عربستان، محزون و خطرناک

نفیسه الله دادی

قرن ۲۱ به لحاظ سیاسی، قرن عجیبی است؛ قرنی مملو از ارتباطات و در عین حال پر از خشونت. طالبان، القاعده، داعش و … از یک سو و سیاسیونی نظیر ترامپ، بن‌سلمان و … از سویی دیگر.
خطر قرن ۲۱ در منطقه خاورمیانه ملموس‌تر از سایر نقاط معنا دارد؛ ازجمله دولت‌های منشأ خطر در خاورمیانه، عربستان است. عربستان با توجه به ثروتی که دارد، سیاست‌های افراطی‌ای را در جهان رهبری می‌کند.
بن‌سلمان پس از تقویت پایگاه قدرت خود در داخل عربستان، امیدوار است بتواند طرح چشم‌انداز عربستان را در تغییر موازنه قوا در خاورمیانه اجرا کند.
مک رنان نوشت: ریاض و واشنگتن تحت مدیریت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در این تفکر اتفاق نظر دارند که باید با هم با ایران مقابله کنند.
وی نتیجه گرفت که سیاست خارجی بن‌سلمان تاکنون در محدوده سردرگمی تا فاجعه‌آمیز بودن در نوسان بوده است؛ زیرا بیشتر تلاش‌های بن‌سلمان برای تأثیرگذاری بر روند حوادث در لبنان و قطر، نتایج و واکنش معکوس به همراه داشته است. همچنین ورود عربستان به جنگ در یمن پیشرفتی نداشته است و در نقطه محدودی درجا می‌زند. حتی یمن امروز به منزله ویتنام دیگری برای عربستان توصیف می‌شود.
عربستان سیاست داخلی خود را بر مبنای اصلاحات گسترده قرار داده است. این اصلاحات موفق خواهد بود؟ به نظر می‌رسد این اصلاحات سبب توقعات فزاینده شود و کم‌کم شاهد کودتا و انقلاب از درون باشیم. برخی از صاحب‌نظران معتقدند در عربستان شاهد کودتا نخواهیم بود؛ زیرا ثروت عربستان فضا را مهیا خواهد کرد؛ اما به نظر نگارنده شاید در مقیاس داخلی بتوان با تسامح پذیرفت که کودتا رخ ندهد، اما مطمئنا شاهد درگیری‌ها و خشونت‌ها و نارضایتی‌هایی خواهد بود.
عربستان در سیاست خارجی خویش نیز مقابله با ایران را در صدر سیاست‌های خویش دارد. عربستان توان مقابله با ایران را ندارد و این تقابل فقط سبب مقایسه دو کشور و برجسته‌شدن توانایی‌های ایران خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *