عاشقانه ایرانی با داستان ایتالیایی

دامون رشیدزاده

«ایتالیا ایتالیا» اولین ساخته کاوه صباغ زاده این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است. «ایتالیا ایتالیا» در ژانر کمدی، موزیکال، فانتزی ساخته شده و از این بابت فیلمی متفاوت در سینمای ایران است. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، همایون ارشادی، رضا سخایی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی، فائزه علوی، آنا مهر اخلاقی، علی ملاقلی پور، حسن زاهدی، علی جناب، درنا مدنی، پریناز کنگاوری، آیدا اورنگ، مهدی فهیمی، سپیده راستی فر و رضا کوهستانی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

داستان

«ایتالیا ایتالیا» داستان جوانی است که سودای رفتن به ایتالیا را در سر دارد. داستان فیلم بی شباهت به آثار مشابهی هم در سینمای قبل از انقلاب ایران و هم آثار خارجی نیست اما کارگردان سعی کرده تا جای ممکن اثرش مشابه فیلم‌های دیگر نباشد اما با این حال صباغ زاده به عنوان نویسنده نمی‌تواند منکر الهام گرفتن از آثار دیگر باشد.

کارگردانی

 فیلم شروع خوبی دارد و تا نیمه راه از ضرباهنگ مناسبی هم برخوردار است اما پس از طی تقریباً نیمی از فیلم داستان کم کم جذابیت‌های خود را از دست می‌دهد و با پایانی تقریباً مبهم به انتها می‌رسد. کارگردان عامدانه در جاهای مختلف فیلم به داریوش مهرجویی و به خصوص فیلم هامون ادای دین می‌کند که البته این ادای دین‌ها هر چند در برخی مواقع گل درشت هستند اما برای بعضی از بینندگانی که فیلم هامون را ندیده بودند مبهم بود. این موضوع به خصوص در نسل جوانتر که اتفاقاً اکثریت صندلی سالن‌ها را به خود اختصاص می‌دهند بیشتر به چشم می‌آمد.

بازیگران

بازی‌های فیلم به خصوص سارا بهرامی و حامد کمیلی دلپذیر بود. حامد کمیلی که مدتی است راه خودش را از فیلم‌های بفروش و تله فیلم‌های تلویزیونی جدا کرده است در این فیلم بازی استاندارد و قابل قبولی ارائه داده که نشان دهنده این موضوع است که هدایت کارگردان تا چه اندازه در بروز استعدادهای بازیگران تاثیرگذار است.

دنیای متفاوتی که کاوه صباغ زاده در اولین اثر خودش ترسیم کرده پر از بوی تازگی، عشق به سینما، خوش سلیقگی و احترام به تماشاگر است. اولین اثر کاوه صباغ زاده درکنار تمام مزیت‌های بی شماری که دارد به علت نداشتن انسجام لازم نمی‌تواند خود را به عنوان یک اثر کامل وماندگار تثبیت کند عدم انسجامی که دلایل متفاوتی دارد از قبیل ارجاعات فرا متنی بیش از حد به ویژه در نیمه پایانی که مخاطب ناآشنا با این نوع ارجاعات را سردرگم می‌کند، بیان مشکلات عدیده صنفی در سینما موضوعی نیست که بینندگان عموماً ناآشنا با سینما از آن لذت ببرند و این دست موضوعات بیشتر به نظر می‌رسد که برای جلب حمایت دیگر سینماگران در فیلم گنجانده شده است. با این حال کاوه صباغ زاده داستان تکراری نیمه پایانی را به سبک و سیاق خودش روایت می‌کند و راهش را تا حدودی از باقی آثار جدا می‌کند. ایتالیا ایتالیا با همه مزایا ومعایبش معرف یک فیلمساز با استعداد و با ذوق به سینمای ایران است فیلمسازی که در کنار ارادتی که به بزرگان سینما مثل داریوش مهرجویی دارد راه خودش را می‌رود و قرار نیست فیلمی بسازد که شبیه آثار این بزرگان باشد. عاشقانه تلخ وشیرین برفا و نادر به خاطر سکانس‌های فوق العاده و نایاب از قبیل آشنایی دلنشین نادر و برفا که می‌تواند جزو بهترین سکانس‌های عاشقانه سینمای ایران قرار بگیره یا سکانس حضور گرم و تأثیر گذار فرید سجادی حسینی در خانه زوج جوان، به خاطر احساس صادقانه ودلنشینی که در سرتاسر فیلم وجود داره و به خاطر دیگر ویژگی‌های مثبتش که آن را نسبت به بسیاری از آثار سالیان اخیر سینمای ایران متمایز می‌کند ارزش بیش از یک بار دیدن آن هم بر روی پرده بزرگ سینما را دارد و بدون شک کسانی که برای دیدن این فیلم راهی سینما می‌شوند ناراضی از سالن سینما خارج نخواهند شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *