول منابع، ارائه تعهدات، تولید و خرید درمان، سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش نقدینگی جزو وظایف سازمان تامین اجتماعی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *