عبور از بحران کم آبی تنها با همراهی مردم امکان پذیر است

زهرا نصیری

امارها حاکی از آن است که ازجمعیت حدود ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار نفری در استان اصفهان حدود ۶۱۳ هزار نفران در ۱۲۹۱ روستا سکونت دارند. به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استات اصفهان حدود ۳ درصد جمعیت روستایی کشور در استان اصفهان زندگی می‌کنند. همچنین تعداد ۹۵۴ روستا تحت پوشش خدمات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند که حدود ۸۱ درصد کل جمعیت روستایی استان اصفهان را در بر می‌گیرد. حایزاهمیت است ۳ درصد جمعیت روستایی هم تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب قرار دارند.

محمدحسین قرائتی در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۷ که در ابتدا با بازید از تاسیسات پروژه تصفیه خانه شهرستان لنجان همراه بود به این مسله اشاره داشت که ۲۴۳ هزار مشترک آب روستایی در ۲۲ شهرستان از آب شرب سالم و پایدار استفاده می‌کنند و حدود ۱۷۴ هزار مشترک دائم بوده و برای تأمین آب شرب آنها از ۵۲۳ حلقه چاه، ۷۲ چشمه و ۳۲ رشته قنات استفاده می‌شود.

علاوه بر اینها، تعداد ۳۱۷ روستا در ۹ شهرستان از آب رودخانه زاینده رود استفاده می‌کنند که از آب منطقه‌ای و یا خط لوله انتقال، آب اصفهان دریافت می‌شود.

@@درسال ۹۷ منابع تأمین آب در استان اصفهان به دلیل خشکسالی کاهش پیدا کرده است

وی که در صحبت‌های خود مکرراً از رسانه‌ها می‌خواست مردم را به صرفه جویی در زمینه مصرف آب تشویق کنند به این نکته اشاره داشت: در سال ۱۳۹۶ کل تولید منابع ابی معادل ۵٫۵۷ میلیون متر مکعب بوده است و پیش بینی می‌شود در سال ۹۷ منابع تأمین آب به دلیل خشکسالی کاهش پیدا کرده و به ۵٫۵۲ میلیون مترمکعب برسد. یعنی میزان رشد منابع آبی ۹- درصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به کاهش ۵ میلیون متر مکعبی منابع آبی و همچنین افزایش حدود ۶۰۰۰ مشترک در سال ۹۷، ۵٫۶ میلیون مترمکعب کمبود آب خواهیم داشت تصریح کرد: برای تأمین این میزان کمبود آب، برنامه ریزی شده است که از طریق افزایش تولید، مدیریت تقاضا و فرهنگسازی مصرف بهینه محقق شود.

@@@۱۱۰ حلقه چاه در استان اصفهان خشک شده است

قرائتی سپس به وضعیت تأمین منابع ابی پرداخت و گفت: تعداد چاهها از ابتدای ورود به مدار بهره برداری ۸۲۰ حلقه بوده که در سال ۹۶ این تعداد به ۶۶۱ حلقه کاهش پیدا کرده است، تعداد ۱۱۰ حلقه چاه خشک شده و آب ۴۹ حلقه چاه نیز شور شده است.

مدیر عامل شرکت ابفار روستایی استان اصفهان با اشاره به اینکه تقریباً تمامی شهرستانهای استان در معرض تنش آبی قرار دارند تاکید کرد: شهرستان‌های اصفهان، نائین، سمیرم، بویین میاندشت و فریدونشهر بیش‌ترین درصد کمبود آب را دارند.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۱۶۹۱۰ نفر به جمعیت تحت پوشش آبرسانی سیار اضافه شده است بیان داشت: این افزایش جمعیت در حالی است که در سال ۹۶، ۴۲ پروژه آبرسانی به ۵۳ هزار نفر از روستائیان استان افتتاح و بهره برداری از آنها آغاز شد.

قرائتی ادامه داد: نکته قابل توجه در آبرسانی سیار این است که به روستاهایی که تحت پوشش این شرکت قرار ندارند نیز خدمت رسانی می‌شود. آبرسانی سیار در روستاهای تحت پوشش، به دلیل قطعی آب، افت فشار ناشی از افزایش مصرف، خشک شدن یا کاهش آبدهی منبع تأمین آب و یا کاهش کیفیت آب انجام می‌شود.

این مقام مسول گفت: تعداد ۱۰۰ تانکر فلزی ثابت ۳ و ۶ هزار لیتری خریداری شده که ۶۰ عدد از آنها در روستاها نصب شده است.

@@اقدامات ترویجی و فرهنگی ابفار روستایی اصفهان برای کاهش مصرف آب

وی در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات انجام شده در خصوص فرهنگسازی صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد و افزود: در این شرکت فرهنگسازی صرفه جویی در مصرف آب شرب، به دو دسته کلی تقسیم شده است که شامل اطلاع رسانی شرایط بحرانی پیش رو است وشامل اقداماتی چون (ارسال پیامک هشدار به مشترکین پرمصرف، ارسال پیامک صرفه جویی به کلیه مشترکین، تبلیغات با استفاده از شبکه‌های پیام رسان در فضای مجازی، نصب بنرهای آموزشی و هشداردهنده، اطلاع رسانی از طریق برنامه‌های صدا و سیما، درج پیام در قبوض آب بها، استفاده از ظرفیت رسانه‌های مکتوب برای اطلاع رسانی و آموزش، هماهنگی با ائمه جماعات و روحانیون روستاها برای اطلاع رسانی به مردم، توزیع بروشور، پمفلت، پوستر) است.

وی تصریح کرد: دسته دوم اقدامات شامل : (آموزش همگانی مدیریت مصرف؛ آموزش ضمن خدمت آموزگاران دوره ابتدایی و راهنمایی، آموزش بانوان اولیای دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی آموزش مربیان مهدکودک‌ها، آموزش دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب “جشنواره نخستین واژه”، آموزش دانش آموزان دوره راهنمایی در قالب برنامه “زنگ آب”، برگزاری مسابقات فرهنگی برای دانش آموزان، آموزش نمازگزاران در مساجد با نگاه ویژه به بانوان، تولید و پخش محتوای آموزشی (مستند، زیرنویس، مصاحبه با مدیران) در صدا و سیما است. که با همکاری سازمان آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، سازمان تبلیغات و شرکت آب و فاضلاب شهری استان اصفهان انجام خواهد شد.

وی درادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اینکه همراهی مردم در سال گذشته برای صرفه جویی درمصرف آب گفت: مردم سال قبل همکاری خوبی با ما داشتند و ما توانستیم از بحران عبور کنیم. امیدواریم امسال نیز با همراهیرمردم از این شرایط عبور کنیم.

وی با اشاره به ۴۵ درصد مشترکین مصرف ۳۰ متر مکعبی آب دارند افزود: از این تعداد ۱۷ درصد بالای ۳۵ درصد آب مصرف می‌کنند، این در حالی است که الگوی مصرف آب ۲۰ متر مکعب است و این افراد مشترکین پرمصرف محسوب می‌شوند.

@@۳۰ روستا مجهز به دستگاه حذف نیترات

قرائتی با اشاره به اینکه ۸۷ حلقه چاه جدید در دست اقدام و اجراست ادامه داد: هم اکنون هزینه ابرسانی سیار به روستاها ۴ میلیارد تومان است که این هزینه در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار کیمیای وطن مبنی براقداماتی که برای حذف نیترات از چاه‌های غرب استان صورت گرفته است گفت: سال گدشته ۳۰ دستگاه حذف نیترات در ۳۰ روستا استقرار یافت این در حالی است که ۶۵ روستا در سال ۹۵ و ۹۶ نیاز به دستگاه حذف نیترات داشت.

این مقام مسول در رابطه به مجتماع های ابرسانی به کیمیای وطن پاسخ داد: در حال حاضر ۱۵۵ مجتمع ابرسانی در مدار بهره برداری قرار دارد که از این تعداد ۱۹ مجتمع ابرسانی مشغول به فعالیت است.

وی تاکید کرد: در سال ۹۶ عملیات اجرایی ۳۱۵ پروژه تأمین آب اشامیدنی، اصلاح و توسعه شبکه‌ها، با اعتباری بالغ بر ۱۰۴ میلیارد تومان از اعتبارات منابع ملی، تملک و دارایی و صتدوق توسعه ملی انجام شد.

@@@۳۶ میلیارد تومان بودجه برای تمکیل مجتمع‌های ابرسانی روستایی

وی با اشاره به اینکه بودجه مصوب این شرکت درسال ۹۶ رقمی معادل ۶۳ میلیارد تومان بود که تنها ۵۹ درصدان محقق شد بیان داشت: در سال جاری برای کل پروژه‌های استان بالغ بر ۵۳۰ میلیارد تومان پروژه تعریف کرده‌ایم که ۲۰ میلیارد تومان نقدی و ۱۶ الی ۱۷ میایارد تومانان از اعتبارات اسناد خزانه است.

مدیر عامل ابفار روستایی استان اصفهان گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۷ کل پروژه‌های ابی روستایی را مدار قرار دهیم تا در طول سال در اختیار مردم قرار گیرد. البته به جهت اهمیت مجتمع‌های ابرسانی امسال ۳۶ میلیارد تومان پیش بینی هزینه برایرتکمیل این مجتمع‌ها شده است.

@@۴۱ روستا در لنجان آبرسانی می‌شود

گفتنی است در بازید از پروژه تصفیه خانه لنجان. مدیر ابفار این شهرستان نیز توضیخاتی از نحوه توزیع آب در این شهرستان داد و به این مسله اشاره داشت که برنج کاری در لنجان ۶۰ درصد کاهش یافته است اما متاسفانه بحران بی ابی برای روستاهای بعد از سد چم اسمان پابرجا بوده و این مسله می‌طلبد که مردم در زمینه مصرف آب باید همت جدی داشته باشند.

زمانی، بااشاره به اینکه شهرستان لنجان تنها شهر در استان اصفهان است که دارای تصفیه خانه است افزود: متاسفانه به علت پایین بودن دبی آب رودخانه، ورود مواد الاینده که وارد آب می‌شود بیشتر شده است افزود: شرکت ابفار تلاش کرده که آب با کیفیت در اختیار مصرف کنتدگان قرار دهد و هم اکنون به ۴۱ روستا درشهرستان لنجان ابرسانی انجام می‌شود.

@@@@سامانه ۱۵۲۳ در خدمت رفع مشکلات آبی روستاییان

سامانه تلفنی ارتباط مردمی ۱۵۲۳ در راستای ارتقاء ارائه خدمات و دسترسی ساده‌تر روستائیان محترم به خدمات آب و فاضلاب منطبق با اهداف وزارت نیرو در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان راه اندازی شده است.

علاوه بر آن، روستائیان استان اصفهان می‌توانند حوادث شبکه آبرسانی و جمع آوری فاضلاب (شکستگی خطوط لوله آبرسانی، نشت و هدررفت آب، خرابی تاسیسات، خرابی کنتور، آلودگی آب و..) را به این سامانه اطلاع دهند تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به رفع آنها اقدام شود.

همچنین این سامانه انتقادات و پیشنهادات، شکایات، گزارش موارد انشعاب غیرمجاز و مشترکین پرمصرف را دریافت نموده و پیگیری‌های لازم را در خصوص آنها با جدیت انجام می‌دهد.

روستائیان می‌توانند با استفاده از تلفن ثابت یا همراه، بدون پیش شماره صرفاً با گرفتن شماره چهار رقمی ۱۵۲۳ به صورت شبانه روزی با شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان تماس بگیرند.

گفتنی است طبق آمار سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ سامانه ارتباط مردمی ۱۵۲۳ بیش‌ترین فراوانی تماس بر حسب مربوط به اصفهان، فلاورجان و تیران و کرون است.

فعالیت سامانه ۱۵۲۳ باعث شده مشترکین از دورترین نقاط استان اصفهان با سامانه تماس گرفته و موارد و مشکلات مربوط به روستای مربوطه را عنوان کنند. این امر باعث شده در کمترین زمان ممکن اکیپ حوادث از مواردی که باعث هدر رفت آب می‌شود اطلاع پیدا کنندو در اسرع وقت شکستگی‌ها را رفع کرده و جلوی هدر رفت آب را بگیرند و تأثیر بسزایی در این مورد داشتنه اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *