عشق هرگز نمی‌میرد

هامون رشیدیان

فیلم «اسرافیل» دومین ساخته آیدا پناهنده همزمان با جشنواره فیلم فجر در اصفهان نیز اکران خواهد شد. پناهنده بعد از موفقیت جهانی فیلم ناهید امیدوار است بتواند در جشنواره امسال نظر مثبت تعداد بیشتری از داوران و منتقدان را جلب کند. پناهنده در دومین فیلم خود هم به دنبال دغدغه‌های اجتماعی رفته و فیلمش را در این ژانر ساخته است.

پس از ناهید

اولین فیلم آیدا پناهنده اگرچه در جشنواره فیلم فجر پارسال موفق نبود اما در جشنواره‌های بین المللی درخشید و حتی یکی از جوایز بخش «نوعی نگاه» جشنواره معتبر کن را از آن خود کرد. پناهنده بعد از این موفقیت البته کار سختی را در جشنواره امسال پیش رو دارد زیرا به عنوان یک فیلمساز بین المللی مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و طبعاً سطح توقع‌ها از او بسیار بالا خواهد بود.

تیم حرفه‌ای

آیدا پناهنده به دلایلی که عنوان شد در فیلم دومش سعی کرده جمعی از بهترین بازیگران را گرد خود جمع کند تا جایی برای هیچ ریسکی باقی نماند. هدیه تهرانی، پژمان بازغی، مریلا زارعی، هدی زین العابدین، سهیلا رضوی و علی عمرانی همگی بازیگران کارکشته‌ای هستند که در اسرافیل هنرنمایی می‌کنند.

خاطرات شمال

بخش زیادی از دومین فیلم پناهنده هم مانند فیلم اولش در شمال کشور فیلمبرداری شده البته با این تفاوت که اینبار به جای گیلان، مازندران لوکیشن اصلی فیلم اسرافیل است.

داستان

در خلاصه داستانی که از فیلم منتشر شده عنوان شده: «مردی که ماهی را دوست داشت، برگشته است. دختری که بهروز را دوست دارد بر می‌گردد… مردگان زنده می‌شوند». جمله آخر خلاصه‌ای از سازندگان «اسرافیل» از داستان فیلمشان منتشر کرده‌اند، گره از راز نام فیلم باز می‌کند، فرشته‌ای که در شیپورش می‌دمد تا مردگان از جای برخیزند. احتمالاً ماهی و بهروز، نقش‌های هدیه تهران و پژمان بازغی در فیلمی باشند که داستان زنده شدن عشقی از یادرفته را روایت می‌کند. البته از عکس‌های فیلم بر می‌آید که به جای دنیای رمانتیک، به دل فضایی تلخ و غم انگیز پرتاب خواهیم شد. پناهنده در «ناهید»، به خوبی توانسته بود به انزلی هویت ببخشد و از خانه قهرمانش، کاراکتر بسازد. قابل تصور است که این تجربه در «اسرافیل» هم تکرار شده باشد و دست کم به لحاظ بصری، با فیلمی تماشایی مواجه باشیم. قدرت پناهنده در شخصیت پردازی هم می‌تواند نقطه امیدی باشد تا شاید نزدیک به یک دهه بعداز «چهارشنبه سوری»، خاطرات خوش بازی‌های گذشته هدیه تهرانی را با صور این اسرافیل زنده کنیم.

عوامل:

کارگردان: آیدا پناهنده، نویسندگان: ارسلان امیری، آیدا پناهنده، مدیر تولید: حسین بشگرد، مدیر فیلمبرداری: مرتضی قیدی، تدوین: هایده صفی یاری، صدابرداران: جهانگیر میرشکاری، مهدی ابراهیم زاده، طراح صحنه: کیوان مقدم، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: رضا سخایی، طراح گریم: سودابه خسروی، طراح لباس: سارا سمیعی، عکاس: امید صالحی، منشی صحنه: شیدا باسمه چی، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، تبلیغات فضای مجازی: آریان امیرخان، امور مالی: نساء حشمتی، مدیر صحنه: فرشاد مهد یادگار، دستیاران کارگردان: مهدی فهیمی، مجید حقیقت، میترا یکتافر، دستیاران صحنه: رشید حسینی، ابراهیم ناصری، فیلمبردار پشت صحنه: هادی احمدی، گروه فیلمبرداری: مجید نعیمی، شاهرخ زمانی، رامتین فروتنیان، امین شهسواری، دستیار صدابردار: امین جعفری، دستیاران لباس: پریسا گلجو، دستیار تدوین: رضا کرد بچه، مجریان گریم: فرزاد شیار کار، آیدین فرضی، تدارکات: مهیار محمدیان، مهدی زهری، حسین زمانی، همیاران تدارکات: محمد طمیری نژاد، رضا مهری، حمل و نقل: امیر حسین محمدی، حمید قادری، اکبر بیعتی، محسن خسروی، سرمایه گذاران: مستانه مهاجر، مریم خداوردی، مجری طرح: حامد پروین خسروی، تهیه کننده: مستانه مهاجر

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *