عقب ماندگی مدارس اصفهان از سرانه ورزشی استاندارد

زهرا نصیری

کارشناسان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که باید سرانه فضای ورزشی استاندارد در مدارس کشور بیش از ۲ مترمربع باشد این در حالی است که این فضا در بسیاری از مدارس کشور به این شکل نیست و حتی در کلانشهری مانند اصفهان کمبود فضای ورزشی برای دانش اموزان به یک معضل تبدیل شده است که گاه حتی دانش آموزان نمی‌توانند به خوبی از ساعات ورزشی خود در مدارس بهره مند شوند.

 براساس برآوردهای وزارت آموزش و پرورش بیش از سه هزار سالن ورزشی در خارج از مدارس و برخی در جوار مدارس کشور فعال هستند که این میزان با توجه به جمعیت بالغ بر ۱۴ میلیون نفری دانش آموزان کشورسرانه فضای استاندارد ورزشی بسیار ناچیزی را برای دانش آموزان رقم زده است.

 با توجه به اهمیت مقوله ورزش در بین نوجوانان و دانش اموزان بود که وزارت آموزش و پرورش به فکر راه اندازی طرح‌های ابتکاری برای بها دادن به زنگ ورزش در مدارس و همچنین تجهیز مدارس به فضاهای ورزشی سرپوشیده شد و به این مسئله همت جدی گماشت.

به گفته جامعه شناسان ایجاد شادابی ونشاط ازنیازهای اساسی در مدارس به شمار می‌رود و یکی از راهکارهای کاهش آسیب اجتماعی در مدارس ترویج فعالیت‌های ورزشی است.

سرانه استاندارد اختصاصی ورزش در مدارس برای هر دانش آموز یک مترمربع است

در همین زمینه مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش درگفتگو با کیمیای وطن سرانه استاندارد اختصاصی ورزش در مدارس برای هر دانش آموز را یک مترمربع عنوان کرد وگفت: این سرانه درکشور بطور میانگین ۲۳ سانتی متر است و برای جبران این کمبود از اماکن و تجهیزات ورزشی خصوصی یا دستگاهای دیگر استفاده می‌شود.

حسین بابویی، با اشاره به اینکه با حمایت دولت و مجلس اعتبارات ورزشی وزارتخانه به حدود ۲۷۰ میلیارد تومان رسید گفت: آموزش نیروی انسانی و تجهیز اماکن ورزشی مدارس در اولویت معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است و ما هنوز نیازمند افزایش این اعتبارات هستیم

با بیان اینکه از محل ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده و ردیف اعتبارات جاری وزارتخانه حدود ۲۷۵ میلیارد تومان نیز به اعتبارات اصلی افزوده شده است گفت: در برنامه ششم توسعه اتمام و تکمیل ۸۰۰ طرح ورزشی نیمه تمام در دستور کار است، همچنین در سال جاری ۲۰۰ طرح که پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

 در همه مدارس استان اصفهان با کمبود معلمان تربیت بدنی روبه رو هستیم

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز درگفتگو با کیمیای وطن با اشاره به اینکه زنگ ورزش امروزه به عنوان درس تخصصی در مدارس استان اصفهان تدریس می‌شود افزود: در مدارس ابتدایی بیشتر فرهنگ ورزش ترویج و در پایه‌های متوسطه اول و دوم رشته‌های تخصصی با مهارت‌های آن به دانش آموزان تدریس می‌شود.

عبدالرضا رییسی تصریح کرد: اکنون در استان اصفهان بیش از ۹۰ درصد مربیان و معلمان ورزش دانش آموخته مقاطع کارشناسی تا دکترای رشته‌های علوم ورزشی هستند.

وی با بیان اینکه فضاها و امکانات ورزشی در مدارس نسبت به گذشته کمی بهتر شده است، گفت: امسال نخستین بار متناسب به نیاز مقاطع تحصیلی وسایل کمک آموزشی برای درس تربیت بدنی در اختیار آموزش و پرورش استان‌ها قرار گرفته است.

وی برگزاری فعالیت‌های ورزش را در حیاط مدرسه بیان کرد و افزود: مدیران موظف به ایمن سازی فضاهای ورزشی هستند و تاکنون عملکرد مدیران مدارس دراین زمینه مطلوب بوده است.

وی بیان داشت: طبق برنامه ششم توسعه قرار است از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مصرف سیگار در کشور سالانه بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان به فضاهای ورزشی در مدارس اختصاص پیدا کند که این رقم می‌تواند تحول عظیمی در وضعیت ورزش مدارس داشته باشد.

رئیسی، با اشاره به اینکه در استان اصفهان سرانه ورزشی روباز و بسته برای هردانش آموز ۶۰ سانتی متر است که برای رسیدن به افق استاندارد کشوری آن ۴۰ سانتی متر فاصله داریم گفت: هم اکنون ۱۶۷۰ معلم در زمینه تربیت بدنی در مدارس استان اصفهان فعالیت می‌کنند که تقریباً به ۴۰۰ معلم دیگر برای تدریس درس تربیت بدنی در مدارس اصفهان نیازمندیم.

 معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: آموزش و پرورش برای تأمین معلمان تربیت بدنی از دانشگاه فرهنگیان و از محل ماده ۲۸ اقدام می‌کند که البته جذب معلم از طریق ماده ۲۸ بسیار اندک است.

وی ادامه داد: در همه مدارس استان اصفهان با کمبود معلمان تربیت بدنی روبه رو هستیم، این در حالی است که نیاز به مربیان تربیت بدنی در مدارس ابتدایی بیشتر است.

۲ سانتی‌متر مربع سهم هر دانش آموز اصفهانی از فضای ورزشی سرپوشیده است

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه استاندارد سرانه ورزشی سرپوشیده برای هر دانش آموز یک متر مربع است گفت: این در حالی است که در استان اصفهان به ازای هر دانش آموز دو سانتی‌متر فضای ورزشی سرپوشیده وجود دارد.

 محمد حسین سجاد، در خصوص سرانه ورزشی روباز برای هر دانش آموز در استان اصفهان نیز ابراز داشت: استاندارد این نوع فضای ورزشی نیز به ازای هر نفر سه متر مربع است و این در حالی است که به ازای هر دانش آموز اصفهانی کمتر از هفت سانتی‌متر فضای ورزشی روباز داریم.

بالاتر ازخبر..

اگرچه ساخت سالن ورزشی در کنار مدارسی که به تازگی ساخته می‌شود از اولویت‌ها و برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است اما هم اکنون ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی در مدارس و دو هزار دبیر نیز در سالن‌های ورزشی زیرنظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. این در حالی است که از حدود ۱۴ میلیون دانش آموز کشور، شش میلیون دانش آموز مدارس روستایی فاقد مراقب و مربی بهداشت هستند که امور بهداشتی آنان زیرپوشش بهورزان مراکز بهداشت روستایی قرار دارد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *